Stress över sjukskrivning

Jag råkade ut för en olycka förra veckan, kraftigt våld mot huvudet, har två frakturer i ansiktet och ska opereras på onsdag.
Jag mår inte jättebra med kraftig huvudvärk, svullnader och sårskador.
När jag låg inlagd på sjukhuset sa läkaren att hon räknade med en månads sjukskrivning, ev mer med tanke på mina skador och att jag har ett fysiskt arbete.

Nu har jag pratat med läkaren som ska operera mig, han har inte träffat mig, bara tittat på mina bilder.
Berättade lite kort vad han ska göra och räknade med ett par dagars sjukskrivning efteråt.
Dvs, jag ska börja jobba på måndag.

Det känns helt omöjligt att jag ska börja igen om en vecka och nu känner jag mig så himla stressad över detta.
Jag trivs på mitt arbete och vill verkligen börja jobba igen men jag vet inte hur jag ska klara det om en vecka.
I nuläget kan jag vara uppe i fem minuter innan jag får så mycket yrsel att jag måste vila.
Mitt arbete är tungt och kräver fokus för att inte bli farligt.

Jag vet inte vem jag ska prata med och hur jag ska kunna lösa detta.
Så mycket tankar som far och det gör inte huvudvärken bättre direkt.
 
Senast ändrad:

När jag opererade bort min hjärntumör på Neuro i Uppsala i slutet av oktober så sjukskrev den opererande läkaren mig i typ en vecka. Sen blev jag förflyttad till Nyköping ett par dagar innan hemgång, där sjukskrev mig den läkaren mig resten av tiden, 7 veckor.
Så den opererande läkare kanske sjukskriver dig ett par dagar, sen tar en annan läkare över och då får du längre sjukskrivning?
 
Detta är en tråkig fördom som jag ofta hör, tycker vi kan sluta sprida den. De finns inom alla kategorier. De allra flesta av de kirurger jag jobbat med har varit väldigt fina människor!

/Jobbar på kirurgklinik

Kanske det men jag har hittills inte fått den motbevisad. Jag sa inget om att alla är det eller att de är otrevliga eller inkompetenta, bara att de ofta har ett annat språk och tilltal än tex medicinare. Min moster fd gynsköterskan är av samma åsikt.
 
Jo då, det finns undantag -jag har haft min läkare i tio år.
Med undantag för dennes föräldraledighet och utbildning där jag haft annan läkare och sen bytt tillbaka.

Oj, jag tror knappt jag träffat samma läkare två gånger på en VC någonsin! Oavsett är det väl alltid den läkare man har ärendet igång med som ska sjukskriva en. Och inte VC-läkaren som inte har träffat en i just det ärendet.
 
Beror nog på vart man går.

Jag har gått på tre olika VC. Aldrig ens fått erbjudandet att träffa samma läkare flera gånger. Husläkare har aldrig existerat i mitt liv och då är jag 40+. De enda personer inom vården där jag träffat samma person flera gånger har varit BM på MVC när jag var gravid och så hon på BVC sen när bebis var född.
 
Jag har gått på tre olika VC. Aldrig ens fått erbjudandet att träffa samma läkare flera gånger. Husläkare har aldrig existerat i mitt liv och då är jag 40+. De enda personer inom vården där jag träffat samma person flera gånger har varit BM på MVC när jag var gravid och så hon på BVC sen när bebis var född.
Jag fyller snart 40 och har på två av tre vc fått träffa samma läkare i den mån det går, vilket varit oftast.
 
Nu har jag pratat med min chef och det är ingen brådska med intyget, de vill bara bli uppdaterade och veta på ett ungefär när jag beräknas vara tillbaka.
Pratade även med en sköterska på öron och jag ska få mitt intyg imorgon. Hon tog hand om mig när jag låg inlagd, jobbar imorgon och ska påminna läkaren om det ❤️

Nu ska jag sova vidare, två telefonsamtal var mer än nog för mitt huvud.
 
Nu har jag pratat med min chef och det är ingen brådska med intyget, de vill bara bli uppdaterade och veta på ett ungefär när jag beräknas vara tillbaka.
Pratade även med en sköterska på öron och jag ska få mitt intyg imorgon. Hon tog hand om mig när jag låg inlagd, jobbar imorgon och ska påminna läkaren om det ❤️

Nu ska jag sova vidare, två telefonsamtal var mer än nog för mitt huvud.
Vad skönt att det ordnar sig! Var inte rädd för att utvärdera innan du går tillbaka till jobb. Min läkare på IVA sa att jag kunde ringa och be om extra deltidssjukskrivning pga hjärntrötthet, vilket jag gjorde och det var inga problem att ha en månad sjukskriven på heltid och sedan 50% i månaden efter.
 
Jag fyller snart 40 och har på två av tre vc fått träffa samma läkare i den mån det går, vilket varit oftast.

Det har aldrig någonsin hänt mig att någon på en vc ens försökt få mig till samma läkare. Alltid olika och usel hantering. Därför bytte jag förra året till en privat vc så jag hoppas att det ska bli bättre nu. Sjukgymnastiken är mycket bättre iaf! Men de har inte meddelat att det gett mig en läkare som jag alltid får komma till när jag söker.
 
Nu har jag pratat med min chef och det är ingen brådska med intyget, de vill bara bli uppdaterade och veta på ett ungefär när jag beräknas vara tillbaka.
Pratade även med en sköterska på öron och jag ska få mitt intyg imorgon. Hon tog hand om mig när jag låg inlagd, jobbar imorgon och ska påminna läkaren om det ❤️

Nu ska jag sova vidare, två telefonsamtal var mer än nog för mitt huvud.

Så skönt. :heart

När intyget är färdigskrivet kan du hämta det på Mina intyg om du loggar in på 1177, tar med länken här nere. Där kan du ladda ner intyget som pdf och skicka direkt till arbetsgivaren, väldigt smidigt.

https://www.1177.se/Ostergotland/om.../hantera-dina-lakarintyg-och-lakarutlatanden/
 
Nu har jag pratat med min chef och det är ingen brådska med intyget, de vill bara bli uppdaterade och veta på ett ungefär när jag beräknas vara tillbaka.
Pratade även med en sköterska på öron och jag ska få mitt intyg imorgon. Hon tog hand om mig när jag låg inlagd, jobbar imorgon och ska påminna läkaren om det ❤️

Nu ska jag sova vidare, två telefonsamtal var mer än nog för mitt huvud.


Skönt att höra att det ordnar sig! Ta det lugnt nu hoppas allt går bra med operation och läkning.
 
Ta det lugnt, det ordnar sig. Fokusera på dig själv och att må bra nu :heart


Jag fick förlängd sjukskrivning två gånger när jag bröt foten, en läkare tyckte jag skulle ta pauser på jobbet och lägga mig i fikarean(!?) men det var också bara hen som tyckte det var en lösning. Vi tog det fortskridande under sjukskrivningen iaf.
 
Operationen gick bra och de kunde återigen konstatera att jag haft en väldig tur att hjärnan inte blev skadad.
Blev sjukskriven en månad direkt när rondens läkare kom och de fick veta vad jag jobbar med.
Vad skönt att operationen gick bra och att du nu slipper rodda med sjukskrivingen när du inte mår bra!
Krya på dig!:heart
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag tänkte jag kunde ha en egen tråd att uppdatera i istället för att drälla inlägg överallt i forumet och på dagbok. För att göra en...
2
Svar
34
· Visningar
2 062
Senast: corzette
·
Kropp & Själ Ursäkta rörig text, men det är natt. Jag vet inte var jag ska vända mig för att få hjälp. Jag mår jättedåligt och är desperat. Har...
Svar
6
· Visningar
780
L
  • Artikel
Dagbok Nu är det påsk igen och det är den värsta hög tiden förmig. Så justnu på minner väldigt mycket om väldigt jobbiga saker. Men det är ändå...
2
Svar
32
· Visningar
1 591
Senast: Flixon
·
  • Artikel
Dagbok Fan vad svårt det ska vara att vara vuxen. Blir det någonsin "smooth sailing"? Jag blir så himla less. Igår gjorde sambon slut med mig...
2
Svar
21
· Visningar
2 737
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp