Stryp/halvstryp och koppel runt magen

Sv: Stryp/halvstryp och koppel runt magen

förlåt, jag såg det själv när jag läste igenom det jag skrivit igen, du har förstås rätt i det! :)

jodå, de flesta jakthundar blir väldigt energiska innan jakt, så fort de ser jaktkläderna komma på så står väldigt många av dem och studsar vid dörren. en hund som är glad att åka ut på jakt är en bra jakthund.

Det är skillnad på en jakthund som r glad och en som är okontrollerbar utan att korrigeras med ett stryp i skogen.
sen finns de de jakthundsägare som gärna eggar upp sina hundar så pass till den grad att de står och ylar och skriker vid dörren, men det är en annan femma...

det är absolut inget fel på jakthundar som drar i kopplet, så länge som de fungerar bra i skogen, jag anser inte de relaterat.
Jag kan inget om jakt själv, men jag tycker rent logiskt att en hund som ska jagas bör kunna kontrolleras i ett vanligt koppel med rösten. Därmed inte sagt att en jakthund med stryp på sig är en dålig jakthund, det kanske bara är det koppel föraren föredrar.

jag håller med dig också, vissa hundar hänger ändå mer när strypkopplet dras åt. och bara flåsar som om de skulle krävas. kan man använda stryp så är det ett bra koppel enligt mig.

har du själv jakthund? :)
Nej, det var därför jag kallade på Gnist ;)

tiiiiiiiiiiiiiiiiiiiio

ja, helt rätt :)
men många har inte en så bra lydnad på sina hundar, jag använder också bara koppel när vi går "bland folk" eller mitt i samhället, för att jag är hönsig.
:)

Ne, det såklart. Det krävs ju en del av hundens psyke för att kunna vara så lydig att "koppelgående"(eller utan för den delen) kan styras via röst/kropp istället för koppelkorrigering. Det är ju lätt med en golden som jag har- de vill inget annat än att va till lags. Men jag kan ju erkänna att min sambos jakthund har jag aldrig lös utanför inhägnat område. Hon är typiskt en sån där "liten hund" som aldrig behövt lära sig gå ordentligt i koppel och som aldrig tränat nån direkt lydnad, även om hon är jaktmeriterad och tränad på jakt/spår/gryt. Hon har ett mjukt tyghalsband och oftast flexikoppel. Jag engagerar mig dock inte i hennes lydnad/träning, det är husses avdelning.

Det där med kopplet runt magen på hunden såg jag för första gången i mitt liv häromdagen, när jag var ute och promenerade och träffade på en kompis som jobbar på ett hunddagis i närheten. Hon var ute med en av dagishundarna och hade kopplet så av den enkla anledningen att hon är inte så stor, och hunden är stor, STARK och flamsig. :D

kl
det där med retriver koppel var ju rätt smart, har alltid undrat över varför man har det!
lätt att få ner i fickan!
sen angående stryp...när vi började våran lydnadskurs var vi "tvungna" att ha helstryp för att det var bäst att korrigera med...
sen behöver jag ha ett helstryp även om han är jättelydig för det mesta, men även den lydigaste kan bli uppspelt och då klarar jag inte hålla min 70 kg:s grandis utan stryp.:o

Tycker det är enklare och bättre att ha grimma på starka hundar. Man blir så himla mycket starkare + att man slipper risker för ev. nackskador då hunden drar till. Ett halsband ska ju helst täcka 2 av nackkotorna, vilket inte ett stryphalsband gör.

Fast en grimma är ju inte heller speciellt skonsam mot hundens nacke om hunden rycker till ordentligt.

kl

Tack för svaren allihopa. Nu har jag nog lite bättre koll.

Fast en grimma är ju inte heller speciellt skonsam mot hundens nacke om hunden rycker till ordentligt.

Om man hanterar en grimma rätt ska den inte kunna skada nacken, iochmed att man ska ta hunden "underifrån" så att säga.. lite konstig förklaring kanske, men.. :d

Jo jag vet hur grimman fungerar och det är just att den går "under ifrån" som gör att den inte är så skonsam mot nacken.

Men det finns ett flertal trådar om haltin, så jag låter bli att ta haltidiskussionen i denna tråd :)

ja, absolut, min jakthund går klockrent i koppel likväl utan, men i de undantagsfall där hundarna är så inneslutna i sig själva och jakten att många av dem tappar koncentrationen och behöver korrigeras väldigt ofta.

men låt oss släppa detta nu :)

Ne, det såklart. Det krävs ju en del av hundens psyke för att kunna vara så lydig att "koppelgående"(eller utan för den delen) kan styras via röst/kropp istället för koppelkorrigering. Det är ju lätt med en golden som jag har- de vill inget annat än att va till lags. Men jag kan ju erkänna att min sambos jakthund har jag aldrig lös utanför inhägnat område. Hon är typiskt en sån där "liten hund" som aldrig behövt lära sig gå ordentligt i koppel och som aldrig tränat nån direkt lydnad, även om hon är jaktmeriterad och tränad på jakt/spår/gryt. Hon har ett mjukt tyghalsband och oftast flexikoppel. Jag engagerar mig dock inte i hennes lydnad/träning, det är husses avdelning.

:bow::bow:

så rätt :)

ja, absolut, min jakthund går klockrent i koppel likväl utan, men i de undantagsfall där hundarna är så inneslutna i sig själva och jakten att många av dem tappar koncentrationen och behöver korrigeras väldigt ofta.

men låt oss släppa detta nu :)

Men då kan man ju inte kalla den en bra jakthund? Om den blir så innesluten i sig själv att den tappar koncentrationen på sin förare, hur ska då föraren och hunden kunna sammarbeta under jakten? Sen är det säkert olika på olika jakthundar hur mycket sammarbete som behövs och hur självständigt en hund ska jobba, men en hund som ska släppas i skogen måste väl ändå kunna styras med rösten?

Jag skulle vilja påstå att det krävs en del av förarens psyke ;) Så gott som alla hundar kan tränas till att gå bra i koppel om förren bara har kunskapen och orken att lägga ner tid på det. Min dobermann har jag fått jobba hårt med men nu går hon fint i koppel. Hon är visserligen bara 16 månader, så det kan komma ett bakslag, men då kommer vi ta oss förbi det lätt eftersom hon egentligen vet vad som gäller. Min gamla taxkorsning med väldigt stark jaktinstinkt gick fint i koppel. Folk jag känner som jagar med Basset har inga problem med koppelgående, inte heller med att ha dem lösa.

jo, jag har bara erfarenhet av drivande och stående fågelhundar, och sammarbetet under jakt med stående fågenhund är väldigt viktigt och det brukar vara lättare att ha ett bra sammarbete med en sådan hund..

med med jakt med drivande hund så har inte föraren så mycket kontakt med hunden (förutom vid t.ex. efterrsök eller spårning, men då är inte hunden lös)
OFTA så är det så (missförstå mig inte) så när hunden anser att det inte är lönt att föjla efter drevdjuret mer så kommer den tillbaka till föraren igen. Men under tiden hunden driver så är det i princip bara den och djuret som existerar. det är inte ofta man kan ropa 2 km för att inkalla en hund som är i fullt drev. man kan ju träna dem med pipa och det ska tydligen vara effektivt.

Men tyvärr är det så att många ägare med jakthundar inte tränar dem i kopplet tillräckligt mycket och istället drar på dem ett strypkoppel, alla hundar går ju att träna till att gå i koppel (självklarhet) men det är inte alla de som värdeseätter det lika högt som andra.

:bump:

Ni som har strypkoppel, varför har ni det?
Jag använder strypkoppel på min ena hund, emmalnåt när vi tränar. Som någon skrev kan jag lätt korrigera när han drar. Jag får mer kraft. Men det används när vi ska ut bland mycket hundar eller nytt folk ibland vid träning. Nu har jag 2 hundar på 60 kg styck så jag måste ha koll på dom.

Sen med halvstryp, varför har man ett sådant och vad är deras funktion?
Lätt att sätta på hundarna och dom kommer inte ur det, och även här kan man dra till lite och det får efekt på hunden. Med ett vanligt stumt koppel får jag ingen kraft och hundarna kommer att dra omkull mig.

Kan även tillägga att jag och min "drag"hund just nu tränar för fulla muggar med hundmöten och stökigare situationer. Jag som äger stora hundar måste ha större koll på mina hundar än vad någon med små hundar behöver. Om man har en hund på 10 kg så kommer den inte att kunna dra omkull mig. Men jag blir så irriterad på folk med småhundar som står och skäller och drar när vi går förbi. Och sen ägarna som nästan låter dom få hälsa på mina stora hundar utan att fråga.

Jag har en del halvstryp och stryp för att jag - i likhet med flera andra i denna tråd :crazy: - är så lat att det är skönt att bara dra en ögla över huvudet på hunden. Sedan finns det ju halsband som jag köpt för att jag tycker mina hundar är snygga i dem! Och de kan ju vara både i form av stryp, halvstryp och spänn-halsband...:)

Vad det gäller koppel om magen så har jag det lite då och då.... Runt min mage, alltså!:rofl: Kan vara skönt att ha händerna lediga, och ibland har jag ont i en axel osv osv

Jag kör med helstryp, det av anledningen att min hund kan bli väldigt stark ibland, speciellt vid möte med tikar då han gärna vill springa fram till dem.
Tycker det funkar väldigt bra. Har helstryp med kedja, då det gliter tillbaka när det inte används och hänger slappt. Jag hade ett helstryp i läder i början, men upplevde att det ofta stannade på strypläge även när man lättat på kopplet.

kl
sen behöver jag ha ett helstryp även om han är jättelydig för det mesta, men även den lydigaste kan bli uppspelt och då klarar jag inte hålla min 70 kg:s grandis utan stryp.:o

Samma med vår leonberger. mamma hade aldrig klarat att rasta henne utan stryp för 55 kilo lejon är MKT att hantera.. Sen att hon i regel går vid sidan annars är en annan sak. Men när det kommer en liten kanin så :angel: Och när hon löper skulle ingen vilja gå med henne utan stryp för kommer det en snygg hane på "fel" dag då gäller det att kunna korrigera. Hon blir värre en en dragen ungkarl kvart i tre en lördag..

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka