Strö från såg?

A

Asphyxia

Hej!
Jag har precis skaffat hus på landet med världens finaste stall, och så småningom ska jag skaffa en egen nordis. Dessutom ska jag hyra ut några boxar. Men nu kom många frågor för en som aldrig haft egen häst innan.

Jag tänkte ha spån i boxarna och har hört att vi har en såg i närheten där folk köper stallspån, MEN jag har hört att man kan inte ha vilket spån som helst för att det dammar. Vad ska man använda och vad ska man undvika? HELP! :bump:

/Veronica
 
Sv: Strö från såg?

Grattis till ditt eget place!! Jag har också turen att få bo på egen gård med stall:) . Det går alldeles utmärkt att strö med spån ifrån sågen! Vi har haft det förut, men det har blivit svårt att få tag på för tillfället..(jag tyckte inte att det dammade mer än spån i bal) Nu köper jag hackad halm ifrån bonden som arrenderar en del av våra åkrar. Perfekt och billigt(150:- för en storbal som varar i evighet)

Lycka till med hästletandet!!:)
 
Sv: Strö från såg?

Som sagt... spån från sågen brukar gå alldeles utmärkt att använda.
Jag hade ett tag turen att ha bekantas bekanta som hade en såg. Jag fick hämta hur mycket jag ville där... ett tag...

Sen flyttade det in hästfolk i närheten av sågen och sågägaren insåg att han faktiskt kunde ta betalt... shit !!!.... Så var det med det... :cool:

Nu mer använder jag mig av torv i stället. Har två ställen inom en mil där de bryter torv så jag får köpa mycket billigt....
 
Sv: Strö från såg?

Hellre kutter än råspån från en såg från mig. Råspån luktar apa tids nog, samt kan det innehålla terpentin. Råspån är ju heller inte avdammat som kutter är.
 
Sv: Strö från såg?

Lazy Lady: Tackar, det känns som en barndomsdröm som gått i uppfyllelse. Ännu finare blir det när man har hästar lallandes på gården! Hoppas det dyker upp en fin nordis till hösten :rofl:

Tack för tipsen! Då ska jag kolla med sågen vad de har att erbjuda. Har haft en fundering på torv också, men det verkar vara svårare att få fatt i. Halm verkar billigt, men jag har mockat några gånger i det och jag klarar det inte, det tar ju sån tid och är så pyssligt =)
 
Sv: Strö från såg?

jag köper från sågen,offtast,men om det nån gång brukar vara kanondammigt så köper jag en spånbal och blandar in...
men det räcker offtast att bara köra ner det i det gamla spånet som då är lite fuktigt..

jag betalar 5:- säcken,eller 150:- för en hel transport.

helt ok tycker jag!:banana:
 
Sv: Strö från såg?

Vi har också köpt spån från sågverk innan. Nu är det nästan omöjligt att få tag på i närheten och har blivit så dyrt att det inte är någon ide, tyvärr. Spånet har inte dammat alls (ingen skillnad jämfört med spånbalarna vi köper nu.) och har fungerat utmärkt under de år vi använt det. Det balade kutterspånet flyger omkring mera än sågens spån så fick jag välja skulle det bli spån från sågen istället.
Grattis till gården och till att du har en såg såpass nära. Spån har blivit dyrt som 17 sen det blivit populärt att elda med pellets i husen. De tillverkarna betalar tydligen bra för spån.
 
Senast ändrad:
Sv: Strö från såg?

Kutterspån föredrar jag. Fast med allt spån så finns det ju en viss mängd diesel i. Det har de att smörja hyvlarna och dyl. med. Min kille jobbar nämligen med sånt. Och när jag bett honom att ta med en bal då å då så har han avrått p.g.a dieslen. Sågverken å hyvlerierna skyltar ju inte direkt med sånt,får då skulle de väl sälja mindre.
Jag har alltid halm till mina pållar..
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag ska flytta min häst till stall och själv köpa in strö efter att ha haft honom på lösdrift där strö ingick. Jag har således aldrig...
2
Svar
26
· Visningar
2 517
Senast: warg
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 499
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Hej alla! Jag började rida någongång runt 2018 och red fram tills maj 2021. Var otroligt aktiv i stallet och gick flera hästkurser...
Svar
8
· Visningar
1 102
Senast: warg
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
21 182

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024
  • Bra blötmat

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp