Strömedel

Ska tillägga att jag då skar upp påsen på längden, hällde i vattnet och lät det svälla där. Sedan välte jag ut det svällda på resten. Annars hade det nog blivit blött lite överallt

Jag brukar till och med låta påsen ligga i skottkärran när jag skurit upp den, häller på en kanna med vatten och tippar ut det i boxen när det svällt färdigt!
 
Kan du inte berätta mer om halmhack? :)

Jag hade en häst som vavr kolikhäst - det visade sig att hon bland annat åt av torven. Så då var mitt enda alternativ att byta till något hon inte kunde bli dålig av - antingen halm eller halmhack - halm fungerade inte ur gödselsynpunkt - så då provade jag halmhack. Det var fantastiskt på alla sätt utom att det var svårt att få tag i. Det var dyrt, men extremt drygt. Jag hade torv i botten och ett rejält lager halmhack ovanpå
 
Har inte heller bädd, tycker det är ganska tungt även om det går snabbt att mocka. Tycker egentligen halm är de bästa för mina hästar men om jag byter kommer jag ha lite halm till dem i boxen i alla fall så det finns att tugga på. Hur tunn är din bädd räknat i cm ca? Jag vill ha mkt strö i mina boxar i och med de tycker om att ligga ner och vila sig, byter du torven eller ligger den där den ligger så att säga? Bränner den bort? Gillar meningen "mkt mindre damm" :D
Jag har samma system som Ridinglady. Våra bäddar är ca 10 cm tjocka, packade, kan gå upp mot 15 på sina ställen. Jag tycker inte de blir tjockare och tjockare med tiden utan håller sig ganska konstanta. En fördel när de satt sig och blivit bra är att man inte behöver mocka ut så myckett strö, och därmed inte heller lägga in särskilt mycket.
 
Jag har bränslepellets blandat med kutterspån. Upplever att det blir lite fluffigare och inte fullt så skitigt till min skitpelle om jag blandar. Fyller på 2 säckar bränslepellets i veckan och en av veckorna 1 kutterspån. När jag ska vattna mina pellets så har jag en tom "ränna" längst bak i boxen, strör ut pelletsen sen vattnar jag med vattenkanna med stril, ca 1,5 kanna varmvatten/säck. Eftersom att det är varmvatten så sväller pelletsen direkt och det blir inte vatten i hela boxen. Fungerar ypperligt.
 
Jag har bränslepellets blandat med kutterspån. Upplever att det blir lite fluffigare och inte fullt så skitigt till min skitpelle om jag blandar.
Det där att man vill ha en fluffig bädd hör jag ofta, men jag förstår inte grejen med det. En tung häst trycker ju ihop fluffet när den lägger sig, och då blir det ju bara tunt. Jag har hellre en mer kompakt bädd, då vet jag att hästen inte hamnar på cementen. Men det kanske finns en poäng som jag missar? Eller är det en mänsklig grej, det ser "mysigare" ut med mer fluff? En uppriktig fundering!
 
Det där att man vill ha en fluffig bädd hör jag ofta, men jag förstår inte grejen med det. En tung häst trycker ju ihop fluffet när den lägger sig, och då blir det ju bara tunt. Jag har hellre en mer kompakt bädd, då vet jag att hästen inte hamnar på cementen. Men det kanske finns en poäng som jag missar? Eller är det en mänsklig grej, det ser "mysigare" ut med mer fluff? En uppriktig fundering!
För min blir 12-15 cm med enbart bränslepellets för "strävt" och hästens päls på haserna ruggas. Började förra året och vet inte riktigt varför han får "liggsår"(blir aldrig liggsår, bara skavd päls) Med Kutterspån så blir det inte lika "strävt" svårt att förklara, därför jag säger fluffigt. Rent kutterspån utan bädd är för mig alldeles för lättflyttat och är inget jag gillar trots fluffet.
 
För min blir 12-15 cm med enbart bränslepellets för "strävt" och hästens päls på haserna ruggas. Började förra året och vet inte riktigt varför han får "liggsår"(blir aldrig liggsår, bara skavd päls) Med Kutterspån så blir det inte lika "strävt" svårt att förklara, därför jag säger fluffigt. Rent kutterspån utan bädd är för mig alldeles för lättflyttat och är inget jag gillar trots fluffet.
Aha, då förstår jag bättre. Jag har aldrig upplevt att det blivit strävt och har varit lite förbryllad över alla som vill ha dessa fluffiga bäddar :-)
 
Aha, då förstår jag bättre. Jag har aldrig upplevt att det blivit strävt och har varit lite förbryllad över alla som vill ha dessa fluffiga bäddar :-)
Nä inte jag heller, det dök upp i vintras och jag trodde det var för att det var väldigt mycket hård, frusen barmark och han gillar att rulla sig. Men fortfarande gräs i hagen och skavet dök upp så ska försöka förekomma i år. Är enbart teoretiskt.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Bytte i höstas från spånpellets till torv för att pelletsen var så fruktansvärt dammig, fast jag nästan "vattnade sönder" den...
2
Svar
27
· Visningar
3 139
Senast: Bliss
·
Hästvård Har hosthäst och jag börjar få lite ågren inför vad jag ska ströa med till vintern :S Förra vintern hade jag wellpappströ, men sen...
2
Svar
30
· Visningar
6 085
C
Hästvård Funderar på att byta från vanlig halm eftersom en av våra hästar alltid, oavsett hur mycket man strör eller har bädd, gräver upp halmen...
Svar
3
· Visningar
1 761
Senast: Casey
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundförare inom hemvärnet
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp