Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Motivet som jag kan tolka det i regelverket (http://www.djurskyddsmyndigheten.se/Documents/Föreskrifter/L5_3_DFS_2006_9.pdf) är hästens bekvämlighet.
Grundkrav:
"Golvet ska vara täckt med lämpligt strö- eller bäddmaterial om inte annat framgår av dessa föreskrifter. Materialet ska vara av god hygienisk kvalitet."
Tillägg vid mer än 8 timmar resa:
"Det ska finnas tillräckligt mycket strö för djurets komfort på lastutrymmets golv."
Eftersom grundkravet är formulerat som det är kan man ha en lååång fundering kring följande: Gummimatta, uppfyller kraven på att vara halkfri, dammfri och lätt att hålla ren. Är en gummimatta lämpligt bäddmaterial för kortare transporter?
Vi brukar också alltid ha strö just därför. Det är otrevligt om det stänker när hästen kissar och vissa hästar kissar ju inte om det inte finns strö. Sen vill jag inte ha urin som rinner runt i hela transporten.visst är det bra när det finns tolkningsutrymme....
har lärt mig att det alltid ska vara strö (dessutom så orkar jag inte ta ut ströt, bara för att jag ska åka tio minuter till ridhuset)
därför att annars så kan hästen stå och hålla sig, för de tycker att det är obehagligt att göra ifrån sig när det stänker upp på benen.
Så då kan det lika gärna finnas spån på golvet hela tiden???
Jag mockar ut efter varje transporttillfälle.
Vi brukar också alltid ha strö just därför. Det är otrevligt om det stänker när hästen kissar och vissa hästar kissar ju inte om det inte finns strö. Sen vill jag inte ha urin som rinner runt i hela transporten.
Vi gjorde nyligen ett undantag men det var en lite oplanerad resa till djursjukhus så då får det bli som det blir.
Måste man ha strö i transporten? Fick höra att det var olagligt att åka utan, stämmer det?
Eftersom grundkravet är formulerat som det är kan man ha en lååång fundering kring följande: Gummimatta, uppfyller kraven på att vara halkfri, dammfri och lätt att hålla ren. Är en gummimatta lämpligt bäddmaterial för kortare transporter?