T
trolli
Kan strömmen från eltråden på något sätt vara farlig för hästen? Om den skulle tex få den på halsen,nacken eller huvudet?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
ja om hästen fastnar i elstängsel kan den dö inom 15 minuter. så ja, elen är farlig!!
Jg har avlivat en häst som suttit fast i ett elstängsel x antal timmar, den klev aldrig upp.
Jag har också haft en killing som fick en eltråd runt öronmärket o sedan sprang in i en metalltrumma där den sedan låg o hoppade för varje puls, ingen aning om hur länge men den klarade sig helt utan men.
PL
Hej
Som elare måste mitt svar vara JA, el från stängsel kan vid otur vara farligt för hästen men då ska många saker klaffa på fel sätt. Har du monterat allt på rätt sätt så är risken otroligt minimal men finns där alltid.
Om man monterar ett aggregat på fel sätt funkar det väl inte bara?
HejDet är väl bar den obehagliga känslan, nu vet jag inte hur mkt hästar känner, tkr inte själv det känns så mkt (beror ju på hur mkt volt det är också)
Haha
Om du bara visste vilka tokinstalaltioner jag sett ute hos folk. De har monterat jorden till en tråd,den nedre, och fasen till en annan tråd, den övre. Det funkar men ger bara stöt när hästen rör bägge trådarna samtidigt.