Strul med hästägare

S

sleepy

Jag räddade en vblkille från slakt och skulle ha på prov en månad och sen skulle papper skrivas. 4 ggr har ägaren sagt att h*n ska komma och hälsa på och vi ska skriva papper, h*n har inte kommit någon av gångerna. H*n har inte ens meddelat att denne inte kommer så det är 4 dagar jag har avsatt till att vänta på någon som inte kommer, och som inte heller hör av sig.

Hästen är gallig/svullen vänster bak, vilket enligt ägaren hästen alltid är, ej halt. Den är också stel i bakkärran och h*n bär svansen åt vänster när man går, vilket enligt ägaren "alltid varit så". EQ ska tydligen "ha behandlat med täcke" och that's it tydligen. Hästen är också väldigt lätt i framdelen, och lättar bara man ställer in denne i boxen för att borsta. Enligt ägaren kunde hästen lätta fram om krav ställdes och hästen inte ville, men aldrig vid daglig hantering.

Provmånaden har passerat och när ägaren inte dök upp för fjärde gången så säger jag tack, men nejtack. Ringer ägaren som inte svarar, ringer flera gånger, inget svar. Skickar sms att jag inte vill skriva papper då jag inte tycker att det funkar, och att h*n får hämta hästen asap, helst innan helgen för att göra boxen fri för ev ny häst. Detta är måndag kväll.
Ägaren yrkar då på en månads uppsägning, men inget muntligt eller skriftligt avtal finns om detta. Hästen ska till slakt, men h*n 'kan inte' hämta hästen. H*n kan inte heller meddela om h*n fått tid för slakt eller ej heller.

Kan jag kräva denne på de omkostnader som blir för mig med dubbel stallplats (ny häst på ingång) och foder till en häst som prövotiden är slut på men jag vill inte ha hästen då det inte funkar?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Strul med hästägare

Det låter som att ägaren mer eller mindre dumpat hästen hos dig. I mina ögon är misstaget här, att ni inte skrivit några papper. Även om hästen bara skulle vara hos dig på prov så borde ni ha skrivit ett avtal om detta. Finns inga papper, står ord mot ord...
 
Sv: Strul med hästägare

Jag ville skriva papper från början, men ägaren sa 'att det tar vi sen'. För även om jag skulle skrivit papper på hästen så var det inte säkert att jag skulle få behålla/köpa den sen. Vilket också var en anledning till att jag backade ur.
 
Sv: Strul med hästägare

Att säljaren inte förbinder sig till att sälja till just dig, om denne inte tycker att det verkar fungera bra, kan jag förstå (om det är så att denne är mån om att hästen hamnar rätt, sas). Men den biten går ju också att reglera i avtal. Att ta/få hem en häst utan avtal, hade jag vägrat.

Är hästen veterinärbesiktigad innan den kom till dig? Att hästen "alltid varit så" betyder inte att det är bra/normalt. "Min" ET använder ett massagetäcke med magneter i, för att värma upp rygg och muskler då h*n ska behandla, men som sagt - det i sig är inte en fullständig behandling.
Hästen är gallig/svullen vänster bak, vilket enligt ägaren hästen alltid är, ej halt. Den är också stel i bakkärran och h*n bär svansen åt vänster när man går, vilket enligt ägaren "alltid varit så".
 
Sv: Strul med hästägare

Nej, det förstår jag också. Men det verkade som på ägaren att köp inte ens var en möjlighet. Det hela blev lite hipp som happ med att han kom till mig. Var där sön kväll, mån skulle hästen på slakt om jag inte tog honom, tis kom han till mig.

Ej vet.besiktigad utan det skulle göras efter en igångskrittningsperiod så det inte låg en hälta där som syntes först vid belastning. Jag ville ta ut ET pga stelheten i bakkärran och får då svaret att han alltid varit så, vilket jag inte tyckte lät OK. Jag undrar ju varför detta inte är utrett och ägaren inte talar om detta.

Det hela blev mer och mer suspekt tyckte jag och jag drog mig ur. Men nu vill jag inte riskera att stå här med två hästar, i två olika stall där den ena jag inte ens ska ha hand om längre. Så då undrar jag om jag begära de pengarna för den extra stallplatsen som jag måste betala för + en kostnad för foder/dygn?
 
Sv: Strul med hästägare

Begära kan du ju alltid göra, men jag tror knappast att du kommer få några pengar. Klassisk hästdumpning, hota med slakt om inte någon tar hand om hästen.

Nu ska den ju ändå på slakt, och är väl dessutom inte hel i kroppen så för hästen har förfarandet helt klart varit en rejäl björntjänst, med ytterligare en flytt.

Förresten; har du kollat att den som lämnat ut hästen till dig verkligen är ägare enligt STC? Annars kan det ju vara så illa att någon annan än ägaren dumpat hästen hos dig.
 
Senast ändrad:
Sv: Strul med hästägare

Ägaren jag har 'kontakt' med är rätt ägare på STC också.

Kan inte köra hästen på slakt då jag inte har passet.

Vi har ju inget giltigt avtal, det muntliga vi hade, 1 månad på prov har ju löpt ut och efter den skulle vi skriva papper om jag ville ha honom kvar. men nu vill inte jag förlänga och hämtar ägaren inte hästen borde jag väl i värsta fall kunna driva in det genom kronofogden?

Har troligen löst sig genom en kontakt jag har som kan hjälpa mig med hela soppan.:grin:
 
Sv: Strul med hästägare

Visst kan du lämna det till Fogden och betala deras avgifter, vad som troligen händer är att ni då hamnar i Tingsrätten där det kanske kostar både mer tid och pengar än vad det smakar.

Bäst är alltså att försöka bli av med hästen snarast möjligt på något sätt, och slippa arbeta upp mer kostnader för den. Även om du hade haft passet hade jag tyckt det var ett hemskt förfarande att köra någon annans häst till slakt!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej Jag står på ett stall där det även är en ridskola så de har en anställd som ska ta hand om ridskolehästarna, men då så ska h*n...
Svar
9
· Visningar
2 479
Senast: Kjerulfia
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 884
Relationer Jag har en släkting som är svårt sjuk och ligger för döden enligt andra släktingar. Jag vet inte hur nära inpå man brukar uttrycka dessa...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 960
Senast: Freazer
·
Hästvård Varning för långt inlägg, det råkade bli en del. Idag kom hästen in med tre skor och en rejäl bit hov mindre igen, ena fram är det som...
5 6 7
Svar
134
· Visningar
23 100

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp