Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Mobiltelefonlsgen kom ju inte över en natt direkt även om man kan tro det enligt vissa bussbolag.
Kan du inte spana in andra arbetsgivare? Tex har dom fixat komradio till sina förare så kanske annat funkar bättre också?
Jag antar att du måste stå stilla nu när du pratar med din TL? Och att trafiken skulle bli annorlunda i samband med stora vägbyggen är ju inte heller så svårt att räkna ut. I mina ögon verkar din AG ha extremt dålig framförhållning.
Tänkte på det där med musiken. Bra musik som det svänger lite om får ju oftast en på bra humör och bara ett gott humör brukar ju få en att stressa mindre/tåla stressen bättre. Tänkte att det är en enkel sak att prova.
Jag har också märkt att Celcius energidryck får mig på gott humör (vet inte om det gäller andra drycker då jag inte testat andra). Några klunkar av en sådan gör att jag sitter och sjunger med i låtarna som spelas på radion (väldigt avstressande för min del). En snabb promenad/skutt och hopp i 1-2 minuter så fort tillfälle ges är för mig också väldigt stresssänkande och höjer mitt humör.
Just avsaknaden av kontroll och möjlighet att påverka sin situation är ju ett av det mest stressbildande som finns. Det är inte konstigt att du blir stressad. Tror att någon form av acceptans (blir jag sen så blir jag sen) och försöka hitta något som får dig att bli lite gladare (tex bra musik) är nog bland de få sakerna du kan göra i ett akut läge.
Men skall det bli hållbart i framtiden för dig så kanske det krävs att omgivningen förändras snarare än att du gör förändringar på dig själv.
Acceptera att du inte hinner oavsett hur du kör. Och kör sansat och vackert så folk fortsätter få en behaglig resa iaf.
Jag tror det är enda vägen att gå. Men jag vet att det är svårt.
Men det är väl minimum man kan kräva som arbetsmiljöåtgärd, kan jag tycka.
Om man nu skiter i att göra det för passagerarnas skull![]()
Hela organisationen runt dig verkar lite......lustig. Inte konstigt att du blir stressad.
Vad är det du känner dig stressad över?
Att du blir sen? Arga resenärer?
Ja på båda. Jag råkar sällan ut personligen för arga resenärer. Alltså i bussen. Men rädslan finns och jag vet att många istället för att prata med oss, går ut i sociala medier eller klagar till SL. Vilket gör att de aldrig får reda på varför det blir som det blir.
Har du möjlighet att göra utrop i bussen skulle jag göra det. Information är a och o.
Förseningen är inget du kan påverka. Jag skulle inte tänka på tiden alls utan bara köra efter min egen förmåga, säkerheten går alltid först.
Tyvärr går inte säkerheten först hos alla resenärer. Jag anser inte att utrop är rätt väg att gå i detta fall. Av flera olika skäl.
Okej.
Nu jobbar jag på tåg och åker ganska mycket ersättningsbuss. Min erfarenhet är att information är det absolut viktigaste och det är alltid det folk klagar på mest, bristen på information när det är avvikelser.
Hellre informera för mycket än för lite, även vart de kan vända sig för eventuella klagomål.
Ja, men jag kan inte informera om allt, köra buss och hålla tiderna samtidigt. Skillnaden på en linjebuss och en ersättningsbuss för tåg är rätt stora. Antalet stopp, antalet påstigande och avstigande, skicket på bussen, tid till att göra sånt som inte är avsatt tid till osv.
Jag anser inte att det är jag som förare som ska stå för informationen, utan att det är nått som ska skötas av folk som har tid med det. Framför allt när det handlar om information som är återkommande, inte akut.
Visst är det så.
Men eftersom det inte fungerar så hade jag gjort det för min egen skull.
Jag tycker inte det är så besvärligt att göra ett kort utrop.
Men du gör ju som du vill.
Ursäkta mig men... Det måste ju vara ett storstadsfenomen att man tror att det ska finnas garanti att hinna med anslutningsbussar med 0-3 minuter att vifta på. Jag hade kunnat förstå vikten av att hinna med anslutningarna om det - som här - är en buss varannan timme. men om det går en buss en kvart tidigare, så får väl resenärerna själva fatta att de måste lära sig att vara ute i god tid!
Du måste nog bara lära dig att inse att det inte funkar att stressa upp sig själv för saker du själv inte kan påverka. Dvs, du kan inte påverka att resenärerna är ute i sista minuten. Du kan inte påverka hur trafiken runt dig ser ut eller hur många resenärer som kliver av och på bussen längs vägen. Du ska köra din buss på ett sätt som är säkert för dig, passagerarna och medtrafikanterna, efter rådande förhållanden. Och med det i bakhuvudet gör du så gott du kan för att "passa anslutningarna". Men du kan faktiskt inte bära ansvaret för att resenärerna ska hinna med sina anslutningar när det är så lite tid att vifta på!!
Du gör utrop samtidigt som du kör bussen då? I typ 90 km/h? Hur gör du med de 75% som inte hör pga hörlurar? Och de som inte förstår svenska? Och i de bussar där mikrofonen sitter så högt att du måste stå upp och ropa? Gör du det också i 90 km/h?
Du gör utrop samtidigt som du kör bussen då? I typ 90 km/h? Hur gör du med de 75% som inte hör pga hörlurar? Och de som inte förstår svenska? Och i de bussar där mikrofonen sitter så högt att du måste stå upp och ropa? Gör du det också i 90 km/h?
Har aldrig åkt i en buss som kommer upp i 90 på tre sekunder.
Jag hade gjort ett utrop direkt efter påstigning, svenska och engelska. De ned hörlurar får ta lite eget ansvar. Om mikrofonen sitter dumt till hade jag gjort det innan jag lämnar hållplatsen om det är många påstigande.
Men som sagt, du gör som du vill.
Självklart har resenären ett ansvar att göra en rimlig tidsplan för sitt resande!Tack. Du ser ju på vissa här i tråden hur den generella inställningen är, att det är mitt ansvar som förare att lösa det. Att resenären inte har nått eget ansvar alls.
Räkna med minst 10 sek/utrop. 20 stopp. Det blir 2 min tidsförlust på en linje som redan nu ligger 3-4 min efter utan utrop. På en hållplats som ligger på väg med hastighet över 50 km/h kan utropet dessutom betyda att jag inte hinner ut i en lucka utan får vänta 2-3 min till pga trafiken.
Men ja, du anser att det är mitt ansvar att se till att lösa resenärernas problem för att de själva ska slippa ta ansvar. Där går våra åsikter isär.
Att jobba i ett serviceyrke och vilja göra det bästa för sina resenärer innebär dock inte att man kan trolla med knäna eller att man ska sitta med en ständig stress, så att man riskerar att bli farlig i trafiken.Va?
Nej, men jag jobbar i ett serviceyrke och vill att mina resenärer ska vara så trygga och nöjda som möjligt. Jag anser att ge information ingår i yrket, både som tågvärd, lokförare och även som busschaufför.