Stressad schäfer...

@lizzie Att hänga henne i halsbandet har nog skapat mer frustration ja.
Att använda halsbandet som signal däremot är ju inget fel, men tyvärr verkar många lära ut att hänga upp hunden istället. Vilket bara skapar frustration och osäkerhet eftersom korrigeringen blir för lång.
Jag använder tex kedjan som stöd när Ammo hetsar upp sig, genom att dra den rakt upp så han sätter sig, men jag hänger honom aldrig - utan den är bara "irriterande" och ffa så släpper jag efter direkt när han sätter sig för att vara tydligt med det jag vill. Ställer han sig så börjar vi bara om, lugnt och bestämt.
På honom har det hjälpt väldigt mkt.

Bor du i den stad som tassa rätt så bor du inte sååå långt från min och @Lilla-S hunds uppfödare.
Och jag skulle nog kunna förmedla kontakt om du vill, hon kör IPO på hög nivå och van vid högtempade hundar. Både schäfer och andra raser.
 
Hur ser era vardagar ut vad gäller mental och fysisk stimulans? Med tanke på att du har en schäfer från brukslinjer (?). I något inlägg skrivs det att hon är gårdshund. Det kanske inte är nog för henne?

Nu blir jag väldigt nyfiken på vad du, eller andra för den delen, ser som gårdshund?
Jag har förstått att folk ser det olika.

Jag kallar min hund för gårdshund, och säger också att det är det som han är köpt till. Men för den sakens skull så innebär det inte att han enbart lommar runt i trädgården eller på gårdsplanen som de flesta verkar tro. Min syn på gårdshund är att hunden är med överallt där det är möjligt på gården men samtidigt får sina behov uppfyllda genom aktivering. Behov som är individuella efter hunden.
 
Ja, vi har en gård där hon får kuta runt på. Vi har också börjat cykla med henne. Spårar med henne, kör även uppletande med henne.

/Lizzie

Jag kan säga att det skulle inte räcka för att hålla min hund nöjd en längre period.

Uppletande, allmän lydnad och springa i trädgården är sånt vi gör om jag är själv hemma med alla barn, och inte har möjlighet till annat. Är du säker på att hon är nöjd med det, speciellt med tanke på att hon är från brukslinjer?
 
Nu blir jag väldigt nyfiken på vad du, eller andra för den delen, ser som gårdshund?
Jag har förstått att folk ser det olika.

Jag kallar min hund för gårdshund, och säger också att det är det som han är köpt till. Men för den sakens skull så innebär det inte att han enbart lommar runt i trädgården eller på gårdsplanen som de flesta verkar tro. Min syn på gårdshund är att hunden är med överallt där det är möjligt på gården men samtidigt får sina behov uppfyllda genom aktivering. Behov som är individuella efter hunden.
Gängse uppfattning är nog att en gårdshund mest hänget runt på gården.
 
Ja, vi har en gård där hon får kuta runt på. Vi har också börjat cykla med henne. Spårar med henne, kör även uppletande med henne.

/Lizzie

När du säger att ni spårar och kör uppletande, hur långa och svåra spår talar vi om då? Hur många föremål i hur stor ruta? Jag misstänker att det ni ger henne inte är tillräckligt, men kan ha fel.
 
Nu blir jag väldigt nyfiken på vad du, eller andra för den delen, ser som gårdshund?
Jag har förstått att folk ser det olika.

Jag kallar min hund för gårdshund, och säger också att det är det som han är köpt till. Men för den sakens skull så innebär det inte att han enbart lommar runt i trädgården eller på gårdsplanen som de flesta verkar tro. Min syn på gårdshund är att hunden är med överallt där det är möjligt på gården men samtidigt får sina behov uppfyllda genom aktivering. Behov som är individuella efter hunden.

Som @Wingates beskrev innebörden. Likaså tänker jag promenadhund och lite trickträning om någon säger "sällskapshund" för det är vad jag förknippar ordet med.
 
När jag
När du säger att ni spårar och kör uppletande, hur långa och svåra spår talar vi om då? Hur många föremål i hur stor ruta? Jag misstänker att det ni ger henne inte är tillräckligt, men kan ha fel.

När jag lägger spår använder jag apportpinnar, de små, 9 st som jag lägger ut på en sträcka om ca 2 km på marker utanför gården. Låter spåret vila ca en timme innan vi går ut.

När det gäller uppletande åker vi till skogen och lägger ut 3-5 föremål som vi har med oss hemifrån. Typ en handske, liten boll/leksak etc. Har börjat minska ner på storleken på prylarna hon ska hitta. Rutan ca 30 x 30 m. Beror lite terräng.

Den här årstiden åker maken till skogen varje vecka (plockar svamp) har med vovven då hon får vara lös i ett par timmar.

/Lizzie
 
Jag kan säga att det skulle inte räcka för att hålla min hund nöjd en längre period.

Uppletande, allmän lydnad och springa i trädgården är sånt vi gör om jag är själv hemma med alla barn, och inte har möjlighet till annat. Är du säker på att hon är nöjd med det, speciellt med tanke på att hon är från brukslinjer?

Nej, det är jag inte alls säker på och det är därför jag gått på hundkurser, hundpromenader, öppna träningar etc.

Hur märker man att hunden inte skulle vara nöjd?

/Lizzie
 
När jag


När jag lägger spår använder jag apportpinnar, de små, 9 st som jag lägger ut på en sträcka om ca 2 km på marker utanför gården. Låter spåret vila ca en timme innan vi går ut.

När det gäller uppletande åker vi till skogen och lägger ut 3-5 föremål som vi har med oss hemifrån. Typ en handske, liten boll/leksak etc. Har börjat minska ner på storleken på prylarna hon ska hitta. Rutan ca 30 x 30 m. Beror lite terräng.

Den här årstiden åker maken till skogen varje vecka (plockar svamp) har med vovven då hon får vara lös i ett par timmar.

/Lizzie

Hur lägger du spåret? Vallar du uppletningsrutan innan? Det finns ju mycket man kan göra för att försvåra för hunden. Hur ser den fysiska motionen ut utöver enstaka skogspromenader?
 
När jag


När jag lägger spår använder jag apportpinnar, de små, 9 st som jag lägger ut på en sträcka om ca 2 km på marker utanför gården. Låter spåret vila ca en timme innan vi går ut.

När det gäller uppletande åker vi till skogen och lägger ut 3-5 föremål som vi har med oss hemifrån. Typ en handske, liten boll/leksak etc. Har börjat minska ner på storleken på prylarna hon ska hitta. Rutan ca 30 x 30 m. Beror lite terräng.

Den här årstiden åker maken till skogen varje vecka (plockar svamp) har med vovven då hon får vara lös i ett par timmar.

/Lizzie
Hur ofta gör du de här sakerna?
 
Hur lägger du spåret? Vallar du uppletningsrutan innan? Det finns ju mycket man kan göra för att försvåra för hunden. Hur ser den fysiska motionen ut utöver enstaka skogspromenader?

Spåret lägger så som vi fick lära oss på kursen. Markerar med fötterna där jag går utan att korsa mitt eget spår, raket fram, 90-grader vinklar och även mjuka svängar. Behöver inte använda godis i spåret.

Uppletanderutan vallar vi in

Hon är ute och rör på sig ca 3 timmar/dag. När jag rider ut cyklar husse med vovve

/Lizzie
 
Spåret lägger så som vi fick lära oss på kursen. Markerar med fötterna där jag går utan att korsa mitt eget spår, raket fram, 90-grader vinklar och även mjuka svängar. Behöver inte använda godis i spåret.

Uppletanderutan vallar vi in

Hon är ute och rör på sig ca 3 timmar/dag. När jag rider ut cyklar husse med vovve

/Lizzie

Jag vill inte verka petig men att hunden "rör" på sig 3 timmar om dagen säger inte så mycket. :) Mina är gärna ute hela dagarna men det innebär inte att de tar ut sig fysiskt. Det gör de i skogen som vi går i varje dag.

Jag tror att det kan finnas en kombination mellan ökad aktivitetsnivå och annan tränare för eran del. Uppletande/spår någon gång i veckan och skogspromenad ibland hade mina blivit odrägliga av och de är inte ens brukshundar.

Framför allt kan inte det fysiska ersätta den mentala aktiveringen så det hade jag absolut ökat på.
 
Jag vill inte verka petig men att hunden "rör" på sig 3 timmar om dagen säger inte så mycket. :) Mina är gärna ute hela dagarna men det innebär inte att de tar ut sig fysiskt. Det gör de i skogen som vi går i varje dag.

Jag tror att det kan finnas en kombination mellan ökad aktivitetsnivå och annan tränare för eran del. Uppletande/spår någon gång i veckan och skogspromenad ibland hade mina blivit odrägliga av och de är inte ens brukshundar.

Framför allt kan inte det fysiska ersätta den mentala aktiveringen så det hade jag absolut ökat på.

Tack för tipsen!

/Lizzie
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har läst mycket här och tycker att det verkar finnas många kloka människor här. Hoppas nu på att kunna få stöd och råd i hur jag ska...
Svar
18
· Visningar
4 420
Senast: Milosari
·
Hästhantering Jag har haft min häst sedan 2015 nu och vi kommer väldigt bra överens. Hon är väldigt ranghög och bestämd, visar tydligt missnöje men...
Svar
3
· Visningar
1 607
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 256
Äldre Sitter nu och känner mig totalt slutkörd, trots flera dagars ledighet från jobbet, trevligt folk omkring mig som jag är jätteglad över...
2
Svar
33
· Visningar
7 789

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp