Bukefalos 28 år!

"Strömlös grind" eller inte?

Kicki081

Trådstartare
Har hela tiden tänkt att grinden ska vara strömlös när den är öppen. Men nu slog det mig att jag egentligen bara kan dra ur kontakten till aggregatet när vi ska in. Eller sätta dit en sån där knivströmbrytare. Så, vad är egentligen fördelen med strömlös grind? Nedgrävd matarledning (redan nedgrävd). Kan tillägga att det är barn med i hagen, som ska kunna hämta själv.
Hur har ni gjort och vad föredrar ni?
 
Fördelen är att man aldrig behöver gå tillbaka när man glömt slå av aggregatet. Dra sladden är sämre än strömbrytare med. En annan fördel är att ingen glömmer slå på strömmen.

Nackdelen är en liten ökad risk för stötar.

Jag har lite olika beroende på var grindarna är men uppskattar strömlösa grindar och gör det där möjlighet finns. Dock sällan med matarkabel i mark utan oftare genom att helt enkelt mata strömmen vist. Men det kräver ju att det går.
 
Fördelen är att man aldrig behöver gå tillbaka när man glömt slå av aggregatet. Dra sladden är sämre än strömbrytare med. En annan fördel är att ingen glömmer slå på strömmen.

Ok..

Nackdelen är en liten ökad risk för stötar.

Jag har lite olika beroende på var grindarna är men uppskattar strömlösa grindar och gör det där möjlighet finns. Dock sällan med matarkabel i mark utan oftare genom att helt enkelt mata strömmen vist. Men det kräver ju att det går.
Ok... varför ökar risken för stöta?
Och hur gör man om man inte grävet ned ledning?
 
Tycker det funkar bättre med att bygga en portal över grindhålet, billigt blir det med.

För tillfället är det få grindar som har det här, men det kommer när det hinns med.
 
Måste fråga så jag tänker rätt.
Min hage ska användas tillfälligt, och den har två öppningar. Den ena öppningen har jag gjort främst för att man ska kunna gå igenom när hagen inte används (grindarna är inte kopplade ännu, endast dragit tråd/band. Om jag istället skarvar ihop den grinden med gripple mm så går ju elen hela vägen runt. Och då blir väl den riktiga grinden automatiskt strömlös när man öppnar den? (Den är ju endast ansluten på den sidan med handtagen.)
 
Ok... varför ökar risken för stöta?
Och hur gör man om man inte grävet ned ledning?

För att du riskerar få en stöt om du kommer åt tråden när du sätter tillbaka grinden, jämfört med om elen är helt av.

Du matar ström bara från ett håll och så att strömmen inte går "runt". När du tar av grinden bryts strömmen i grinden bortanför (sett från aggregatet) grinden.
 
Fördelen med strömlösa grindar där det är matning förbi grinden och själva grinden matas från handtagssidan endast när den är stängd, är att grinden i sig inte behöver mata hela staketet bortanför grindhålet.
Visserligen blir det matning från andra hållet med men är det avbrott någon annanstans då så blir det utan ström.
 
Har hela tiden tänkt att grinden ska vara strömlös när den är öppen. Men nu slog det mig att jag egentligen bara kan dra ur kontakten till aggregatet när vi ska in. Eller sätta dit en sån där knivströmbrytare. Så, vad är egentligen fördelen med strömlös grind? Nedgrävd matarledning (redan nedgrävd). Kan tillägga att det är barn med i hagen, som ska kunna hämta själv.
Hur har ni gjort och vad föredrar ni?


Om strömmen är på tickar det inte om trådarna kommer mot marken. Det är ström i trådarna när den är stängd.
 
Låt säga att det ser ut så här:
Agregat kopplat till tråd.
Grind 1 har nedgrävd matarledning.
Grind 2 har ingen nedgrävd matarledning. Grind 2 är kopplat till tråden på handtag sidan.
Grind 1 blir strömlös när man öppnar eftersom ledningen är nedgrävd.
När jag öppnar grind 2 blir det ingen ström i den grinden. Den blir typ automatiskt strömlös när man öppnar.
Rätt?
 
Jag har bara strömlösa grindar, tycker att det är läskigt med stora grindöppningar och flera trådar där trådarna går mot marken så fort man öppnar och sen att man måste dra som bara den för att få tillbaka handtagen då tråden är på tok för spänd.

Har Bara elastiska strömlösa grindöppningar numer, på 2 ställen är det nedgrävd matarledning och på ett är det att all ström bryts när man öppnar grinden.
Dvs inga grind trådar på marken som ligger och smäller ^_^.

Jobb stallet är dock perfekt då de har riktiga grindar ^_^, inga trådgrindar öht.
 
Jag har bara strömlösa grindar, tycker att det är läskigt med stora grindöppningar och flera trådar där trådarna går mot marken så fort man öppnar och sen att man måste dra som bara den för att få tillbaka handtagen då tråden är på tok för spänd.

Har Bara elastiska strömlösa grindöppningar numer, på 2 ställen är det nedgrävd matarledning och på ett är det att all ström bryts när man öppnar grinden.
Dvs inga grind trådar på marken som ligger och smäller ^_^.

Jobb stallet är dock perfekt då de har riktiga grindar ^_^, inga trådgrindar öht.
Hur är det kopplat där all ström bryts?
 
Låt säga att det ser ut så här:
Agregat kopplat till tråd.
Grind 1 har nedgrävd matarledning.
Grind 2 har ingen nedgrävd matarledning. Grind 2 är kopplat till tråden på handtag sidan.
Grind 1 blir strömlös när man öppnar eftersom ledningen är nedgrävd.
När jag öppnar grind 2 blir det ingen ström i den grinden. Den blir typ automatiskt strömlös när man öppnar.
Rätt?

Korrekt. Om grind 1 är korrekt ansluten, dvs inte sitter ihop med stängslet på sidan utan handtag.
 
Jag förstår inte varför så många låter tråden hamna på marken. Det är bara att hålla grinden sträckt när man öppnar den. Det är dessutom enklare att hindra hästar som inte ska genom grinden från att smita.
 
Jag förstår inte varför så många låter tråden hamna på marken. Det är bara att hålla grinden sträckt när man öppnar den. Det är dessutom enklare att hindra hästar som inte ska genom grinden från att smita.

Jag stänger in grindar till tomma hagar, och har stora grindar. Så tar jag in med häst kvar i hagen tar jag tag i tråden en bit från handtaget och håller den spänd när hästen som ska ut ska igenom. Ska jag hålla hela grinden sträckt och släppa ut en häst blir det mycket besvärligare så. Kortare grindar är inte samma problem.

Men när jag tar in båda och hagen blir tom kastar jag undan grinden åt sidan och låter den ligga tills jag släppt ut. Då är det bekvämt med strömlös.
 
Hur är det kopplat där all ström bryts?
Tråden börjar vid en vägg och är där elen går ut också, Är sen typ 2m tråd innan grinden, den nedre grindtråden leder inte elen vidare, så den blir helt strömlös även när övre är kvar.
Sen på den övre är det en tråd som kopplar elen vidare till eltråden.
Är full ström i hela hagen även längst bort :).
 

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 255
Senast: nullo-modo
·
  • Artikel
Dagbok Är det möjligt att ta sig ur en depression? Klart det är ... Men det känns rätt tröstlöst. Jag har varit inne i en rätt djup depression...
Svar
18
· Visningar
1 598
Senast: Blyger
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 321
Relationer Gammal användare med anonymt nick pga vill inte kunna bli googlad. Det är så att jag har två minderåriga barn och är skild från barnens...
Svar
5
· Visningar
989
Senast: Crossline
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp