Strikt kattägaransvar

K

Krumelux

Läste någonstans att man har strikt ägaransvar för sin katt. Antar då att detta är samma som gäller för hund. Det fick mej att fundera över en sak.
Om min hund springer fram till en annan hund och den hunden biter min, så är det ju den andra hundens ägare som blir skyldig att stå för eventuella veterinärkostnader, även om den hunden vad kopplad.
Säg då att min hund skulle springa fram och hälsa på en katt och katten skulle riva min hund i ögat. Skulle då kattens ägare bli ansvarig för detta?
 
Sv: Strikt kattägaransvar

Strikt kattägaransvar gäller inte, tyvärr. Dock lär en kattägare ändå vara ersättningsskyldig om dess katt skadar tex. din hund.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag är inte hundägare så jag har ingen aning, men är nyfiken och vill veta vad som gäller. Ställer frågan i jagform för att det är...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 525
Senast: MiaMia
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 132
Senast: Migo
·
Hundträning Igår var vi ute ett par timmar men såg till att Alvin och Milou hela tiden hade tillgång till skugga och vatten och dom hade kylvästar...
Svar
16
· Visningar
2 425
Senast: Pilot
·
Övr. Hund Som inte har sådan kadaverdisciplin att hunden går lugnt vid ägarens sida oavsett störning alltså. Men, alla andra? Alla de som tycker...
23 24 25
Svar
492
· Visningar
34 638
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp