Jag är inne på min 4:e enhetschef på 3 år. Vi har haft 4 driftchefer (alltså högsta chefen på just den arbetsplatsen) på 5 år. Appropå organisation. I veckan hade vi en arbetsplatsträff där jag jobbar. Den började 14.30. Då är 85% av förarna ute och kör.
 
Att jobba i ett serviceyrke och vilja göra det bästa för sina resenärer innebär dock inte att man kan trolla med knäna eller att man ska sitta med en ständig stress, så att man riskerar att bli farlig i trafiken.
Problemet är när resenärerna inte inser att de själva också måste ta sitt ansvar.
I min del av världen anses 0-3 minuter vara för kort tid för att räkna en anslutning som rimlig att förvänta sig att lyckas med. Särskilt när lösningen på problemet är så enkel som att man en buss som går en kvart tidigare.

Ja, det är inget jag påstått heller.
Men att ge information tycker jag inte är att trolla med knäna.
Det är bara vanlig service för mig.

Sen kanske man får inse sina begränsningar och den typen av yrke kanske inte är så lämpligt om man har lätt att bli stressad, för sin egen skull
 
Finns ingen som helst anledning att byta yrke för nått jag tror är tillfälligt?

Jag kan informera hur mycket som helst. Men 90% av resenärerna på bussen har ingen nytta av den informationen och kommer troligen inte tycka att det är bra service att dessa ska behöva lägga extra tid av sin resa på det.
 
Tyvärr går inte säkerheten först hos alla resenärer. Jag anser inte att utrop är rätt väg att gå i detta fall. Av flera olika skäl.
Frågan är ju om utrop inte kan anses som illojalt av företagsledningen så om det inte är sanktionerat skulle jag avstå.
 
Frågan är ju om utrop inte kan anses som illojalt av företagsledningen så om det inte är sanktionerat skulle jag avstå.

Jag tror inte det, men vem vet. Jag ropar alltid ut akuta saker, men återkommande är inte mitt jobb. Och jag tycker fortfarande inte att det låter speciellt konstruktivt att göra bussen ännu mer sen och tro att det skulle minska min stress. Då är det ju JAG som försenar bussen?
 
Inom SL har alla samma komradio och Trafikförvaltningen beslutade om ombyggnad av radion i bussarna i slutet av februari. Min arbetsgivare får inte börja göra sånna ändringar i bussarna själva, så nej, de kunde inte ha varit ute tidigare. Man förstår ofta inte hur styrda aktörerna är av huvudmännen, det är inte mycket i och utanpå bussen de får göra själva utan tillstånd. De ägare/leasar bussarna, men SL äger alla system och det är inget andra än SL får besluta om.
Vissa vägarbeten drar ut på tiden och fler än man kan tro, följer inte TA-plan. Omprioritering av trafikljusen samt ev ökad trafik är inget min arbetsgivare kan förutse alla gånger. Eftersom det är upp till gatukontoret i varje kommun och vi kör i flera olika kommuner. Ibland skickas inte ens TA-plan ut. Kommunerna tar mindre och mindre hänsyn och anpassar mindre och mindre till busstrafiken, så det är inte lätt alla gånger.
Jag försöker undvika uppiggande eftersom jag redan tar en koffeintablett på morgonen och har märkt att mer än så kan ge ett ångestpåslag som i princip förstör resten av dagen. En grej som kom efter att jag började med ny medicin för depressionen.

Jag älskar en viss typ av stress, att ligga sen är egentligen inga jätteproblem. Det är just anslutningarna som ställer till det för mig. När en gjutning av en bro drog ut nästan 12 h extra på tiden och resulterade i total kaos pga avstäng motorväg, så låg vi 30-40 min sena allihopa. En man som klev på inne i stan berättade att han skulle med en båt som avgick 1 minut efter att vi skulle kommit fram. 3,5 mil. Nästa båt skulle gå efter 4 h. Vi var såklart 30 min sena och jag kunde rycka på axlarna åt det, eftersom det var totalt ute ur bilden att hinna. Men några minuter hit och dit är jäkligt stressande.
Vid mer eller mindre alla förändringar så skall det göras en riskanalys. Detta är något som facket borde trycka på.
Nej ett enskilt bolag kan ju inte göra något men det finns företag som underlättat för sina förare som har komradio dom måste hålla i. Andra företag kan ju ha hanterat huvudmannens seghet annorlunda än att bara rycka på axlarna och säga ”Vi kan inget annat göra”.

Men egentligen är det strunt samma för det är ju inget som du kan påverka för att underlätta din stress här och nu.

Just upphandling på buss tycker jag inte varit någon höjdare för förarna.
 
Men rädslan finns och jag vet att många istället för att prata med oss, går ut i sociala medier eller klagar till SL. Vilket gör att de aldrig får reda på varför det blir som det blir
Men det är väl jättebra att de klagar till SL? :confused:

Jag skulle aldrig gå och framföra klagomål till en förare och behöver knappast en förklaring till varför turerna är för tajt planerade, jag behöver få framföra mitt klagomål så att en förändring kan ske.
 
Men det är väl jättebra att de klagar till SL? :confused:

Jag skulle aldrig gå och framföra klagomål till en förare och behöver knappast en förklaring till varför turerna är för tajt planerade, jag behöver få framföra mitt klagomål så att en förändring kan ske.

Ja, det är helt okej. Men problemet är
1. Du får inget svar på varför det är som det är och kan därför inte anpassa efter det tills ändringar är gjorda.
2. Risken finns att klagomålet går till fel ställe och därför inte tillför nått. Om du klagar på att föraren i en speciell tur aldrig väntar, så går klagomålet till den förarens enhetschef som avgör om det är föraren som gör fel eller ej. Det kanske är så att man inte kan vänta för att tidtabellen inte tillåter det, då är det ju planeringen som ska ha klagomålet. Jag litar inte på att klagomålet då skickas till planeringen av enhetschefen även om det är det rätta. Och risken finns att klagomålet därför inte kommer till den som verkligen ska ha det, eftersom det är ställt åt fel håll.

Jag ber mer än gärna mina resenärer klaga till SL, men jag inbillar mig att det hamnar på rätt ställe bättre om man vet vem man ska klaga på.
Så jag gillar verkligen de som kommer fram och frågar varför saker händer och var de ska vända sig.
 
Senast ändrad:
Vid mer eller mindre alla förändringar så skall det göras en riskanalys. Detta är något som facket borde trycka på.
Nej ett enskilt bolag kan ju inte göra något men det finns företag som underlättat för sina förare som har komradio dom måste hålla i. Andra företag kan ju ha hanterat huvudmannens seghet annorlunda än att bara rycka på axlarna och säga ”Vi kan inget annat göra”.

Men egentligen är det strunt samma för det är ju inget som du kan påverka för att underlätta din stress här och nu.

Just upphandling på buss tycker jag inte varit någon höjdare för förarna.

Mig veterligen har ingen av de 2 andra bolagen som kör åt SL gjort nått annat eftersom det inte finns nått annat sätt att göra. Det man kan göra är att tillåta mobilsamtal under körning (tjänsteärenden då), men det kommer påverka kundnöjdheten mer negativt och det är absolut inget man strävar efter eftersom SL tar ut viten om NKI sjunker under en avtalsstyrd procent. Och SL är inte mycket för att frångå sina principer.
 
1. Du får inget svar på varför det är som det är och kan därför inte anpassa efter det tills ändringar är gjorda.
Men vad är det för svar man behöver? Jag fattar inte. Missar jag min anslutning fattar jag ju att jag behöver planera för mer marginal när jag reser nästa gång. Jag behöver ingen förklaring från föraren.
 
Men vad är det för svar man behöver? Jag fattar inte. Missar jag min anslutning fattar jag ju att jag behöver planera för mer marginal när jag reser nästa gång. Jag behöver ingen förklaring från föraren.

Nej, hör du till dessa så förstår jag att du inte behöver något svar. Eller fråga nått. Men tyvärr är inte alla så pass smarta, utan endel fortsätter åka på samma sätt och kommer fram till mig och klagar på att de aldrig hinner med den bussen de ska byta till. Vi kör runt på ganska många 100.000 människor varje dag (hela SL alltså, inte jag) och jag kan lova dig att alla inte tänker exakt likadant som du.
 
Men vad är det för svar man behöver? Jag fattar inte. Missar jag min anslutning fattar jag ju att jag behöver planera för mer marginal när jag reser nästa gång. Jag behöver ingen förklaring från föraren.
Att trafiksituationen har förändrats så mycket sedan tidtabellen lades att den inte längre fungerar.

I min värld är anslutningar = bytesmöjligheter som är förberedda för i trafikplaneringen. Som man ska kunna lita på, med undantag för oväntade saker som kan ske. Till skillnad från andra byten som man får planera och beräkna riskerna för själv.
 
Jag är inne på min 4:e enhetschef på 3 år. Vi har haft 4 driftchefer (alltså högsta chefen på just den arbetsplatsen) på 5 år. Appropå organisation. I veckan hade vi en arbetsplatsträff där jag jobbar. Den började 14.30. Då är 85% av förarna ute och kör.
Men blir ni inte avlösta för APT:erna?
 
Mig veterligen har ingen av de 2 andra bolagen som kör åt SL gjort nått annat eftersom det inte finns nått annat sätt att göra. Det man kan göra är att tillåta mobilsamtal under körning (tjänsteärenden då), men det kommer påverka kundnöjdheten mer negativt och det är absolut inget man strävar efter eftersom SL tar ut viten om NKI sjunker under en avtalsstyrd procent. Och SL är inte mycket för att frångå sina principer.
Här har vissa delat ut tex mobiler med handsfree som en tillfällig lösning.

Men generellt känner jag mig tvingad att upprepa att den så skallade organisationen verkar en smula lustig.
 
Här har vissa delat ut tex mobiler med handsfree som en tillfällig lösning.

Men generellt känner jag mig tvingad att upprepa att den så skallade organisationen verkar en smula lustig.

Vi får inte prata i mobilen alls under körning. Inte ens tjänsteärenden med handsfree.
 

Liknande trådar

L
Kläder & Bli fin Jag hoppas att man får fråga om tips om kläder här! Men det är såhär att jag skulle vilja ha lite tips om var jag kanske kan hitta några...
2 3
Svar
48
· Visningar
2 120
Senast: LiviaFilippa
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 106
Senast: __sofia__
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 085
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 047

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp