Mobiltelefonlsgen kom ju inte över en natt direkt även om man kan tro det enligt vissa bussbolag.

Kan du inte spana in andra arbetsgivare? Tex har dom fixat komradio till sina förare så kanske annat funkar bättre också?

Jag antar att du måste stå stilla nu när du pratar med din TL? Och att trafiken skulle bli annorlunda i samband med stora vägbyggen är ju inte heller så svårt att räkna ut. I mina ögon verkar din AG ha extremt dålig framförhållning.

Tänkte på det där med musiken. Bra musik som det svänger lite om får ju oftast en på bra humör och bara ett gott humör brukar ju få en att stressa mindre/tåla stressen bättre. Tänkte att det är en enkel sak att prova.

Jag har också märkt att Celcius energidryck får mig på gott humör (vet inte om det gäller andra drycker då jag inte testat andra). Några klunkar av en sådan gör att jag sitter och sjunger med i låtarna som spelas på radion (väldigt avstressande för min del). En snabb promenad/skutt och hopp i 1-2 minuter så fort tillfälle ges är för mig också väldigt stresssänkande och höjer mitt humör.

Just avsaknaden av kontroll och möjlighet att påverka sin situation är ju ett av det mest stressbildande som finns. Det är inte konstigt att du blir stressad. Tror att någon form av acceptans (blir jag sen så blir jag sen) och försöka hitta något som får dig att bli lite gladare (tex bra musik) är nog bland de få sakerna du kan göra i ett akut läge.

Men skall det bli hållbart i framtiden för dig så kanske det krävs att omgivningen förändras snarare än att du gör förändringar på dig själv.

Inom SL har alla samma komradio och Trafikförvaltningen beslutade om ombyggnad av radion i bussarna i slutet av februari. Min arbetsgivare får inte börja göra sånna ändringar i bussarna själva, så nej, de kunde inte ha varit ute tidigare. Man förstår ofta inte hur styrda aktörerna är av huvudmännen, det är inte mycket i och utanpå bussen de får göra själva utan tillstånd. De ägare/leasar bussarna, men SL äger alla system och det är inget andra än SL får besluta om.
Vissa vägarbeten drar ut på tiden och fler än man kan tro, följer inte TA-plan. Omprioritering av trafikljusen samt ev ökad trafik är inget min arbetsgivare kan förutse alla gånger. Eftersom det är upp till gatukontoret i varje kommun och vi kör i flera olika kommuner. Ibland skickas inte ens TA-plan ut. Kommunerna tar mindre och mindre hänsyn och anpassar mindre och mindre till busstrafiken, så det är inte lätt alla gånger.
Jag försöker undvika uppiggande eftersom jag redan tar en koffeintablett på morgonen och har märkt att mer än så kan ge ett ångestpåslag som i princip förstör resten av dagen. En grej som kom efter att jag började med ny medicin för depressionen.

Jag älskar en viss typ av stress, att ligga sen är egentligen inga jätteproblem. Det är just anslutningarna som ställer till det för mig. När en gjutning av en bro drog ut nästan 12 h extra på tiden och resulterade i total kaos pga avstäng motorväg, så låg vi 30-40 min sena allihopa. En man som klev på inne i stan berättade att han skulle med en båt som avgick 1 minut efter att vi skulle kommit fram. 3,5 mil. Nästa båt skulle gå efter 4 h. Vi var såklart 30 min sena och jag kunde rycka på axlarna åt det, eftersom det var totalt ute ur bilden att hinna. Men några minuter hit och dit är jäkligt stressande.
 
Acceptera att du inte hinner oavsett hur du kör. Och kör sansat och vackert så folk fortsätter få en behaglig resa iaf.

Jag tror det är enda vägen att gå. Men jag vet att det är svårt.

Det påverkar inte körningen just då. Bara mitt huvud. Och ibland efterföljande tur för att jag då är så uppe i varv att körningen blir mer stressad.
 
Vad är det du känner dig stressad över?
Att du blir sen? Arga resenärer?

Ja på båda. Jag råkar sällan ut personligen för arga resenärer. Alltså i bussen. Men rädslan finns och jag vet att många istället för att prata med oss, går ut i sociala medier eller klagar till SL. Vilket gör att de aldrig får reda på varför det blir som det blir.
 
Ja på båda. Jag råkar sällan ut personligen för arga resenärer. Alltså i bussen. Men rädslan finns och jag vet att många istället för att prata med oss, går ut i sociala medier eller klagar till SL. Vilket gör att de aldrig får reda på varför det blir som det blir.

Har du möjlighet att göra utrop i bussen skulle jag göra det. Information är a och o.

Förseningen är inget du kan påverka. Jag skulle inte tänka på tiden alls utan bara köra efter min egen förmåga, säkerheten går alltid först.
 
Har du möjlighet att göra utrop i bussen skulle jag göra det. Information är a och o.

Förseningen är inget du kan påverka. Jag skulle inte tänka på tiden alls utan bara köra efter min egen förmåga, säkerheten går alltid först.

Tyvärr går inte säkerheten först hos alla resenärer. Jag anser inte att utrop är rätt väg att gå i detta fall. Av flera olika skäl.
 
Tyvärr går inte säkerheten först hos alla resenärer. Jag anser inte att utrop är rätt väg att gå i detta fall. Av flera olika skäl.

Okej.
Nu jobbar jag på tåg och åker ganska mycket ersättningsbuss. Min erfarenhet är att information är det absolut viktigaste och det är alltid det folk klagar på mest, bristen på information när det är avvikelser.
Hellre informera för mycket än för lite, även vart de kan vända sig för eventuella klagomål.
 
Okej.
Nu jobbar jag på tåg och åker ganska mycket ersättningsbuss. Min erfarenhet är att information är det absolut viktigaste och det är alltid det folk klagar på mest, bristen på information när det är avvikelser.
Hellre informera för mycket än för lite, även vart de kan vända sig för eventuella klagomål.

Ja, men jag kan inte informera om allt, köra buss och hålla tiderna samtidigt. Skillnaden på en linjebuss och en ersättningsbuss för tåg är rätt stora. Antalet stopp, antalet påstigande och avstigande, skicket på bussen, tid till att göra sånt som inte är avsatt tid till osv.
Jag anser inte att det är jag som förare som ska stå för informationen, utan att det är nått som ska skötas av folk som har tid med det. Framför allt när det handlar om information som är återkommande, inte akut.
 
Ja, men jag kan inte informera om allt, köra buss och hålla tiderna samtidigt. Skillnaden på en linjebuss och en ersättningsbuss för tåg är rätt stora. Antalet stopp, antalet påstigande och avstigande, skicket på bussen, tid till att göra sånt som inte är avsatt tid till osv.
Jag anser inte att det är jag som förare som ska stå för informationen, utan att det är nått som ska skötas av folk som har tid med det. Framför allt när det handlar om information som är återkommande, inte akut.

Visst är det så.
Men eftersom det inte fungerar så hade jag gjort det för min egen skull.
Jag tycker inte det är så besvärligt att göra ett kort utrop.
Men du gör ju som du vill.
 
  • Gilla
Reactions: Sar
Visst är det så.
Men eftersom det inte fungerar så hade jag gjort det för min egen skull.
Jag tycker inte det är så besvärligt att göra ett kort utrop.
Men du gör ju som du vill.

Du gör utrop samtidigt som du kör bussen då? I typ 90 km/h? Hur gör du med de 75% som inte hör pga hörlurar? Och de som inte förstår svenska? Och i de bussar där mikrofonen sitter så högt att du måste stå upp och ropa? Gör du det också i 90 km/h?
 
Ursäkta mig men... Det måste ju vara ett storstadsfenomen att man tror att det ska finnas garanti att hinna med anslutningsbussar med 0-3 minuter att vifta på. Jag hade kunnat förstå vikten av att hinna med anslutningarna om det - som här - är en buss varannan timme. men om det går en buss en kvart tidigare, så får väl resenärerna själva fatta att de måste lära sig att vara ute i god tid!
Du måste nog bara lära dig att inse att det inte funkar att stressa upp sig själv för saker du själv inte kan påverka. Dvs, du kan inte påverka att resenärerna är ute i sista minuten. Du kan inte påverka hur trafiken runt dig ser ut eller hur många resenärer som kliver av och på bussen längs vägen. Du ska köra din buss på ett sätt som är säkert för dig, passagerarna och medtrafikanterna, efter rådande förhållanden. Och med det i bakhuvudet gör du så gott du kan för att "passa anslutningarna". Men du kan faktiskt inte bära ansvaret för att resenärerna ska hinna med sina anslutningar när det är så lite tid att vifta på!!
 
Ursäkta mig men... Det måste ju vara ett storstadsfenomen att man tror att det ska finnas garanti att hinna med anslutningsbussar med 0-3 minuter att vifta på. Jag hade kunnat förstå vikten av att hinna med anslutningarna om det - som här - är en buss varannan timme. men om det går en buss en kvart tidigare, så får väl resenärerna själva fatta att de måste lära sig att vara ute i god tid!
Du måste nog bara lära dig att inse att det inte funkar att stressa upp sig själv för saker du själv inte kan påverka. Dvs, du kan inte påverka att resenärerna är ute i sista minuten. Du kan inte påverka hur trafiken runt dig ser ut eller hur många resenärer som kliver av och på bussen längs vägen. Du ska köra din buss på ett sätt som är säkert för dig, passagerarna och medtrafikanterna, efter rådande förhållanden. Och med det i bakhuvudet gör du så gott du kan för att "passa anslutningarna". Men du kan faktiskt inte bära ansvaret för att resenärerna ska hinna med sina anslutningar när det är så lite tid att vifta på!!

Tack. Du ser ju på vissa här i tråden hur den generella inställningen är, att det är mitt ansvar som förare att lösa det. Att resenären inte har nått eget ansvar alls.
 
Du gör utrop samtidigt som du kör bussen då? I typ 90 km/h? Hur gör du med de 75% som inte hör pga hörlurar? Och de som inte förstår svenska? Och i de bussar där mikrofonen sitter så högt att du måste stå upp och ropa? Gör du det också i 90 km/h?
Du gör utrop samtidigt som du kör bussen då? I typ 90 km/h? Hur gör du med de 75% som inte hör pga hörlurar? Och de som inte förstår svenska? Och i de bussar där mikrofonen sitter så högt att du måste stå upp och ropa? Gör du det också i 90 km/h?

Har aldrig åkt i en buss som kommer upp i 90 på tre sekunder.
Jag hade gjort ett utrop direkt efter påstigning, svenska och engelska. De ned hörlurar får ta lite eget ansvar. Om mikrofonen sitter dumt till hade jag gjort det innan jag lämnar hållplatsen om det är många påstigande.
Men som sagt, du gör som du vill.
 
  • Gilla
Reactions: Sar
Har aldrig åkt i en buss som kommer upp i 90 på tre sekunder.
Jag hade gjort ett utrop direkt efter påstigning, svenska och engelska. De ned hörlurar får ta lite eget ansvar. Om mikrofonen sitter dumt till hade jag gjort det innan jag lämnar hållplatsen om det är många påstigande.
Men som sagt, du gör som du vill.

Räkna med minst 10 sek/utrop. 20 stopp. Det blir 2 min tidsförlust på en linje som redan nu ligger 3-4 min efter utan utrop. På en hållplats som ligger på väg med hastighet över 50 km/h kan utropet dessutom betyda att jag inte hinner ut i en lucka utan får vänta 2-3 min till pga trafiken.

Men ja, du anser att det är mitt ansvar att se till att lösa resenärernas problem för att de själva ska slippa ta ansvar. Jag skulle aldrig komma på tanken att lägga det ansvaret på nån annan än mig själv när jag åker. Där går våra åsikter isär.
 
Tack. Du ser ju på vissa här i tråden hur den generella inställningen är, att det är mitt ansvar som förare att lösa det. Att resenären inte har nått eget ansvar alls.
Självklart har resenären ett ansvar att göra en rimlig tidsplan för sitt resande!
Får du skit av nån resenär som missar sin anslutning, fråga bara vänligt varför hen inte tog en tidigare buss för att vara säker på att hinna med sin anslutning...
 
Räkna med minst 10 sek/utrop. 20 stopp. Det blir 2 min tidsförlust på en linje som redan nu ligger 3-4 min efter utan utrop. På en hållplats som ligger på väg med hastighet över 50 km/h kan utropet dessutom betyda att jag inte hinner ut i en lucka utan får vänta 2-3 min till pga trafiken.

Men ja, du anser att det är mitt ansvar att se till att lösa resenärernas problem för att de själva ska slippa ta ansvar. Där går våra åsikter isär.

Va?
Slippa ta ansvar?
Nej, men jag jobbar i ett serviceyrke och vill att mina resenärer ska vara så trygga och nöjda som möjligt. Jag anser att ge information ingår i yrket, både som tågvärd, lokförare och även som busschaufför.
Inga resenärer, inget jobb, det är liksom för deras skull vi är där.
3 - 4 minuter kan jag inte ens förstå vad man skulle stressa för alls. Trodde det rörde sig om en riktig försening.
 
Va?
Nej, men jag jobbar i ett serviceyrke och vill att mina resenärer ska vara så trygga och nöjda som möjligt. Jag anser att ge information ingår i yrket, både som tågvärd, lokförare och även som busschaufför.
Att jobba i ett serviceyrke och vilja göra det bästa för sina resenärer innebär dock inte att man kan trolla med knäna eller att man ska sitta med en ständig stress, så att man riskerar att bli farlig i trafiken.
Problemet är när resenärerna inte inser att de själva också måste ta sitt ansvar.
I min del av världen anses 0-3 minuter vara för kort tid för att räkna en anslutning som rimlig att förvänta sig att lyckas med. Särskilt när lösningen på problemet är så enkel som att man en buss som går en kvart tidigare.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
2 929
Senast: __sofia__
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
2 966
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
1 839
Hundträning Jag har en okastrerad hane på 2,5 år av spetsras. Just nu mår jag väldigt psykiskt dåligt, vilket delvis har med hunden att göra. Så för...
2
Svar
37
· Visningar
5 431
Senast: Kraxa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp