Strykkappa höger/vänster HJÄLP!!

smallsteps

Trådstartare
Jag som kommer från westernvärlden har nu hamnat hos en häst som under jul plötsligt blivit akut beroende av strykkappor. Säkert jättebra skydd att ha så han inte gör sig illa, men VILKET SKYDD HÖR TILL VILKET BEN??
Egentligen vet jag ju detta och jag har fått lära mig det måååånga gånger genom åren, men det tycks vara en sån kunskap som bara inte kan fastna. Jag kan inte komma ihåg. Så fort jag får ett par benskydd i handen är det som att jag bara måste sätta dom bak och fram och upp och ner...

Kardborren ska förstås vara utåt, men sen fastnar jag. För det är liksom dubbla flärpar. Först en åt ena hållet och sen en över åt andra hållet tillbaka. Så ska den översta flärpen hamna bakåt eller framåt?
Förstår att det är lite svårt att hjälpa utan bild men jag kan gå ut och fota imorgon om det förenklar :)

Sv: Strykkappa höger/vänster HJÄLP!!

Om det är sådana jag tror av beskrivningen, så är det resår i ena flärpen. Stämmer det? Då ska resåren inte ligga bak utan fram på benet.

Flärpen bakåt. Men det är svårt att veta vilka skydd du menar, men jag antar att du menar låga kotskydd med en strechig del och en överlappande del i stängningen? På dessa har jag flärpen bakåt.

Denna modell alltså: http://www.hooks.se/product.aspx?productid=610754&deptid=4&sortType=sortPopularitet&sortOrder=DESC

Jag förklarade nog inte så bra...
Mer typ såhär, fast inte lika mycket material på utsidan:
http://www.frtab.se/Shop/Image/Article/IMGP6297.jpg

Fotar imorgon så får ni se :)

Om det är sådana jag tror av beskrivningen, så är det resår i ena flärpen. Stämmer det? Då ska resåren inte ligga bak utan fram på benet.

Hm.. Har ingen aning om det är resår, trodde inte det men nu blev jag osäker. Ska kolla och fota imorgon!!

Jag har hört så många uppfattningar om hur dessa skydd ska sitta och jag kan själv inte bestäma mig för vilket så jag brukar skifta. Var annan gång resåren bakåt och var annan gång flärpen bakåt.

Om det är resår, och du väljer att knäppa resårspännena framåt, var då väldigt noggrann med att inte dra dem hårt, så att du drar åt över senan! Spänner du resårknäppena bakåt kan du dra mer "riskfritt" då du drar över benet och inga mjukdelar.

Om det är resår, och du väljer att knäppa resårspännena framåt, var då väldigt noggrann med att inte dra dem hårt, så att du drar åt över senan! Spänner du resårknäppena bakåt kan du dra mer "riskfritt" då du drar över benet och inga mjukdelar.

Så har jag också fått lära mig, att man ska spänna själva resårknäppena bakåt och överliggaren frammåt, allt för att inte spänna på senan. Likadant när man lindar utåt-bakåt för senans skull.

Ja, jag pratar iaf damasker.
Jag har blivit lärd att man spänner bakåt, alltid.
Överliggeran är ju bara en extra säkerhet, dock har jag aldrig varit med om att den gått upp.
Flera av de låga baksydd jag har är dessutom formade så det blir helt galet att spänna tvärtom.

Är det resår på skydden ska den alltid ligga fram på benet! Just för att bakdelen på benet är så pass känslig att det är risk att det blir "tryckskador" om resåret är bak. Det är så jag lärt mig iaf.

Jag har fått lära mig att spännen alltid ska spännas bakåt. Alltså i detta fall överliggaren bakåt. Men just i dessa fall med resår känns det logiskt att spänna resåren över skenan istället för senorna, dock blir ju då överliggaren "fel" och går lättare upp om det hakar i nåt.
Å andra sidan drar man ju inte åt för kung och fosterland, samt att neoprenen är ju en padd i sig. Kollar man på bilder med dessa skydd på en häst så är ju också överliggaren bakåt.

Jag brukar spänna med överliggaren bakåt.

*kl*

Ni som inte kan ha resåren över senorna, hur hårt drar ni egentligen? Jag lägger i princip endast på kardborren, och då spelar det ingen roll var resåren är.
Känns som risken för att överliggaren ska haka i någonting när den är placerad framåt är betydligt större än att hästen ska skadas av ospänd resår på senorna...

Diana

det som du spänner åt skyddet med ska bara bakåt och det som gör att spännerna sitter kvar ska vara framåt om det är sånna skydd som har "kardborre ludd" på ena flärpen (och luddet ska alltså gå framåt för det har ingen funktion för skyddet i sig)

*kl*

Rider man ute i naturen, och ffa i snö, med skydd så märker man snabbt att den yttersta fliken har stor funktion och bör spännas bakåt för att uppfylla denna funktion. Jag undrar också hur hårt man drar åt skydden för att riskera skada. Dessutom lägger jag trycket på benets framsida genom hur jag håller skyddet när jag spänner fast det. Jag ser det också som mildare mot senan att ha den flexibla delen av skyddet där medan framsidan av benet tar huvuddelen av trycket från den statiska delen av skyddet.

Vore trevligt med en studie på detta. Om det faktiskt är så att resåren ska vara på framsidan måste tillverkarna ändra sin design så att den yttre fliken ändå pekar bakåt.

I alla fall jag, menar personligen inte att resåren inte får spännas över senan. Jag spänner så som skydden är utformade, de jag har nu spänner jag över senan för att de är formade att sitta så.
Dock tycker jag det är mycket viktigt att påpeka att om man sätter dem så, ska man vara försiktig. Jag har sett många som drar för kung och fosterland, kanske för att vara säker att de sitter, eller så måste man dra för att de är lite små och knappt når runt.

Det löper en sena på framsidan av benet också; tåsträckaren. Så oavsett vilket håll man spänner ska man inte spänna för hårt.

Sitter också och funderar på hur hårt folket spänner sina skydd?!
Mina bara läggs på plats, jag drar aldrig åt spännena hårt.
Överliggaren har jag alltid bakåt annars fyller den ingen funktion och kan klippas bort. :cool:

Liknande trådar

R
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 045
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt... 2 3
Svar
49
· Visningar
12 877
Senast: Karminnie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken hundras?
  • Husky från USA, tips och råd m.m
  • Uppdateringstråd 31