Bukefalos 28 år!

Stubbåkrar

Sv: Stubbåkrar

Sedan så har jag ringt och pratat med Elisabeth Perming och hon berättade att hon försökte få dig att tala om HUR man som utomstående vet om ett skifte skulle plöjas utan att ha frågat markägaren. Och hon anser även att du inte var speciellt lyhörd för något annat än dina egna åsikter i den här frågan. Och att det faktiskt inte är ok att rida om markägaren säger nej.

Kicki :laugh:

Gott !!:bow:

Då slipper jag ånyo ta kontakt och det känns faktiskt skönt
att veta att naturvårdsverket inte menade riktigt som sades från början.
 
Sv: Stubbåkrar

Ponera att du HAR frågat. Bonden svarar att han SKA plöja. Bonden vill ändå inte låta dig rida där (ej pga att det har ngt med marken att göra, utan att han bara inte har lust)
Vad menar ni gäller då?

1: Bonden har rätt att förbjuda ridning hur han vill, oavsett om det skadar mark eller inte.
2. Bonden har enbart rätt att förbjuda ridning i de fall det skadar marken.

Med ditt resonemang får ryttare rida på vall också- bara de vet om att den ska plöjas-och så är det inte.
Dessutom får de rida på vall om det inte blir markskador, det skulle då enligt dig, ja, eller då din tolkning, faktiskt vara helt Ok att skritta på en vall tidig vår eller strax efter skörd- bara det inte blir synliga marksakdor- och så är det inte.
 
Sv: Stubbåkrar

Jag tycker det funkar dåligt att diskutera principer och teorier i det här fallet. Hur hade du själv ställt dig till att någon började palla äpplen från ditt träd, de förstör dina rabatter medan de håller på men anser att de har rätt att palla eftersom det är fallfrukt och du ändå aldrig tar rätt på den. Det är inte fallfrukt, men du kan inte påvisa att de tog frukten ur trädet och de anser inte att de förstört din rabatt.

Kontentan är: håll dig väl med böndernam, de äger mark du har nytta av vare sig du rider där eller du köper mat till din häst. Även om det inte kommer från just den bonden, är det hans tjänster du i det långa loppet är beroende av för att få mat på bordet till dig och hästen.
 
Sv: Stubbåkrar

+ Ginnies, Invinciblestables mfl

Först och främst är det trist att vi får olika information från NVV.

Trist är oxå att ni FÖRUTSÄTTER att min tolkning är det samma som min personliga åsikt över vad som är rätt och fel.

Jag rider ibland på ETT gärde, och tänka sig, med arrendatorns tillåtelse ;)


Nåväl, vi kanske ska avsluta här och helt enkelt acceptera att vi tolkar olika.
 
Senast ändrad:
Sv: Stubbåkrar

+ Ginnies, Invinciblestables mfl

Först och främst är det trist att vi får olika information från NVV.

Trist är oxå att ni FÖRUTSÄTTER att min tolkning är det samma som min personliga åsikt över vad som är rätt och fel.

Jag rider ibland på ETT gärde, och tänka sig, med arrendatorns tillåtelse ;)


Nåväl, vi kanske ska avsluta här och helt enkelt acceptera att vi tolkar olika.


Tror inte att vi fått olika info. vi "lyssnar bara med olika öron". Och den tolkningen gör jag utifrån mitt samtal med E.P gällande denna tråd och hennes samtal med dig.

Spelar ingen roll om det enbart är en tolkning eller dina personliga åsikt för mig, jag bemöter det du påstår i tråden och inget annat. Och jag kan inte förstå, varför det är så viktigt för dig annars att belysa en hypotes, som inte heller är sann, om du inte innerst inne anser att det är rätt!? Eftersom man SKA fråga markägaren om lov för att beträda mark som används till odling!

Kicki :laugh:
 
Sv: Stubbåkrar

Med ditt resonemang får ryttare rida på vall också- bara de vet om att den ska plöjas-och så är det inte.
Dessutom får de rida på vall om det inte blir markskador, det skulle då enligt dig, ja, eller då din tolkning, faktiskt vara helt Ok att skritta på en vall tidig vår eller strax efter skörd- bara det inte blir synliga marksakdor- och så är det inte.

Håller helt med, blir ju helt vansinnigt utifrån celas tolkningssätt! :bow:

Kicki :laugh:
 
Sv: Stubbåkrar

Gott !!:bow:

Då slipper jag ånyo ta kontakt och det känns faktiskt skönt
att veta att naturvårdsverket inte menade riktigt som sades från början.

Har ju, som jag tidigare skrev fått namnet på ytterligare en person. Har jagat henne utan resultat, så nu har jag lämnat mobilnr. så hon får ringa mig. Så fort vi har pratats vid så ska jag skriva vad som blev sagt här i tråden.

Kicki :laugh:
 
Sv: Stubbåkrar

Hur är det nu, får man rida utan tillstånd av markägare på stubbåkrar?

Jag har för mig att man får det, men känner mig ändå lite skyldig när jag gör det så jag vet inte riktigt. Det är ju inte lätt att veta vilken åker som tillhör vem heller, så jag kan ju inte fråga markägare om lov. Nu börjar ju stubbåkrarna komma fram och det finns ju inget underbarare än att låta hästen sträcka ut på öppet fält :love:.

Så, någon som har koll?

Oooaaaahhh, det skulle jag ALDRIG våga göra. Har blivit så utskälld när jag var pytteliten och red ponny av arga bönder som kommit farandes över gärdena bara för att få skälla på just mig och den stubbåkern jag red på låg det massor av rundbalar på...
Så nä man får alldeles säkert inte rida utan att kolla om det är ok, oavsett om man förstör något eller inte. Bönder vill gärna ha koll på vem som rider där eller inte. De ser det som ett fruktansvärt övergrepp om du rider på deras mark utan att ens fråga först.
Nu för tiden måste man väl till och med fråga om man får rida i skogarna och på grusvägar.
Detta har jag fått erfara rent empiriskt... :grin:
 
Sv: Stubbåkrar

Så nä man får alldeles säkert inte rida utan att kolla om det är ok, oavsett om man förstör något eller inte. Bönder vill gärna ha koll på vem som rider där eller inte. De ser det som ett fruktansvärt övergrepp om du rider på deras mark utan att ens fråga först.
Nu för tiden måste man väl till och med fråga om man får rida i skogarna och på grusvägar.

Köp din egen mark så kan både du och andra rida hur mycket som helst oavsett om det blir skador eller inte.:grin:
 
Sv: Stubbåkrar

Oooaaaahhh, det skulle jag ALDRIG våga göra. Har blivit så utskälld när jag var pytteliten och red ponny av arga bönder som kommit farandes över gärdena bara för att få skälla på just mig och den stubbåkern jag red på låg det massor av rundbalar på...
Så nä man får alldeles säkert inte rida utan att kolla om det är ok, oavsett om man förstör något eller inte. Bönder vill gärna ha koll på vem som rider där eller inte. De ser det som ett fruktansvärt övergrepp om du rider på deras mark utan att ens fråga först.
Nu för tiden måste man väl till och med fråga om man får rida i skogarna och på grusvägar.
Detta har jag fått erfara rent empiriskt... :grin:

Kan utläsa av ditt inlägg att du tycker att vi är onödigt petiga!? :grin: Vad har rundbalarna med saken att göra? De tillhörde ju markägaren och hennes/hans verksamhet, något som inte du och din häst gjorde. Du kan inte se skillnaden där!? Vi och våra djur LEVER på marken, då är det väl rimligt att bli upprörd om någon bedriver sin hobbyverksamhet där!? Vet du hur mycket tid och pengar man lägger ned på sin mark per år!?

Skulle vara intressant och se hur du skulle reagera om du t.ex. lagt tid och pengar på ett bete till din häst och någon glatt en dag red omkring där!

Som ginnies skriver, köp egen mark och rid på tillsammans med andra hästägare. :grin:

Kicki
 
Sv: Stubbåkrar

Det jag tycker är en smula märkligt är att många av de som envist hävdar att man hur som helst får rida på stubbåkrar och odlad vall (för det skadar inte marken) tvärvägrar att rida i sina egna hagar. För att det ger spår och förstör betet.

Hur tänker man då? Tänker man alls?
 
Sv: Stubbåkrar

Jag vidhåller att det är risken för markskada som avgör och inte ägaren/brukarens lust/inte lust att tillåta ridning. (Vilket E. Perming ansåg var en sammanfattning av vad som gäller)

Nu har jag pratat med den personen som jag blev hänvisad till av EP. Och jag kan tala om att ovanstående är helt fel! Inte för att det kom som en överraskning för mig precis! Men nu är det ju fastställt en gång för alla. Det är jag som markägare som bestämmer över åkermarken OAVSETT om det ska plöjas eller inte. Du SKALL fråga mig som markägare om du av någon anledning vill/behöver passera över åkermarken. Och säger jag nej så betyder det nej vare sig åkern ska plöjas eller inte! Samt att ingen annan än jag bedömmer vilken skada marken tar, vilket ju är logiskt!

Samt att det iom. vårt samtal så skall det tas upp till beslut om att formulera sig tydligare om vad som gäller på NVV hemsida beträffande åkermark. På så vis behöver det inte bli fria tolkningar utefter eget tycke. Något som jag och alla andra bönder och markägare gör såhär inför! :bow:

Kicki :laugh:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Stubbåkrar

Jag rider på odlad mark där bonden odlar mat till korna dvs gräs. Jag har aldrig frågat om jag får rida där. Det är min mans fars mark. Men enligt allemansrätten är jag olaglig. Jag har ju inte frågat och jag rider på odlad mark. Får man göra som jag ändå?
Rider även i skogen utan att fråga.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Stubbåkrar

Jag rider på odlad mark där bonden odlar mat till korna dvs gräs. Jag har aldrig frågat om jag får rida där. Det är min mans fars mark. Men enligt allemansrätten är jag olaglig. Jag har ju inte frågat och jag rider på odlad mark. Får man göra som jag ändå?
Rider även i skogen utan att fråga.

Tycker faktiskt att du bör fråga ifa. han inte självmant sagt åt dig att det är ok.

I skogen är det ju något annat så länge du rider efter befintliga skogsstigar/vägar. Samt attt du inte rider i skogsplanteringar eller tillverkar egna stigar genom att regelbundet korsa samma ställe i skogen.

Kicki :laugh:
 
Sv: Stubbåkrar

har snackat med en bonde om man får rida på stubbåkrar eller inte, och han sa att man får men då får det absolut inte bli avtryck som det tex blir när det är blött, och man får såklart inte rida på odlad mark, men vet man vem bonden är till den stubbåker man vill rida på kan man såklart fråga för säkerhetens skull, men lever du upp till kraven ska det inte behövas.
 
Sv: Stubbåkrar

Bara en fråga...

Vad menar du med befintlig stig? Hur många år måste den ha funnist för att klassas som befintlig?
 
Sv: Stubbåkrar

har snackat med en bonde om man får rida på stubbåkrar eller inte, och han sa att man får men då får det absolut inte bli avtryck som det tex blir när det är blött, och man får såklart inte rida på odlad mark, men vet man vem bonden är till den stubbåker man vill rida på kan man såklart fråga för säkerhetens skull, men lever du upp till kraven ska det inte behövas.

Fast det är ju precis det som konstaterats att man absolut inte får, om man inte har den som brukar markens uttryckliga tillstånd? Har du inte läst vad som framkommit i tråden?
 
Sv: Stubbåkrar

Klart man frågar. Vanligt hyfs skulle jag kalla det.:angel:
 
Sv: Stubbåkrar

har snackat med en bonde om man får rida på stubbåkrar eller inte, och han sa att man får men då får det absolut inte bli avtryck som det tex blir när det är blött, och man får såklart inte rida på odlad mark, men vet man vem bonden är till den stubbåker man vill rida på kan man såklart fråga för säkerhetens skull, men lever du upp till kraven ska det inte behövas.

Om han tycker att det är ok att du rider på hans stubbåker så är det ju upp till honom. Vet ingen annan inklusive mig själv som vill ha hästar på insådd mark, vilket en stubbåker oftast är! Och det är inget som någon utomstående kan eller har rätt att avgöra.

Har du läst förövrigt vad som skrivits i tråden? Tror inte det efter det som du skriver! Om du läser mina inlägg så ser du att man INTE får rida på åkermark och det oavsett. Vad menar du med "lever upp till kraven"!? Var har du fått det ifrån? Du får inte rida på åkermark och det vare sig det är vall eller stubbåker!

Kicki :laugh:
 
Sv: Stubbåkrar

Bara en fråga...

Vad menar du med befintlig stig? Hur många år måste den ha funnist för att klassas som befintlig?

Man får ha som tummregel att inte "snickra" nya stigar på egen hand. Kommer man till en plats så är det ju väldigt svårt att ha koll på årgången.

Kicki :laugh:
 

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 623
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 020
Senast: Stereo
·
Fritid Gick förbi en liten sträcka där det står en del träd och är ett litet skogsparti längs med gångvägen. Hörde ett knakande bakom mig och...
2
Svar
26
· Visningar
2 166
Kropp & Själ Som många här inne vet så skilde jag mig för drygt 1 år sen. 1 år som på flera sätt varit tuff, övermäktigt men också otroligt nyttigt...
Svar
14
· Visningar
1 277
Senast: Kakis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp