Strö / halm????

Ellanamde

Trådstartare
Vet inte om jag lagt in det på rätt ställe :confused: flytta det gärna annars :)

Jag har ett dilemma och det är att jag inte vet om jag ska ha strö elr halm i mina två boxar.

1. Vad föredrar ni?
2. Vad finns det för för och nackdelar?
3. Har ni möjligtvis något annat underlag som fungerar bra?

// Ella :rofl:
 
Sv: Strö / halm????

Har ej egen häst så kollade i en hästbok och skrev om dom olika strösorterna;)

1.

2.
Halm
är ett av det vanligaste och billigaste underlaget. Det finns tre sortes halm- havre, korn och vete. Vete är bäst till bäddar eftersom det är hårt, lättillgängligt och dränerar väl. Hästar vill gärna äta sin havrehalm, som är mycket aptitlig, desutom mjuk och porös och blir snabbt fuktig. Kornhalm fungerar hyfsat till bäddar men innehåller ofta taggiga agnar som irriterar hästens skinn. Glupska hästar kan äta sin halm oavsett vilken sort det är.

Spån är bra. Särskilt för hästar med andningsproblem. Det är dyrt men absorberar mycket. Till nackdelarna hör att en gödselhög av spån tar lång tid att förmultna, men när den väl har gjort det blir det en utmärkt kompost.

3.
Pappersbäddar passar bra till allergiska hästar och hästar med andningsbesvär. Passar också till hästar som tenderar att äta sin bädd- papper äter de med sannolik inte. Det absorberar mycket men måste skötas noga så att det inte trampas ner och blir vått och tungt.

Torv är ett gammaldags strö som inte används så ofta nuförtiden. Det är mycket absorberande och våta ställen måste tas bort regelbundet så inte torven blir blöt. Torven kan vara tung att arbeta med och förmultnar långsamt på gödselstacken.

Gummi är en ganska ny bäddsort som ursprungligen utformades för hästsläp och boxgolv. Använder man det som bädd är det oerhört lätt att hålla rent. Man behöver bara spruta vatten på och skölja bort smuts och spillning. Det är även ett bra, halkfritt golv och lär vara ett bra isoleringsmaterial. Det gör även att gödselstacken minskar i storlek. Den blir effektiv med ett tunt lager halm eller spån överst.


/millan10
 
Sv: Strö / halm????

Jag förstår inte heller din fråga, eftersom ordet strö för mig innefattar både halm, torv, spån och andra strömedel.

Själv har jag torvbäddar till alla mina fyra stora kallblodshästar, och jag tycker det är helt outstanding. Jag kör ut sammanlagt en (1) kärra varje dag, vilket innebär att gödselhögen minimeras. Det tar inte lång tid för torven att förmultna (det påstås annat i ett inlägg här ovan, men mina erfarenheter säger att det är fel).

Varje vår, när gödseln blivit till ren mylla, kommer en ekobonde och hämtar gödseln, utan att det kostar mig ett enda öre. Även gårdens tidigare ägare brukar komma och tigga åt sig en del till sina odlingar i villaträdgården.

Halmgödsel får man betala för att få bortkört, och spångödsel är det inte så många bönder som ens vill lägga på sina åkrar.
 
Sv: Strö / halm????

Ursäkta, fel av mig, självklart menar jag spån/halm inte strö/halm ;)

Torven låter ju väldigt intressant att ha som underlag :D
Vad brukar det kosta per liter?
 
Sv: Strö / halm????

KL
Jag använder spån och halm till mina hästar. Har ett par som kan va lite grisiga av sig och de har bara spån, tycker det blir mer lättmockat så.
Till övriga har jag ett spånlager i botten och sen halm över. I stallet har jag växelströbädd och mockar ut allt kiss och skit dagligen i uteboxar och lösdrift har jag permanentbädd.

Har inte själv använt nåt annat strömedel men har mockat en hel del i torv och pappersströade boxar också. Föredrar spån och halm men papper är ju såklart bra om hästen är dammkänslig eller liknande. Torv ger ju en fräsch bädd och är lättmockat och relativt lätthanterat i övrigt men jag gillar inte att det blir så mörkt och så dammar det ett mörkt damm som gärna lägger sig som en hinna i hela stallet.
 
Sv: Strö / halm????

Och jag anser att det bästa är en tjock bädd med spån med halm uppepå.
Sen håller man efter kissefläckarna - inte gegga runt i spånet annars och halmen gör det lätt att plocka högarna.
Extremt ekonomiskt då halmen i princip aldrig blir sur och spånet aldrig skitigt.
Men så är jag en hejjare på att mocka.
 
Sv: Strö / halm????

Vi kör på halmbäddar till våra hästar. Skitbra tycker jag som har en extremt lättfödd kuse som behöver något att göra när höet är slut. På fyra hästar blir det allt från en till fem kärror beroende på hur länge de varit inne och om skitgrisen haft en bra eller dålig natt.

Halm har dessutom varit det billigaste alternativet då stallägaren har tagit egen halm och kört ut gödselhögen på egna åkrar.
 
Sv: Strö / halm????

Vi kör med spån till alla våra hästar.
Halm använder vi när det e fölning på gång.
Halm suger inte upp kiss lukten lika bra, brunstande ston och hingst kiss luktar rätt äckligt så de e bra med något som suger upp bra.
Spånet dammar inte lika mycket som halmen heller.
Torv är svårt att förvara på vintern och man inte har ett varmt utrymme då de oftast fryser.
 
Sv: Strö / halm????

kl - vi har torvbädd, jag tycker det är bäst. Inte mycket gödsel att ta hand om (har container som behöver tömmas), luktar inte mycket i stallet, överlägset bäst upptagningsförmåga enligt de tester jag har sett.

Men visst blir det lite mörkare i boxarna, hästarna bryr sig nog inte, det är vi människor och vi kan avhjälpa med bra belysning, ljusa färger mm.

Kostnaden kan säkert variera ganska stort, 50-100 kr för en bal, beroende på om du hämtar själv eller köper på Granngården. Jag lägger in en bal på 7-10 dagar på vintern när de står inne som mest.
 
Sv: Strö / halm????

Jag köper torv i 300-litersbalar, och de kostar 97 kr/st.
När jag anlägger bädden går det åt 5-6 balar/box (våra boxar är 12 m2), och sedan går det åt 1,5-2 balar per box och månad.
Vi har lysrör i alla boxar, och ljusa färger i stallet, så att det är mörkt underlag har ingen betydelse. Det luktar aldrig ammoniak i vårt stall.
 
Sv: Strö / halm????

(1.)jag föredrar halm då det blir lite sysselsättning, plus att det är så himla mysigt, det finns inget trevligare än när hästen vadar in i sin guldbädd :p (2.) dock har vi spån nu, är ganska billigt då vi har rabatt och kan få hem en och annan gratisbal (trasiga) (jobbförmån).

(3.)Numera finns det ju halmpellets med, billligt(?) superlättmockat och bönderna vill gärna ha det. (men då måste väl alla i stallet använda det om det ska funka så). Dock känns det väl kanske inte så mysigt på samma sätt då det väl inte är fluffigt.

Sedan kan det säkert hänga lite på teknik med, dom som mockar ut kiss varje dag har jag läst i en rapport någonstans har högre ammoniakhalt i stallet än dom som tar ut som 1-2/vecka ex. Alla är också mer eller mindre noga när dom mockar, vissa tar ut rätt mycket rent strö (av rent lathet/för att det ändå inte kostar dem något extra).
 
Sv: Strö / halm????

Prexis - inte gegga varje dag efter kissefläckar. Då blir bädden snabbt dålig. Man tar ut ett tag med grepen då det är en blöt fläck i bädden - sen drar man över lite spån.
 
Sv: Strö / halm????

Det beror ju lite på hur din häst är och hur du mockar.
Personligen föredrar jag halm och det funkar rätt bra på min häst. Spån är fräscht och snyggt om man har en tämligen renlig/stillastående häst. Min kuse ränner runt i boxen när han blir otålig vilket effektivt sprider uta allt det blöta i hela boxen. Sista året har han stått på en blandbädd av torv och halmpellets vilket funkat riktigt bra, jag brukade ta ut pinkfläckarna en gång i veckan.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag ska flytta min häst till stall och själv köpa in strö efter att ha haft honom på lösdrift där strö ingick. Jag har således aldrig...
2
Svar
26
· Visningar
2 517
Senast: warg
·
Foder & Strö Jag behöver hjälp med halm för lättfödd d-ponny. Vi köpte en överviktig (eller fet 🤷🏽‍♀️) ponny. Bedömd 7.5 på en skala till 9 av...
Svar
16
· Visningar
1 801
Senast: CaisaCax
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 549
Senast: Ridinglady
·
Hästvård Jag vet att man inte ska spekulera men i väntan på veterinärtid kan jag inte göra annat 🫣 Hästen blev i princip blockhalt vänsterbak...
Svar
13
· Visningar
1 021
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp