Stretching

Joyride

Trådstartare
Hur ofta ska man stretcha en häst?? Del säger att man ska/kan göra det varje dag och del att man inte ska göra det varje dag, då hästen kan bli ömm???
:confused:
 
Min häst blev stretchad varje dag förut och jag märkte inte av att han var öm.

Tänk bara på att stretcha när hästen är varm, dvs direkt efter du har ridit. Dra inte för mycket i början så tror jag nog inte att hästen blir öm!

M.
 
Efter varje arbetspass kan man strecha sin häst, i streching är det du som vägleder hästen men inte genom att dra. Rätt streching gör att hästen följer efter genom att du håller och sträcker, detta brukar göra att hästen blir medgörlig utan motstånd.
 
Ja, jag uttryckte mig lite dumt... Jag menade inte dra utan att du inte ska "göra för stort" i början... :crazy:

M.
 
Om hästen blir öm så drar man i den. Vilket men ej skall göra.

Strecha om möjligt varje dag efter motion. Det tar lång tid innan strechingen ger resultat, på hundar talar man om några månader, på häst vet jag inte :confused:
 
Min kompis som läser till fysoterapuet för hästar säger att det e bra att strecha varje dag om man vill men man kan ha som regel att man strechar igenom hästens alla muskler under 1 vecka.(man hinner ju inte ta alla på en gång då det finns över 20 olika strechingövningar)Då behöver man en halv dag på sig och då hinner hästen bli kall i musklerna ;)
Här e bra strechingövningar: http://home.swipnet.se/horse/
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
11
· Visningar
374
Senast: Elo
·
Hästvård Tjena! I lördags tog jag och hovis beslut att vi ska ta av skorna fram på min häst. Han är barfota bak sedan föl och har starka, bra...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
9 283
Senast: Morces
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
1 704
Hästvård Hejsan, Min häst tror jag har sträckt sig men behöver lite rådgivning. Hon stog i en väldigt isig hage (vi har spärrat av den delen när...
2
Svar
20
· Visningar
1 054
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Dressyrsnack 16
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp