Strö i transport

Sv: Strö i transport

Ja det tror jag. Har för mig att det är för att inte urin ska läcka ut på vägen.

Någon annan som vet bättre??

Jag har hört att det är för halkriskens skull.

Motivet som jag kan tolka det i regelverket (http://www.djurskyddsmyndigheten.se/Documents/Föreskrifter/L5_3_DFS_2006_9.pdf) är hästens bekvämlighet.

Grundkrav:
"Golvet ska vara täckt med lämpligt strö- eller bäddmaterial om inte annat framgår av dessa föreskrifter. Materialet ska vara av god hygienisk kvalitet."

Tillägg vid mer än 8 timmar resa:
"Det ska finnas tillräckligt mycket strö för djurets komfort på lastutrymmets golv."

Eftersom grundkravet är formulerat som det är kan man ha en lååång fundering kring följande: Gummimatta, uppfyller kraven på att vara halkfri, dammfri och lätt att hålla ren. Är en gummimatta lämpligt bäddmaterial för kortare transporter?

Det är så jag har tolkat det, samt fått svaret att matta är helt ok vid kortare transporter av vuxna hästar. Reser man däremot med med föl också, så anses det lämpligt med någon form av underlag.

Motivet som jag kan tolka det i regelverket (http://www.djurskyddsmyndigheten.se/Documents/Föreskrifter/L5_3_DFS_2006_9.pdf) är hästens bekvämlighet.

Grundkrav:
"Golvet ska vara täckt med lämpligt strö- eller bäddmaterial om inte annat framgår av dessa föreskrifter. Materialet ska vara av god hygienisk kvalitet."

Tillägg vid mer än 8 timmar resa:
"Det ska finnas tillräckligt mycket strö för djurets komfort på lastutrymmets golv."

Eftersom grundkravet är formulerat som det är kan man ha en lååång fundering kring följande: Gummimatta, uppfyller kraven på att vara halkfri, dammfri och lätt att hålla ren. Är en gummimatta lämpligt bäddmaterial för kortare transporter?

Ja det tycker jag och hoppas att det också är så i lagens ögon!! Kör alltid utan strö när vi bara ska 10 min resan till ridhus för att träna och andra såna kortresor typ flyttar hästar mellan stallarna osv...

Vid längre resor - kanske tom med nån timmes väntetid i transporten ströar jag dock...

visst är det bra när det finns tolkningsutrymme....

har lärt mig att det alltid ska vara strö (dessutom så orkar jag inte ta ut ströt, bara för att jag ska åka tio minuter till ridhuset:angel: )

därför att annars så kan hästen stå och hålla sig, för de tycker att det är obehagligt att göra ifrån sig när det stänker upp på benen.

Så då kan det lika gärna finnas spån på golvet hela tiden???
Jag mockar ut efter varje transporttillfälle.

visst är det bra när det finns tolkningsutrymme....

har lärt mig att det alltid ska vara strö (dessutom så orkar jag inte ta ut ströt, bara för att jag ska åka tio minuter till ridhuset:angel: )

därför att annars så kan hästen stå och hålla sig, för de tycker att det är obehagligt att göra ifrån sig när det stänker upp på benen.

Så då kan det lika gärna finnas spån på golvet hela tiden???
Jag mockar ut efter varje transporttillfälle.
Vi brukar också alltid ha strö just därför. Det är otrevligt om det stänker när hästen kissar och vissa hästar kissar ju inte om det inte finns strö. Sen vill jag inte ha urin som rinner runt i hela transporten.

Vi gjorde nyligen ett undantag men det var en lite oplanerad resa till djursjukhus så då får det bli som det blir.

I 4 § 2 kap. i föreskriften som det länkas till står det ju bl a:
"Golvet ska vara täckt med lämpligt strö- eller bäddmaterial om inte annat framgår av dessa föreskrifter." (Tack för länken Strajder:))

Då ska man komma ihåg att man läste följande i 2 § kap. 1 i samma föreskrift:
"Bestämmelserna i dessa föreskrifter gäller inte
1. för transporter av egna djur som djurhållaren utför där transportsträckan understiger 50 km från dennes anläggning. Dock gäller bestämmelserna i 1 kap. 5 §, 2 kap. 1 § och 3 kap. 2 § även för dessa transporter,
2. brådskande transporter av ett skadat eller sjukt djur till veterinär."

Detta uppfattar jag som att det är OK att transportera sin egen häst utan strö i släpet om man inte ska åka längre än 50 km från stallet. I någon annan föreskrift (eller tidigare utgåva av denna) så stod det att strö inte behövdes om resan var kortare än 30 min.

Att det föreskrivs strö i transporten är inte för att urin inte ska rinna ut på vägen utan är för djurets bekvämlighets skull.

Vi brukar också alltid ha strö just därför. Det är otrevligt om det stänker när hästen kissar och vissa hästar kissar ju inte om det inte finns strö. Sen vill jag inte ha urin som rinner runt i hela transporten.

Vi gjorde nyligen ett undantag men det var en lite oplanerad resa till djursjukhus så då får det bli som det blir.

Det var väl att generalisera. Mina tre ston kissar alla utan strö i transporten.
Men det är kanske annorlunda för hingstar/valacker?

"Att det föreskrivs strö i transporten är inte för att urin inte ska rinna ut på vägen utan är för djurets bekvämlighets skull."

JA, alla djurregler är till för djuren. Om det är bekvämare för djuren att åka med strö, så är det väl bara att lägga in strö???
Vad är problemet?

Har alltid strö i transporten. Mest ifall de skulle bli kissnödiga blir ju lättare att rengöra också.

Har faktiskt ingen koll på vad som gäller.
Men vi åker alltid utan strö, hästen står bara på gummimatta.
Dock när vi ska åka längre ströar vi för att lättare rengöra om hästen får för sig att pinka! :)

Den här diskussionen har varit uppe tidigare, innan Djurskyddsmyndigheten fanns. Jag mailade jag Jordbruksverket och fick snabbt ett svar att gummimatta var utmärkt halkskydd, ljuddämpning osv men INTE fyllde kravet på strö.

Enligt de gamla reglerna var det helt klart att vid transporter länger än 30min krävdes strö. Finns det någon anledning att tro att något annat gäller nu, förutom att regeln om max 30 minuter för undantag är utbytt mot max 50km?

därför att då kan man spola ut transporten, utan att behöva mocka ut spånet, säger en "hästhållare" till mig. Jag fortsätter envist spåna, och rengör grundligt en gång om året:crazy:

Hur kan man ens vilja köra sin häst utan strö??? Vidrigt... Blir lika ledsen varje gång jag ser folk göra det. Förstår inte riktigt varför... Är man så snål borde man inte ha häst!!!

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik För att inte kapa en annan tråd … Vad kostar det egentligen att ha häst idag? Priset varierar ju kraftigt beroende på var man bor och om... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 621
Foder & Strö Har en häst som kissar ner hela boxen. Han är ute mellan 06-21 kan strö boxen med spån dagen efter är den nerpissad så måste strö boxen...
Svar
12
· Visningar
1 134
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Hejsan, jag funderar på att köpa min första egna häst. Ridit sen jag var 6år till år 2015 ca 19år. Både ridskola samt...
Svar
13
· Visningar
1 191
Senast: Ajda
·
Utrustning Behöver tips på - Transport med stuteriinredning och sadelkammare - baklängestransport med frontlastning och stuteriinredning samt...
Svar
2
· Visningar
398
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka