Stressad schäfer...

Svarar flera: det jag menar med att träna som alla sagt så handlar det om miljöträning. Att hänga med på stadspromenader och när hon betett sig "illa" använda stryphalsband och lyfta upp henne tills hon lugnat ner sig. När hon lugnat ner sig så här jag jobbat med kontaktövningar så hunden håller fokus på mig istället för på omgivningen.

Ja det var ju ungefär exakt vad jag ville hoppas på att jag hade fel som misstänkte, ja...

Den sortens "träning" lär henne att ge upp i stunden och jaga upp sig mer nästa gång. Helt, totalt, fullständigt kontraproduktivt.

Skaffa helt motsatt hjälp.
 
Jag har dålig koll på det stället men Elin som äger tassa rätt är utb hundpsykolog. Det skadar ju inte att slänga iväg ett mail till henne och beskriva situationen. Hon håller till i stjärnhusen så är inte så långt att åka :)

Tack! Jag vet vart det är 😊

/Lizzie
 
Som korrigering då hon får typ damp och inte ska komma åt att tugga på mig eller på kopplet.

/Lizzie
Har det gått så långt, då har du redan missat massor av små signaler som hunden visat på att det varit dags att bryta. Om nu inte hunden vant sig vid att bli ignorerad och därför går från "0 till 100" på en gång. Lyssna på din hund. Var uppmärksam på kroppspråk och signaler som visar vad den tycker om allt här i livet!
 
Ja det var ju ungefär exakt vad jag ville hoppas på att jag hade fel som misstänkte, ja...

Den sortens "träning" lär henne att ge upp i stunden och jaga upp sig mer nästa gång. Helt, totalt, fullständigt kontraproduktivt.

Skaffa helt motsatt hjälp.

Tack! Ja, kommer börja om från början. Gå på personlig träning utan andra hundar, ev hemma.

/Lizzie
 
Har det gått så långt, då har du redan missat massor av små signaler som hunden visat på att det varit dags att bryta. Om nu inte hunden vant sig vid att bli ignorerad och därför går från "0 till 100" på en gång. Lyssna på din hund. Var uppmärksam på kroppspråk och signaler som visar vad den tycker om allt här i livet!

Tack! Ja, hon får mest damp vid promenader i stan. Kommer sluta med dem och börja med öppenträning här på gården. Korta stunder innan hon får damp.

Dessutom kommer inte maken få träna henne alls då han inte alls kan läsa av henne.

/Lizzie
 
Tack för de uppmuntrande orden. Uppfödaren ville ha MH gjort nu.

/Lizzie

Jag vet hur det känns när man ifrågasätter sin hundägarroll.
Har själv en högenergisk hund som får överlagshandlingar ibland, numera är det enbart hemma när han får komma ur hundgården. Han blir inte kontaktbar förrän han sprungit en runda eller två i trädgården, sen kan vi träna eller promenera med honom. Han har iofs aldrig visat aggressiva sidor men dock använt mina armar som tuggpinnar vid frustration när en situation blev för ohanterlig för honom.

För vår hund har det fungerat att hålla i halsbandet, ingen reaktion från vår sida förrän han blivit kontaktbar. Har jag sett att han fortfarande är "lätt -tänd" så har vi lämnat platsen som triggade honom, och om han taggat ner så har vi gjort kontaktövningar på platsen för att fokusera på mig. Det har varit slitsamt, och jag har flera bukefalister att tacka för att detta beteende idag är borta helt. Jag vågade precis som du blotta mig, och fick flera konkreta men vänliga tips på hur jag kan underlätta svåra situationer.
 
Tack! Ja, hon får mest damp vid promenader i stan. Kommer sluta med dem och börja med öppenträning här på gården. Korta stunder innan hon får damp.

Dessutom kommer inte maken få träna henne alls då han inte alls kan läsa av henne.

/Lizzie
Om han är intresserad kan han ju lära sig! Annars låter det som en mycket bra plan, att inte låta honom lägga sig i. Kanske skulle ni kolla närmare på SKKs utbildning om hundbeteende? https://www.skk.se/sv/om-skk/utbildning/distansutbildningar/Distansutbildning-hundens-beteende/ Per Jensen har även en podd som heter Etologipodden där det pratas en hel del hund, mycket intressant och lärorik tycker jag. Kanske intressant :)
 
Jag vet hur det känns när man ifrågasätter sin hundägarroll.
Har själv en högenergisk hund som får överlagshandlingar ibland, numera är det enbart hemma när han får komma ur hundgården. Han blir inte kontaktbar förrän han sprungit en runda eller två i trädgården, sen kan vi träna eller promenera med honom. Han har iofs aldrig visat aggressiva sidor men dock använt mina armar som tuggpinnar vid frustration när en situation blev för ohanterlig för honom.

För vår hund har det fungerat att hålla i halsbandet, ingen reaktion från vår sida förrän han blivit kontaktbar. Har jag sett att han fortfarande är "lätt -tänd" så har vi lämnat platsen som triggade honom, och om han taggat ner så har vi gjort kontaktövningar på platsen för att fokusera på mig. Det har varit slitsamt, och jag har flera bukefalister att tacka för att detta beteende idag är borta helt. Jag vågade precis som du blotta mig, och fick flera konkreta men vänliga tips på hur jag kan underlätta svåra situationer.

Det du beskriver är exakt det som händer med min hund. Nu hade vi ingen möjlighet alls att låta henne få utlopp av sin överskottsenergi och hon blev totalt övertänd.

/Lizzie
 
Om han är intresserad kan han ju lära sig! Annars låter det som en mycket bra plan, att inte låta honom lägga sig i. Kanske skulle ni kolla närmare på SKKs utbildning om hundbeteende? https://www.skk.se/sv/om-skk/utbildning/distansutbildningar/Distansutbildning-hundens-beteende/ Per Jensen har även en podd som heter Etologipodden där det pratas en hel del hund, mycket intressant och lärorik tycker jag. Kanske intressant :)

Tyvärr är maken inte alls intresserad. Jag har försökt tvinga honom, men icke.

/Lizzie
 
Ja, det beror såklart på hur man lever sitt liv.
För mig är det ett måste att kunna ha med hunden eftersom jag är iväg så mycket. Det är många timmar i stallet, på träningar, tävlingar, hos vänner, på fest, tågresor osv osv.
Hunden behöver bara chill med allt.

Jag tänker att det måste vara otroligt svårt att lämna bort en sån hund om ni behöver resa bort, något händer osv.

Nu har jag stall hemma, men självklart vill jag kunna ta med henne bort.

/Lizzie
 
Nu har jag stall hemma, men självklart vill jag kunna ta med henne bort.

/Lizzie

Räkna inte bort möjligheten att hon går att få trygg och glad ute igen, det lär kräva en del jobb och tid men är förmodligen fullt görligt. Det kan vara riktigt utmanande för dig själv att förändra vissa mönster och självklarheter, men det går att göra.

God hjälp och stark motivation så fixar ni nog det här ska du se. :)
 
Det du beskriver är exakt det som händer med min hund. Nu hade vi ingen möjlighet alls att låta henne få utlopp av sin överskottsenergi och hon blev totalt övertänd.

/Lizzie

Jag uppfattade också som om vi har snarlika hundar, det var därför som jag skrev i tråden. Upplever sällan att jag har något i hundråd, men i detta fall har vi snarlikt beteende och ålder (vår hund är född april 2017). Samt en uppgivenhet för alla råd man får utan att man riktigt lyckas lösa problemet.

Jag har lyssnat på flera hundinstruktörer som i sista änden ställt till det för min hund och gjort beteendet värre. I min okunnighet för högenergiska hundar så har jag trott att deras metod varit rätt, för en hundinstruktör har väl alltid koll med tanke på deras utbildning? Nej. Med facit på hand så skulle jag enbart åkt till den instruktör som ser min hunds behov, och som låter mig få bestämma vad som är rätt avstånd.

Känner du att du inte orkar lägga tid på att lösa problemet så rekommenderar jag omplacering, annars är min hund exempel på att man behöver bara tid och rätt stöd :)
 
Jag uppfattade också som om vi har snarlika hundar, det var därför som jag skrev i tråden. Upplever sällan att jag har något i hundråd, men i detta fall har vi snarlikt beteende och ålder (vår hund är född april 2017). Samt en uppgivenhet för alla råd man får utan att man riktigt lyckas lösa problemet.

Jag har lyssnat på flera hundinstruktörer som i sista änden ställt till det för min hund och gjort beteendet värre. I min okunnighet för högenergiska hundar så har jag trott att deras metod varit rätt, för en hundinstruktör har väl alltid koll med tanke på deras utbildning? Nej. Med facit på hand så skulle jag enbart åkt till den instruktör som ser min hunds behov, och som låter mig få bestämma vad som är rätt avstånd.

Känner du att du inte orkar lägga tid på att lösa problemet så rekommenderar jag omplacering, annars är min hund exempel på att man behöver bara tid och rätt stöd :)

Ja men precis! Jag har ju litat på de hundinstruktörer vi tränat för. De ska ju veta vad de pysslar med kan man tycka. Uppenbarligen har vi träffat fel personer och uppfödaren bor 25 mil bort och har inga kontakter i närheten av oss.

Jag hyser hopp om att reda ut problemen bara jag få rätt instruktör som kan hjälpa oss. Med tipsen i denna tråden har jag fått lite styrning vad jag ska leta efter.

/Lizzie
 
Som korrigering då hon får typ damp och inte ska komma åt att tugga på mig eller på kopplet.

/Lizzie

Du har inte funderat på att slänga på en munkorg på hunden och sen tvångsgosa och bara vara luuugn och trevlig? Mata med godis osv.

Min tik har också väldigt lätt för att bygga förväntan. Inte för att hon börjar hugga hejvilt eller bli jobbig på det sättet men på MHt skulle hon tex hellre leka med kopplet än hälsa på TL för att hon hade hög förväntan. Då vi varje gång vi åkte iväg och stötte på folk som vi var med antingen körde skydd eller annat väldigt intensivt och roligt.
Min är dock lätt att bryta och blir inget problem men man ser det ändå på henne. Men jag tänker att grundproblemet är lite lika även om ditt är mycket värre såklart. Jag har märkt att mycket av det har att göra med att jag har åkt iväg för sällan, och när vi väl är iväg så är det hög aktivitet. Vilket såklart bygger en förväntan. Sen märker jag även att när det blir så så blir jag själv nervös, frustrerad och irriterad vilket gör att vi föder varandras känslor. Kan det vara något sådant för dig?

Jag har nu när min blir frustrerad bara hållt om henne och strykt henne lugnande. Eller lekt. För att visa att jag är ju inte alls irriterad. Jag tänker att hängandet i kopplet kanske har skapat en del problem som nog har förstärkts av hanteringen sas.

Så att åka iväg och göra lugna aktiviteter. Bygga en bättre relation genom mycket lugna klappar och smekningar, leka lite, om hunden klarar av det osv tycker jag hjälper. Om hunden drar så ta tex på sele och midjebälte och bara gå. Låt henne dra då istället för att ta en konflikt just nu. Träna lite kontakt när du märker att hon är mottaglig istället för att gå in i en massa konflikter.

Sen, såklart en bra och vettig tränare som hjälper dig på plats.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har läst mycket här och tycker att det verkar finnas många kloka människor här. Hoppas nu på att kunna få stöd och råd i hur jag ska...
Svar
18
· Visningar
4 420
Senast: Milosari
·
Hästhantering Jag har haft min häst sedan 2015 nu och vi kommer väldigt bra överens. Hon är väldigt ranghög och bestämd, visar tydligt missnöje men...
Svar
3
· Visningar
1 607
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 256
Äldre Sitter nu och känner mig totalt slutkörd, trots flera dagars ledighet från jobbet, trevligt folk omkring mig som jag är jätteglad över...
2
Svar
33
· Visningar
7 789

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp