Sv: Stryp/halvstryp och koppel runt magen
tiiiiiiiiiiiiiiiiiiiio
förlåt, jag såg det själv när jag läste igenom det jag skrivit igen, du har förstås rätt i det!
jodå, de flesta jakthundar blir väldigt energiska innan jakt, så fort de ser jaktkläderna komma på så står väldigt många av dem och studsar vid dörren. en hund som är glad att åka ut på jakt är en bra jakthund.
Det är skillnad på en jakthund som r glad och en som är okontrollerbar utan att korrigeras med ett stryp i skogen.
sen finns de de jakthundsägare som gärna eggar upp sina hundar så pass till den grad att de står och ylar och skriker vid dörren, men det är en annan femma...
det är absolut inget fel på jakthundar som drar i kopplet, så länge som de fungerar bra i skogen, jag anser inte de relaterat.
Jag kan inget om jakt själv, men jag tycker rent logiskt att en hund som ska jagas bör kunna kontrolleras i ett vanligt koppel med rösten. Därmed inte sagt att en jakthund med stryp på sig är en dålig jakthund, det kanske bara är det koppel föraren föredrar.
jag håller med dig också, vissa hundar hänger ändå mer när strypkopplet dras åt. och bara flåsar som om de skulle krävas. kan man använda stryp så är det ett bra koppel enligt mig.
har du själv jakthund?
Nej, det var därför jag kallade på Gnist![]()
tiiiiiiiiiiiiiiiiiiiio