Ni som använder/använt halmpellets!

C

Casey

Funderar på att byta från vanlig halm eftersom en av våra hästar alltid, oavsett hur mycket man strör eller har bädd, gräver upp halmen längs väggarna. Torv eller spån är inget alternativ och då flera lovprisar halmpellets har jag funderingar på att prova det.

Har googlat runt på olika tillverkare men eftersom jag inte känner någon som använt det så har jag några frågor till er som använder/använt halmpellets:

Vilket märke/återförsäljare?

Dammar det?

Lättmockat?

Ligger det stilla i boxen (till en häst som vandrar runt mycket)?

Hur påverkar det stallmiljön (ljust, lukt osv)?

Om du tidigare använt halmpellets men slutat, varför?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Ni som använder/använt halmpellets!

Vilket märke/återförsäljare?

Vi använder ett svensktillverkat som tillverkas i Halmstad, lufttorkat utan tillsatser.

Dammar det?

Lite dammigt är det, fördelen dock är att det faller snabbare till golvet än vad torven gjorde och genom det slipper man Lutzens dimma i stallet.

Lättmockat?

Ja, oerhört lätt. Tidigare fyllde jag en normal stor skottkärra från varje box, nu använder jag en liten kärra till bägge boxarna som ändå inte är knökfull.

Ligger det stilla i boxen (till en häst som vandrar runt mycket)?

En av våra hästar vandrar, har han alltid gjort. Med torven kunde det bli hål ner till golvet och allt strö låg upptryckt i boxens bakre del eller efter väggarna. Ännu har vi inte haft något hål ner till cementen trots hans nattliga promenader, så absolut att det ligger mera stilla. Man märker det först efter ca 1 vecka när det antagit sin slutgiltiga form och inte är pellets längre.

Hur påverkar det stallmiljön (ljust, lukt osv)?

Ströet är mycket ljusare, det luktar helt enkelt inte stall. Så vill man ha den lukten kvar som uppstår med torv, lite unket blandat men en aningen ammoniak så ska man inte välja halmpellets.

Om du tidigare använt halmpellets men slutat, varför?

Den frågan överlåter jag till någon annan att svara på.
 
Sv: Ni som använder/använt halmpellets!

Inte mer än annat stallströ
Ja, mycket!! Just därför kan jag inte tänka mig något annat strö i boxarna.

Ligger det stilla i boxen (till en häst som vandrar runt mycket)?
beror nog på hur mycket man lägger in i boxen. Något jag noterat (har ca 6 års erfarenhet av halmpellets) är att hästar som bajsar här och där och gärna springer runt allt blir mycket renligare av sig. Har försökt klura ut varför, men inte kommit fram till något.
Hur påverkar det stallmiljön (ljust, lukt osv)?
Här som med all annan strö, beror på hur mycket man lägger in i boxarna. Men eftersom just detta strö har en enorm uppsugning så blir det inte dålig lukt.
gulan
 
Sv: Ni som använder/använt halmpellets!

Lite dammigt är det, fördelen dock är att det faller snabbare till golvet än vad torven gjorde och genom det slipper man Lutzens dimma i stallet.

Lutzens dimma :rofl: . Du är ju riktigt rolig.

Verkar ju onekligen bara som det finns positiva saker att säga, jag blir mer och mer övertygad att prova.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Eftersom det inte verkar finnas någon halm till salu i trakten måste jag byta strö åt bägge hästarna. Den ena är det inget problem med...
Svar
18
· Visningar
2 544
Senast: svea
·
Hästvård Är så less. Detta årets halm är katastrof trots min stackars halmbonde gjort sitt bästa. Den ser inte bara för jävla tråkigt ut utan är...
2
Svar
27
· Visningar
2 095
Hästvård Min häst står på boxvila i sex veckor efter en operation av griffelbenet i förra veckan. För några dagar sedan började han hosta då och...
2
Svar
23
· Visningar
2 402
Senast: emptyrings
·
Ekonomi & Juridik Bytte i höstas från spånpellets till torv för att pelletsen var så fruktansvärt dammig, fast jag nästan "vattnade sönder" den...
2
Svar
27
· Visningar
3 131
Senast: Bliss
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp