Bukefalos 28 år!

Vad finns det för damm- & sporfria strömedel egentligen?

Sv: Vad finns det för damm- & sporfria strömedel egentligen?

Fast suger täckbark? Såg framför mig strö av typ det när någon nämnde barkmjöl - men suger täckbark verkligen? Nu är ju som du säger priset på det som säljs för att ha i rabatterna väl högt, men bara generellt funderat som strö.

Känns som att inom en inte alltför avlägsen framtid kommer det "behövas" nya strösorter till hästar. Halm blir svårare och svårare få in pga regniga somrar/höstar, spånet formligen skenar i pris och flera vintrar nu på senheten har det varit spånbrist då bränslepelletsindustrin vill ha med. Spånpellets finns ju, men hur länge och till vilket pris? Osv osv.
Bara för att den stått inne på sommaren på halm , fått halm som foder ett tag så betyder det inte att den inte tål halmpellets eller kutter för den delen.
Det är mögeldammsporer de inte tål.
Dammig torv är ngt annat.

Den måste ha utsatts för dålig halm/ hö en längre tid för att utveckla dammkänslighet alt. väldigt dålig kvalité. du har ju dessutom kallstall med stor luftvolym. Den stog väl i den lilla husboxen när den utvecklade dammöverkänslighet:confused:

min f.d hosthäst klarar av spån o halmpellets hur bra som helst, men inte dammig halm/ hö.

en häst som är i kondition är det oxå skillnad på. Se astmatiker som tränar.

Tar man bort mögeldammet så tål de senare det mesta om hästen nu inte fått kvickdrag.
 
Sv: Vad finns det för damm- & sporfria strömedel egentligen?

Han blev dammallergisk när han stod 5 månader på boxvila och med näsan i ströet och vände upp och ner på det halva dagarna i jakt på ätbart. Stod på spån och halm då.

Halmen togs bort och sen spån (+ att han behandlades), inga problem sedan - ens på boxvila. Tills långt senare då det kom oförklarlig hosta. Vet tyckte att 'har du otur har han blivit allergisk mot spånet, prova ta bort det'. Gjorde så, ingen host. Dock så räcker det med att han står i en spånbox några timmar för han ska hosta. Så dessvärre verkar det vara själva spånet han reagerar på.

Så jättebra din tål det, min tålde det förr med, men inte nu.

Spånpellets dammar alldeles för mycket när det blivit söndertrampat till 'spåndamm' och det blir torrt. Sen hjälper nog inte det om han inte tål själva spånet heller. Men boxgrannen kan stå på kutterspån utan minsta problem, men står han på spånpellets så börjar L hosta.

Halm (strå) fungerar inte alls, inte ens ute, hur fin den än är. Samma sak med hö. Inte kvickdrag, men han är ju rejält känslig, antagligen för det ligger allergier i botten med? Jmf med en astmatiker som ju är 'generellt känsligare'? Hursom har jag ingen lust alls att provocera hans luftrör, och jag har som sagt provat strö lite halmpellets i botten på en stor bytta, vattna lite och låta det stå i stallet och det luktade INTE bra om det efter några dagar. Jag tar inte den risken med honom, och veterinären tycker heller inte den risken ska tas.

Men, det är ju extremt indivuellt med 'hosthästar'/dammhästar vad de tål och inte tål osv. Så man får ju helt enkelt se och sen välja det som fungerar bäst för ens egen häst. Jag vet sådana som kan stå på spån men inte torv t ex.
 
Sv: Vad finns det för damm- & sporfria strömedel egentligen?

Jag vet en som använde en frysbox för att klara sig från fruset foder, kanske funkar? Ev får man väl stoppa i en värmeslinga? Frysen var avstängd såklart :laugh: men den isolerar ju bra även om kylan kommer utifrån.

Jag förstår inte riktigt vad du har för stall. Har själv stått i kallstall och där värmde hästarna på kvällar och nätter och vi hade aldrig problem med vare sig fruset strö eller foder. Vattnet var en annan historia :crazy:
 
Sv: Vad finns det för damm- & sporfria strömedel egentligen?

Går inte i en torvbal i frysboxen, annars har jag faktiskt en frysbox i stallet för stallbruk. Jag fryser silage i den på sommaren =)

Stallet, om du tänker dig 10+ meter i takhöjd, typ 20 * 10 meter golvyta, glespanel (springor mellan brädorna) så har du en ganska god bild. Hästarna skulle kunna stå genomsvettiga och ånga hela nätterna utan att höja temperaturen med en enda grad. Det är verkligen KALLstall i dess mest extrema bemärkelse. Blåser det tillräckligt hårt ute blåser det (om än inte lika hårt såklart, men storm ute så ev lösa IKEAkassar blåser runt) i stallet, yr det sån där fin, fin snö får jag in lite snö i stallet. Och är det minus 20 ute är det minus 20 eller kallare i stallet (det är kallare inne i stallet än ute en solig dag vintertid t ex. På bonussidan är det otroligt svalt och trevligt sommartid även i värsta hettan).

Så hästarna har inte en chans att värma det, dels är det för välventilerat men framförallt är det så extremt stor luftvolym de skulle behöva värma upp, och de är 3 stycken liksom.

Men de två stall jag haft förr, med lite mer moderat takhöjd samt helt täta väggar (trä alt sten) och mer anpassat till antal hästar, där har hästarna värmt upp det litegrann nattetid.

Här syns lite glespanel. Nu är den där gaveln 'glesast' förvisso, då den ligger vindskyddad (är en annan byggnad 'ivägen' utanför), men du förstår varför det inte värms upp ett uns mer än ute =)

198710_120829624679686_1947964_n.jpg
 
Sv: Vad finns det för damm- & sporfria strömedel egentligen?

Oj då. Mitt vindskydd är nog betydligt tätare (fast det används ju bara på dagarna på vintern eftersom hästarna bor inne).

maj8-12-006_205099914.jpg
 
Sv: Vad finns det för damm- & sporfria strömedel egentligen?

Det här är inte ett stall 'från början', utan ett vagnslider. Antar de inte var så oroliga att vagnarna skulle frysa.

Det är dock tätat en bit upp på vägg där hästarna står, annars skulle det bli ohemult. Jag flyttade hit mitt i vintern för många år sedan. Lite 'hastigt och lustigt' så fokus låg på att få det så det gick att få hit hästarna och ta sig genom vintern så att säga. Det reglades dock och förbereddes för både att isolera (jag har en zildard rullar isolering i uthuset...), och att lägga innertak på 3.20 meters höjd. Detta skulle göras kommande vår.

'Haken' var att hästskrällena stortrivdes som det var. JAG frös häcken av mig - men hästarna stortrivdes som sagt. Så tio år senare så sitter reglarna där, isoleringen ligger i uthuset och stallet är lika kallt - och hästarna trivs lika bra. Dock har jag satt infravärme över uppbindningsplatsen, SÅ kul att borsta i tumvantar var det inte - eller få boka om skoningar för det var för kallt osv :devil:

När jag vinner på lotto (as if, man måste visste spela först...) så skulle jag gärna ha inte bara en uppvärmd sadelkammare, utan även ett uppvärmt skötselrum också. Så kan hästskrällena få fortsätta bo i Sibirien, men jag få pyssla med dem i lite mer människovänligt klimat...

(Fint vindskydd! Även här är dock det tätare än stallet. Där är det stenväggar (iofs har jag plockat ut fönstren, men..). Men även det används ju bara dagtid i hagen - och mest sommartid då men så brukar det ju vara med lösdrifter/vindskydd generellt)
 
Senast ändrad:
Sv: Vad finns det för damm- & sporfria strömedel egentligen?

Varför inte ta in ett par torvbalar för tining över natten o sedan direkt blanda upp med spån- för att kunna mocka o för att hästarna inte ska ligga på frusna kisskullar.
 
Sv: Vad finns det för damm- & sporfria strömedel egentligen?

Axel - Svarat på det lite längre ner/lite tidigare, inlägg #20

Jempa - E.O Sandström heter Yexbox nu. EOS torvmix frös som fasiken ja, men spåniblandningen är höjd nu. Jag är som sagt fortfarande högst skeptisk till att den inte ska frysa. Men vi får se, först måste jag ju se om Lillen tål spåninblandningen i torvmix. Men gör han det får vi se om den fryser, jag kan ju simulera vinter i frysboxen ;)
 
Sv: Vad finns det för damm- & sporfria strömedel egentligen?

Köp en sån där grislampa? Vet inte exakta namnet, men en sån värmelampa som griskultingarna ligger under för att hålla värmen. Vi hade en sån i ett stall jag stod, för att inte vattenkranen skulle frysa. Funkade super. Typ bygg en liten låda utan lock av tjock frigolit och häng grislampan över, så borde torvbalarna tina, om än långsamt.
 
Sv: Vad finns det för damm- & sporfria strömedel egentligen?

Tina innegjorde jag ett tag det år jag hade torv och insåg det blockfrös, men förutom att jag höll på att paja ryggen permanent (vi har uppförsbacke till huset, och trappa) så höll till och med jag på att få spunk av att ha en stor jäkla torvbal i hallen (som är liten). SÅdana här gånger man skulle haft ett pannrum eller en källare med plus i. Men då var det ändå bara en bal i taget jag tinade, och skulle ju bli mer i år att släpa på.

Det fryser i bädden med om det är under minus tio, men hästar har ju vaddering och den är ju 'slät' i bädden, så blir bara lite drygare mocka, så just det går att leva med. Och som du säger - beroende på vinter kan det vara få dagar det handlar om.

Men blir det torv, då får jag nog bygga "upptiningsrum" nere i stallet om det ska vara gångbart. Krävs ju eg bara ett utrymme där man får in typ tre torvbalar i stöten och så behöver ju inte vara så stort ens. Men eftersom jag egentligen avskyr torv tänkte jag kolla om det finns något annat strö innan jag tar till det 'böket' med att bygga så jag kan tina. Jag skulle bli lycklig ur alla aspekter (utom en, hästarna är himla renliga på torv, allihopa) om jag slapp torv övht.

(Jag har alltså ingen sadelkammare i stallet kanske ska sägas, så har ingenstans i stallet som håller plus där jag kan mosa in en bal på tining).
Lasta av torven vid huset. när det är kallt o snö kan du dra den som en pulka.
Lär hunden att dra:idea:
De tinar på ett par dagar.. lätt. o du kan väl ställa dem i duschen.
 
Sv: Vad finns det för damm- & sporfria strömedel egentligen?

Lasta av torven vid huset. när det är kallt o snö kan du dra den som en pulka.
Lär hunden att dra:idea:
De tinar på ett par dagar.. lätt. o du kan väl ställa dem i duschen.

Ingetdera av de där går, alltså varken lasta av torv vid huset eller tina i badrummet.

Så tina inne - det går helt bort. Även om jag ju har utmärkt dragkraft (shettis, hunden behöver inte ens tjänstgöra) så ska jag baxa skiten uppför trappen och det tar sönder min rygg. Och sen är problemet var göra av dem (för nej det går inte ens in EN torvbal i badrummet dessvärre). Utan slutar det med torv blir det annan tiningslösning.

Fast tråden handlar inte om 'hur fan ska jag tina torvhelvetet' utan vad det finns för strömedel förutom de 'normala, standard 1A'. Det verkar dock vara klent med för mig okända strömedel förutom hampaströ dock =/
 

Liknande trådar

Hästvård Är så less. Detta årets halm är katastrof trots min stackars halmbonde gjort sitt bästa. Den ser inte bara för jävla tråkigt ut utan är...
2
Svar
27
· Visningar
2 117
Ekonomi & Juridik Bytte i höstas från spånpellets till torv för att pelletsen var så fruktansvärt dammig, fast jag nästan "vattnade sönder" den...
2
Svar
27
· Visningar
3 176
Senast: Bliss
·
Hästvård För det första: Fördelar- resp. nackdelar med halm? Vilken sorts halm använder man helst till att strö med? Är det ett dyrt eller...
Svar
9
· Visningar
1 036
Senast: gloom_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp