Stretchning

Sv: Stretchning

när polaren hade sin ponny så stretchade jag efter varje pass som jag red längre än 20 minuter, dvs red aktivt, inte satt å åkte på en sovande häst..

kan väl också tillägga att hästen förbättrades av stretchingen, mycket smidigare..

hovslagaren gissade på 9 år för att hästen var så smidigt och fräsh i benen, 16 år var hon då.. :)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Stretchning

evis skrev:
Ursäkta men det känns pinsamt.
Vad känns pinsamt?

evis skrev:
Orsaken till att människor får träningsvärk har varit omdebatterat. Varför gör muskeln ont dagen efter träning?
En anledning som man tror på är att muskeln blir "skadad" under ansträngning. Dessa skador repareras och förstärks och gör att musklerna blir starkare. Man är inte säker på att det är så - man vet alltså ännu ej säkert vad som ger träningsvärk - men det kan vara en anledning.
Den är omdebbaterad ja, det nya är ju att muskeln inte alls skadas utan smärtan kommer då muskeln bygger upp fibrerna för att bli större! men som sagt det finns bara teorier runt träningsvärk och ingen fakta som kan utpekas som rätt!

evis skrev:
Syftet med träningen av hästen är ju att den ska bli starkare, mer musklad, få en starkare fysik. Du kan inte lyckas med detta utan att träna den så att kroppen ansträngs. Sedan är balansgången förstås fin, och mycket individuell, mellan hur mycket som bygger upp och hur mycket som bryter ner.

Jag kan ej länka direkt till forskningsresultat, men detta är rapporter jag läst om i veterinärtidningar, SLU-skrifter och annat. Framförallt har jag hört om detta från flertalet duktiga människo-terapeuter (sjukgymnaster, osteopater o dyl).

hade vart intressant att se den rapporten, lika inressant som att se forskningsrapporten om att massage är meningslöst, som dom gick ut i medierna för nån månad sen...:smirk:
Varför tycker dom duktiga människo terapeuterna du träffat på att streching inte är nåt att ha?
Alla terapeuter jag har träffat på har bara vart positiva till det!;)

evis skrev:
När jag vill rensa ut slaggprodukter använder jag mej av Equine Touch - en sorts kroppsbalansering med milda grepp. Just nu i alla fall (tidigare har jag även använt mej av Ttocuh, mycket lätt massage, "handpåläggning"). Hästarna älskar det.

Men ska jag gå in med riktig stretching så vill jag att hästen ska vara genomvarm, men inte "tränad".

Massage är ju så klart det ultimata för att rensa ut slaggprodukter! men hur många kan det!?
Masserar själv, men då med djup massage, vilket både hästar och människor tacksamt tar emot och även presterar bättre av...;)

Varför vill du att hästen skall vara genomvarm men inte tränad då du strechar?
 
Sv: Stretchning

Jag har nu på våren gått steg 2 i hästmassage hos Axelsons. Så här står det om stretchingen i pärmen som vi får:
"Man bör massera de muskler om är involverade innan stretchingen. Annars bör man endast stretcha när hästen är uppvärmd i muskler och leder."
"Stretching är något man lär hästen. Man uppmuntrar den till att släppa efter succesivt- tills den slutligen hjälper till själv med övningen. Hästen ska inte uppfatta stretchinen som något obehagligt."
"Stretching ät en förlängning eller en uttöjning av en muskel eller en muskelgrupp. Man syftar till att sträcka ut muskeln till ett ändläge där både muskel och sena töjs maximalt. Varje häst har sitt speciella ändläge och kan reagera väldigt olika på stretchingen. Respektera hästens motstånd och signaler på smärta!"

Dessutom så får vi lära oss att hästar inte bör stretchas på samma sätt som på människa där man står och drar i ca 20 sekunder, utan vi utför varje stretchsekvens 2 ggr a' 8 sek!

Mvh Mikaela
 
Sv: Stretchning

jag stretchar mina hästar efter att dom arbetats i 20 min eller över.

m
 
Sv: Stretchning

Ok, så här är det:

Stretching görs INTE för att förhindra/lindra träningsvärk, om man med träningsvärk menar smärtan som kan uppstå om toxiner/slaggprodukter blir kvar i muskeln för länge.
Men, träningsvärk är väl för dom flesta något som gör ont efter man har tränat, och det behöver ju inte alltid vara ett resultat av dålig genomströmning, eller hur?

Strecthing görs för att öka rörligheten i muskeln och i de leder som muskeln påverkar.. När man sträcker en muskel tvingar man den att slappna av, en spänd muskel som ligger över en led, kan orsaka både irritation, och i förlängningen, skador på muskelfästen.
Genom att tänja på musklerna, minska man också risken för översträckning med påföljande bristningar i muskelvävnad och senor.

Stretchning ska göras mjukt och följsamt. Man skall absolut inte ta i eller vara våldsam - då kan man faktiskt göra illa, eller rent av skada hästen.
Hitta ändläget, håll där c:a 10 sekunder och repetera. Stretcha aldrig en kall muskel, och kom ihåg att hästen måste lära sig detta.
 
Sv: Stretchning

Har nu börjat göra detta efter varje rdning och det verkar som att Glossy gillar det! :D Hon står beredd med varje ben när jag är klar med det ena! :D
 
Sv: Stretchning

stretchar mina pållar varje dag. sedan går de också på skrittband och sådant som är lite streching i sig. men det är viktigt att göra det varje dag. och efter hårda träningspass blir det ännu mer nödvändigt.
 
Sv: Stretchning

Teacuptoy skrev:
Hur ofta stretchar ni era hästar?
Efter varje ridning eller bara sporadiskt? Hur viktigt är det eg. att man stretchar?
Själv gör jag det när vi har ridit extra länge, eller efter ett "tuffare" träningspass.
Men man kanske ska göra det efter varje ridning? :crazy:


strechar efter varje ridpass oavsett hur hårt vi ridit. om det varit något speciellt (tex tävling då vi vart ute extra länge) stretchar jag henne extra mycket
har hört att om man ska få nån effekt av stretchingen så måste man göra det varje dag. att göra det "då och då" funkar inte
 
Sv: Stretchning

Jag stretchar efter varje "hårdare" pass. Inte om vi skrittat i skogen, men det kanske man ska göra?? Är extra noga med att stretcha efter ett hoppass för min häst är inte så van att hoppa. Hade en kompis i stallet som lärde mig att stretcha (hon har själv lärt sig av en massör). Jag tror at risken att man skadar hästen inte är så stor om man är lugn och försiktig, risken att skada är ju om man tar i för mkt.
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har laddat SÅ många år för att börja på ridskola, jag red på ridskola från jag var 6 till en bra bit upp i tonåren och dom sista...
Svar
5
· Visningar
1 199
Senast: Dorinda
·
Hästvård Hej! Jag letar efter en häst som ska vara för hobbyridning; ridning i skog samt lite dressyrpass och enstaka hopp i paddock. Har...
Svar
15
· Visningar
1 909
Senast: Ridinglady
·
Hästvård Hej! Svårt att välja var tråden ska ligga, men chansar på att den hör hemma här. Vi har kvar barnens gamla ponny som nu är 30 år. I...
Svar
7
· Visningar
1 286
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 488
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp