Strunta i sadel ett tag...

Coop

Trådstartare
Hej
Skulle vilja höra er åsikt.
Hästen ömmar en handsbredd bakom sadel. Ska ta ut hovslagare, har pratat med vet och ska prova med en massör.

Min fråga är om jag skulle börja rida barbacka (med en barbackagjord, taskig balans på mig) och kanske kör henne med vagn en månad eller så, tror ni att det skulle visa sig på hästen om det gjort någon skillnad eller inte?

Hon har lite ryckig trav och går emot med bakhovarna, vill inte gärna trava när man rider, iallafall inte med sadel men gärna när man longerar eller kör henne.

Ska väl tillägga att hon är en fjording.

Åsikter mottages tacksamt :bow:

Sv: Strunta i sadel ett tag...

Det är ju inte lönt att rida barbacka en månad om och sedan sätta på sadeln igen. Den kommer väl ligga lika dåligt då?

Nej har inte tänkt att lägga på den sadeln utan tänkte om hästen kanske mår bättre i ryggen så att säga och att hon kan gå renare. Om det inte hittats något fel på henne förstås.

Och senare ta ut en sadelprovare.

Funderar även på om det är bra och köra henne också eftersom hon går bättre än vid ridning.

Ta ut en sadelutprovare på en gång och få en sadel som passar ordentligt. Sen kan du ju köra, löshoppa, rida barbacka osv tills hon är okej igen och sen lägga på den nya sadeln och börja rida med den efter det.

okej vart hittar man en sadelutprovare (gulasidorna eller? något särskilt sökord man kan använda för bättre träffar) och vad kostar det på ett ungefär?

Kontakta en ridsportbutik. De kanske vet/känner till någon.
Kostnaden är olika tror jag.

Men om hon då musklar om sig av arbetet utan sadel så att den nya inte passar längre?

Kolla igenom hästen, träna utan sadel och ta sen ut en sadelprovare är mitt tips.

/Camilla

Beroende på nuvarande sadel så behövs det högst troligt en förändring: endera en helt annan modell eller omstoppning av nuvarande.

Jag skulle nog sedan fokusera på markarbete av olika slag tills ömheten går ner och kanske för att se vad som händer med musklingen.

Cia på granngården kan hjälpa dig att prova ut en sadel.

kaijas i östansjö har vissa sadelprovardagar när det kommer dit en gubbe som hjälper alla som kommer dit med sina hästar att prova sadel.

Antar att hon är på hästavdelningen?
Kommer man dit med hästen och hon hjälper till då, bara att ringa å prata med henne då.

Tack för tipset!

Låsning? Min häst ömmade en handbredd bakom sadeln, och hade för lång sadel och tre låsningar. Fick byta sadel. Alltid värt att kolla.

du kan gå in där och prata med henne. hon brukar åka ut till hästen. men jag vet inte hur de gör om man inte köper en sadel från dem.

men prata me henne, fast jag tror att hon har semester nu.

annars kommer nog kaijas ha en sadelprovardag snart, de brukar ha det på sommaren.

Liknande trådar

Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
8
· Visningar
628
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig... 2
Svar
21
· Visningar
8 409
R
Träning Hej alla glada där ute, glad påsk till att börja med :-) Jag har just blivit fodervärd åt en häst, en äldre herre på 18 år, halvblod... 2 3
Svar
45
· Visningar
4 122
Senast: Lager
·
Utrustning Vet att det någonstans funnits en tråd med folk som har små ponnyer (kat A-B) som lagt upp kort och tipsat om utrustning och sånt...
Svar
19
· Visningar
4 026
Senast: Barrel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka