Ström från elaggregatet

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare trolli
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 22
  • Visningar Visningar 3 724
T

trolli

Kan strömmen från eltråden på något sätt vara farlig för hästen? Om den skulle tex få den på halsen,nacken eller huvudet?

Sv: Ström från elaggregatet

Hej
Jag tror inte att det är skadligt att få en stöt av tråden. Var på kroppen det än tar.

Men om hästen däremot fastnar i tråden och blir ståendes / liggandes en längre tid så kan dom få nerv skador av detta.
Inträffade med en häst i närheten förra sommaren, den hade fastnat i tråden, blivit liggandes så i nästan ett dygn (sommarbete) den var så skadad så att efter ha kämpat i nästan ett dygn med att få den att ens stå upp (brandkåren var där och lyfte den med kran) så var dom tvugna att ta bort den. Veterinärens förklaring då vad att den fått nerv/ hjärnskador av stötarna. Den var inte så skadad för övrigt att det var anledningen att den inte kunde stå upp.

/B

ja om hästen fastnar i elstängsel kan den dö inom 15 minuter. så ja, elen är farlig!!

Ja om dom fastnar är det ju farligt men jag menar bara en touch.

ja om hästen fastnar i elstängsel kan den dö inom 15 minuter. så ja, elen är farlig!!

Har du testat den geniala teorin själv?
Jag vet hästar som fastnat & absolut inte dött.

Det ska vara ett bra starkt aggregat för att döda ngn, tvivlar på att såna får säljas.har man svagt hjärta & råkar fastna i ett stängsel med el kan jag däremot inte veta hur det går, antar att det inte är så bra med pacemaker.

Jg har avlivat en häst som suttit fast i ett elstängsel x antal timmar, den klev aldrig upp.
Jag har också haft en killing som fick en eltråd runt öronmärket o sedan sprang in i en metalltrumma där den sedan låg o hoppade för varje puls, ingen aning om hur länge men den klarade sig helt utan men.
PL

Visst har det hänt (allt för ofta verkar det som)att hästar fastnar i staketet och strömmen från elaggregattet bara tickar på o hästen sitter fast och slutet blir tråkigt....... Jag skulle aldrig utsätta mig för att detta skulle kunna hända! Det är bättre att staketet går sönder och hästen kommer fri vilket den gör om det är enkla synliga vita elband (billiggare också) kanske 3 rader så blir det dessutom snyggt! Viktigt att det finns distans mellan hagarna så dom ej ens kan tänka på o bråka över tråden.

Hej igen svarade inte riktigt på huvudfrågan. Nej strömmen från ett anpassat elaggregart för häst som är rätt monterat är inte farligt. Men hästar är mycket känsliga för ström. Jag har haft hästar som ej går att ha elen på i hagen. Jag har haft häst som tar sats och springer igenom...Jag har haft häst "vanligast" att dom är misstänksamma om du inte bryter strömmen när du går genom grinden.... Oftass har dom någon dålig erfarenhet..
Jag har ganska mycket tipps att ge om det mesta efter alla år!
Hör gärna av er
Auktoriserad ridinstruktör

Hej
Som elare måste mitt svar vara JA, el från stängsel kan vid otur vara farligt för hästen men då ska många saker klaffa på fel sätt. Har du monterat allt på rätt sätt så är risken otroligt minimal men finns där alltid.

Skall man då hålla sig till batteridrivna aggregat?
Utesluter knappast risken för händelser som den ovan.
PL

Jg har avlivat en häst som suttit fast i ett elstängsel x antal timmar, den klev aldrig upp.
Jag har också haft en killing som fick en eltråd runt öronmärket o sedan sprang in i en metalltrumma där den sedan låg o hoppade för varje puls, ingen aning om hur länge men den klarade sig helt utan men.
PL

Jag uteslöt helt metalltunneteorin, trist med hästen, men det är inte vanligt.Av vilken anledning bestämdes att hästen skulle avlivas?Nervproblem eller andra medicinska åkommor?

Hej
Som elare måste mitt svar vara JA, el från stängsel kan vid otur vara farligt för hästen men då ska många saker klaffa på fel sätt. Har du monterat allt på rätt sätt så är risken otroligt minimal men finns där alltid.

Om man monterar ett aggregat på fel sätt funkar det väl inte bara?

hej
nja riskerna minskar med batteridrivet men man kan fortfarande få till så pass höga strömstyrkor att de kan vara farliga. Man har "bara" 12 volt i de flesta batterierna men det är inte spänningen utan strömmen som är det farliga i sammanhanget. Vet inte hur pass känsliga hästar är men människor kan skadas eller dödas redan vid så låga strömmar som 30mA.
I ett aggregat har man kondensatorer som laddas upp och skapar de höga spänningarna som skickas ut till hagen så man måste veta vilken energi de laddas ur med och vilket motstånd som trådarna har för att kunna beräkna hur mycket ström man får i sig när man nuddar staketet.
Sen ta ett batteri slut efter en tid vilket aggregat anslutet till nätet inte gör.

Om man monterar ett aggregat på fel sätt funkar det väl inte bara?

Haha
Om du bara visste vilka tokinstalaltioner jag sett ute hos folk. De har monterat jorden till en tråd,den nedre, och fasen till en annan tråd, den övre. Det funkar men ger bara stöt när hästen rör bägge trådarna samtidigt.

En annan kopplade jorden från nätet till aggregatets utgående jord.

Ja exempel på felkopplingar kan göras lång, problemet är att på de flesta sätt fungerar aggregatet men funktionen är inte riktigt som man tänkt sig. :)

En stöt är ju inte farligt, man har ju själv fått stötar av elstängslet och hästar är ju mkt större. Det är väl bar den obehagliga känslan, nu vet jag inte hur mkt hästar känner, tkr inte själv det känns så mkt (beror ju på hur mkt volt det är också)

Det är väl bar den obehagliga känslan, nu vet jag inte hur mkt hästar känner, tkr inte själv det känns så mkt (beror ju på hur mkt volt det är också)
Hej
Nej det beror inte på volttalet utan på strömmen, som mäts i ampere, om det är farligt. Spänningen, som mäts i volt, är inte det som är avgörande för om det är farligt.
Även vid små strömmar så kan styrningen till hjärtat, sinusmusklen, påverkas och göra att vi, och hästarna, kan få störningar i hjärtrytmen. Tror det heter hjärtflimmer och är farligt eftersom hjärtat då inte pumpar som det ska, detta flimmer kan uppstå flera timmar efter att man fått en elstöt. Man behöver inte ens tycka att stöten man får är direkt obehaglig för att man ska få problem.

jag har bara trådar som går av i mina hagar, därför är jag inte ett dugg rädd att hästen ska fastna och dö...

sen undar jag hur låg ström ni har?

jag tror iaf jag har 1500 volt iaf... pojken här hemma trodde det var en hel del mer... men jag kan ju kolla sen när jag tar in dem.... de är ute fortfarande, bra väder här!

det är ju amperen som är farlig men volten som gör ont! jag har väldigt mkt gräs på min tråd (för lat för att orka bry mig liksom) så jag antar att de är betydligt lägre längst bort!

Att koppla jorden på en av trådarna är ingen tokighet utan en helt OK vinterkoppling, finns tom speciella band för detta.
PL

Hästen var i så dåligt skick att det inte gick att säga vad det egentliga problemet var utan obduktion.
PL

Haha
Om du bara visste vilka tokinstalaltioner jag sett ute hos folk. De har monterat jorden till en tråd,den nedre, och fasen till en annan tråd, den övre. Det funkar men ger bara stöt när hästen rör bägge trådarna samtidigt.

Många som verkar ha den varianten.

Liknande trådar

Anläggning Vår ena hage gränsar mot en granne som fått problem med vildsvin på sin tomt. Nu har han köpt ett klent plastnät som han hägnat lite...
Svar
7
· Visningar
1 014
Senast: Seabaz
·
Hästvård Hästen som är 8 år uppvisar inga rörelse avvikelser under longering och är generellt på bra humör i hantering i stall. Däremot uppvisar...
Svar
17
· Visningar
1 655
Senast: Liten
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)... 2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 958
Senast: Roheryn
·
Hästvård Är det någon annan som varit med om att hästen har tappat pälsen fläckvis eller som prickar över kroppen? Tänk ”trivselprickar” fast...
Svar
5
· Visningar
631
Senast: Bamburine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Dalmatiner
  • Retrievertråden
  • Valp med diarré?