Stubbåkrar

Sv: Stubbåkrar

Mja, det där stämmer väl inte? Källa?

Nu har nån annan redan länkat, men det är inte så svårt att googla på allemansrätten o ta en liten lästrudelutt där. Tydligare kan det knappast stå.
Vad ger dig rätten att förstöra för markägaren genom att rida på sådd mark? troligtvis vill markägaren kunna skörda något på marken, få tillbaka alla pengar som lagts ut för att kunna så, samt förhoppningsvis få ett par kronor över. Det är inte helt gratis att så, gödsla och bruka marken. Känns inte riktigt rättvist att bonden ska få det hela förstört bara för att en ryttare tänker "ooh, vilken härlig galoppäng, det behöver min häst".

Och då kan jag väl tillägga att jag också är en person som tycker det är jättehärligt att låta hästen få sträcka ut, men då får man anpassa sig vart man gör det, och inte förstöra för någon annan!

Som någon annan sa:

Det är inte lätt för dom som faktiskt bryr sig om bestämmelser, när det finns dom som skiter fullständigt i vilket, vilket resulterar i att markägarna ser rött bara det hör ordet häst!

Allemansrätten innebär inte bara friheter, också en hel del åtagande, men det är det många som "glömmer/missar".:grin:
 
Sv: Stubbåkrar

Även en sådan åker kan vara sådd. Insådd kallas det, vilket flera redan har nämnt. Ibland sår man i vall för att den ska vara fin år 2 medan man odlar exempelvis havre första året. Då kan det sedan havren är tröskad ligga kvar rundbalar på en sådd åker.

Man tycker att det borde väl inte vara så farligt att trampa i lite gräs, det växer ändå upp på nytt till våren, men en bonde blir nog alltid glad om det frågas först.

Håller med om det översta.

En reflektion bara över det fetmarkerade:

Anledning att vi inte vill ha några hästar (och då bedriver vi uthyrning av boxar och har ett flertal egna hästar) på våra gärden är pga att gärdena ju ska vara jämna. Blir det helt upptrampat förstör det dels det som växer där, men också kan det bli såpass gropigt att maskinerna går sönder eller skadas när man på sommaren börjar köra där.
Det är inte riktigt värt dom pengarna maskinerna kostar, bara för att få flänga runt ett varv i galopp...
 
Sv: Stubbåkrar

Och Mackan: jag tror det lätt blir lite begreppsförvirring, inte minst för mig själv:) Självklart är jag med på att man inte rider på odlad mark där det VÄXER säd etc, alternativt är insått!
Men jag antar att mark i dagligt tal även klacificeras som "odlad" även när den bara ska plöjas upp? Då tolkar jag allemansrätten, med hänvisning till tidigare citat, att det som styr är huruvida marken blir skadad eller ej av ridningen. Eftersom den då ska plöjas, så kan den ju omöjligt skadas av ridning.
 
Sv: Stubbåkrar

Nu har nån annan redan länkat, men det är inte så svårt att googla på allemansrätten o ta en liten lästrudelutt där. Tydligare kan det knappast stå.
Vad ger dig rätten att förstöra för markägaren genom att rida på sådd mark? troligtvis vill markägaren kunna skörda något på marken, få tillbaka alla pengar som lagts ut för att kunna så, samt förhoppningsvis få ett par kronor över. Det är inte helt gratis att så, gödsla och bruka marken. Känns inte riktigt rättvist att bonden ska få det hela förstört bara för att en ryttare tänker "ooh, vilken härlig galoppäng, det behöver min häst".

Och då kan jag väl tillägga att jag också är en person som tycker det är jättehärligt att låta hästen få sträcka ut, men då får man anpassa sig vart man gör det, och inte förstöra för någon annan!

Som någon annan sa:

Det är inte lätt för dom som faktiskt bryr sig om bestämmelser, när det finns dom som skiter fullständigt i vilket, vilket resulterar i att markägarna ser rött bara det hör ordet häst!

Allemansrätten innebär inte bara friheter, också en hel del åtagande, men det är det många som "glömmer/missar".:grin:

Men snälla du, LÄS minna inlägg innan du går på!! Jag har aldrig påstått att det är ok att förstöra för andra!! Det är (enligt allemansrätten) risken för markskada som avgör. Alltså, är det insått/växer så är det INTE ok att rida där. citerar mitt tidigare inlägg: "rent teoretiskt så behövs inte markägarens tillåtelse, däremot så kan det ju vara svårt att på annat sätt än att just fråga markägaren, få veta om gärdet ändå ska plöjas upp eller inte.
Så länge man ej skadar marken är det alltså ok att rida, gå eller vad man nu vill göra."
 
Sv: Stubbåkrar

Och Mackan: jag tror det lätt blir lite begreppsförvirring, inte minst för mig själv:) Självklart är jag med på att man inte rider på odlad mark där det VÄXER säd etc, alternativt är insått!
Men jag antar att mark i dagligt tal även klacificeras som "odlad" även när den bara ska plöjas upp? Då tolkar jag allemansrätten, med hänvisning till tidigare citat, att det som styr är huruvida marken blir skadad eller ej av ridningen. Eftersom den då ska plöjas, så kan den ju omöjligt skadas av ridning.

Men hur ska du som privitperson veta om den ska plöjas!? Vi sätter ju inte upp en skylt vid åkerkanten!

Kicki :laugh:
 
Sv: Stubbåkrar

Man tycker att det borde väl inte vara så farligt att trampa i lite gräs, det växer ändå upp på nytt till våren, men en bonde blir nog alltid glad om det frågas först.

:eek: Växer upp nytt till våren!? :confused: Man får ju skördebortfall av att det trampas på åkern. Skulle du själv uppskatta att något, som du skulle leva på och som dina djur ska ha som föda samt kostar dig stora summor och tid, skuttades runt på av folk och fä som utövade sitt fritidsintresse och det med DIN plånbok!?

Kicki :laugh:
 
Sv: Stubbåkrar

Nu har nån annan redan länkat, men det är inte så svårt att googla på allemansrätten o ta en liten lästrudelutt där. Tydligare kan det knappast stå.
Vad ger dig rätten att förstöra för markägaren genom att rida på sådd mark? troligtvis vill markägaren kunna skörda något på marken, få tillbaka alla pengar som lagts ut för att kunna så, samt förhoppningsvis få ett par kronor över. Det är inte helt gratis att så, gödsla och bruka marken. Känns inte riktigt rättvist att bonden ska få det hela förstört bara för att en ryttare tänker "ooh, vilken härlig galoppäng, det behöver min häst".

Och då kan jag väl tillägga att jag också är en person som tycker det är jättehärligt att låta hästen få sträcka ut, men då får man anpassa sig vart man gör det, och inte förstöra för någon annan!

Som någon annan sa:

Det är inte lätt för dom som faktiskt bryr sig om bestämmelser, när det finns dom som skiter fullständigt i vilket, vilket resulterar i att markägarna ser rött bara det hör ordet häst!

Allemansrätten innebär inte bara friheter, också en hel del åtagande, men det är det många som "glömmer/missar".:grin:


AMEN! :bow: :bow:

Kicki :laugh:
 
Sv: Stubbåkrar

Så länge man ej skadar marken är det alltså ok att rida, gå eller vad man nu vill göra." [/I]

Men det är ju jag som lantbrukare/markägare som tar det avgörandet. Du eller andra som idkar fritid är ju knappast kapabla att bedömma detta vad gäller mina markar och mitt företagande kring dessa! Eller hur!?

Kicki
 
Sv: Stubbåkrar

Men snälla du, LÄS minna inlägg innan du går på!! Jag har aldrig påstått att det är ok att förstöra för andra!! Det är (enligt allemansrätten) risken för markskada som avgör. Alltså, är det insått/växer så är det INTE ok att rida där. citerar mitt tidigare inlägg: "rent teoretiskt så behövs inte markägarens tillåtelse, däremot så kan det ju vara svårt att på annat sätt än att just fråga markägaren, få veta om gärdet ändå ska plöjas upp eller inte.
Så länge man ej skadar marken är det alltså ok att rida, gå eller vad man nu vill göra."

Jag har läst.

Självklart behöver du markägarens tillåtelse, då det är, än en gång: ODLAD mark saken gäller!
Ärligt talat är det skit samma om det ska plöjas upp eller inte, för du får inte lov att rida på odlad mark! Sen att den är skördad är en annan sak, som någon annan sa, man kan ha odlad något annat som kommer växa upp under året,och därför kanske man inte har tänkt plöja upp.

Och genom att rida på marken blir det avtryck, vilket skadar marken!

Precis som Kicki sa, vad ger dig rätten att utöva ditt fritidsintresse, på andras levebröd!?

Däremot, är det jättebra om man har bra kontakt med alla bönder omkring och kan fråga om det är ok att få ta en galopp på gärdet som kanske ändå ska plöjas ner! Men man behöver ha tillåtelse från markägaren att rida på mark som brukas!
 
Sv: Stubbåkrar

Men hur ska du som privitperson veta om den ska plöjas!? Vi sätter ju inte upp en skylt vid åkerkanten!

Kicki :laugh:
Ja du, om du läst mitt tidigare inlägg så har jag skrivit (2 ggr):
"rent teoretiskt så behövs inte markägarens tillåtelse, däremot så kan det ju vara svårt att på annat sätt än att just fråga markägaren, få veta om gärdet ändå ska plöjas upp eller inte.
 
Sv: Stubbåkrar

Ja du, om du läst mitt tidigare inlägg så har jag skrivit (2 ggr):
"rent teoretiskt så behövs inte markägarens tillåtelse, däremot så kan det ju vara svårt att på annat sätt än att just fråga markägaren, få veta om gärdet ändå ska plöjas upp eller inte.


Och har du läst vad jag skriver så är det helt ointressant!

Hur kan du "rent teoretiskt sett" inte behöva markägarens tilllåtelse!? ÄVEN om du på något mystiskt vis skulle ha vetskap om mina ev. planer att plöja, så ger det dig INTE automatisk rätt att rida på mina marker. Det där har du nog fått rejät om bakfoten.

Kicki :laugh:
 
Sv: Stubbåkrar

Varför tror så många att det är ok att rida på stubbåkrar? Speciellt nu på hösten när det blir blötare och blötare blir markskadorna stora. Det är aldrig någon som undrar om man får rida på golfbanor eller fotbollsplaner när sommaren är över? Det borde väl vara samma sak egentligen? Det växer ju upp nytt gräs där också.

Hästar är ganska tunga djur och kan göra mer skador än man tror.
 
Sv: Stubbåkrar

Och har du läst vad jag skriver så är det helt ointressant!

Hur kan du "rent teoretiskt sett" inte behöva markägarens tilllåtelse!? ÄVEN om du på något mystiskt vis skulle ha vetskap om mina ev. planer att plöja, så ger det dig INTE automatisk rätt att rida på mina marker. Det där har du nog fått rejät om bakfoten.

Kicki :laugh:

Hej!
Jag har nu talat med Elisabet Perming som arbetar på Naturvårdsverket, hon sysslar med allemansrättsfrågor (och är dessutom ryttare ;))

Detta är vad vi kom fram till:

Det är risken för markskada som avgör om man får rida eller ej, och inte markägarens/brukarens lust att ge tillåtelse eller ej.
Alltså, ska fältet plöjas upp kan inte markägaren neka ridning där.
Om man är 100% säker att det ska plöjas upp, behövs alltså inte markägarens tillåtelse.


Men självklart tycker jag också att man ska fråga, både för att vara helt säker men inte minst för att upprätthålla goda relationer.

Därmed lämnar jag denna tråd :)
 
Sv: Stubbåkrar

En annan fundering bara...... hur är det med det här att rida längs kanten? Det måste väll också frågas om först egentligen eftersom alla ryttare rider olika, kan förstöra på olika sätt? :confused:
 
Sv: Stubbåkrar

En annan fundering bara...... hur är det med det här att rida längs kanten? Det måste väll också frågas om först egentligen eftersom alla ryttare rider olika, kan förstöra på olika sätt? :confused:

Ja det är klart det måste!
Bara för att du tycker att det är kanten, så är det likväl fortfarande sådd gröda. annars skulle du ju vara utanför fältet och inte på sk. just kanten.
 
Sv: Stubbåkrar

Det är risken för markskada som avgör om man får rida eller ej, och inte markägarens/brukarens lust att ge tillåtelse eller ej.
Alltså, ska fältet plöjas upp kan inte markägaren neka ridning där.
Om man är 100% säker att det ska plöjas upp, behövs alltså inte markägarens tillåtelse.

Frågan är väl hur man kan vara 100% säker - om man inte har frågat markägaren? Eller ja, det behöver inte vara markägaren, men den som brukar marken, markägaren måste inte ha koll..
 
Sv: Stubbåkrar

Frågan är väl hur man kan vara 100% säker - om man inte har frågat markägaren? Eller ja, det behöver inte vara markägaren, men den som brukar marken, markägaren måste inte ha koll..

Äsch jag skulle ju lämna tråden nu, men kan ju inte låta bli att svara :D
Man kan ju ha frågat ägaren/brukaren men fått ett nej :idea: En situation skulle ju kunna uppstå där en person faktiskt frågar markägaren/brukaren och denne svarar att han/hon ska plöja upp gärdet, MEN vill ändå inte låta dig rida där. Då har du frågat, men ägare/brukaren vill inte ge sin tillåtelse. Alltså du är 100% säker att det ska plöjas, och därmed kan inte ägaren/brukaren förbjuda ridning där.
 
Sv: Stubbåkrar

Varför tror så många att det är ok att rida på stubbåkrar? Speciellt nu på hösten när det blir blötare och blötare blir markskadorna stora. Det är aldrig någon som undrar om man får rida på golfbanor eller fotbollsplaner när sommaren är över? Det borde väl vara samma sak egentligen? Det växer ju upp nytt gräs där också.

Hästar är ganska tunga djur och kan göra mer skador än man tror.

Alltså, om det är en stubbåker som SKA plöjas, så spelar det ju ingen större roll om det skulle bli lite nertrampat av hästhovar. Så det var väl en ganska dåligt att jämföra det med fotbollsplan eller golfbana? Dom ska ju inte plöjas upp, och det skulle blir jätteojämt där.

Självklart förstår jag att det inte alls är bra att rida på sådd mark, men innan jag skapade den här tråden så trodde jag att alla stubbåkrar skulle plöjas upp. Därför hade jag för mig att man fick rida där tack vare allemansrätten.

Eftersom jag inte har lust att leta rätt på markägaren, och inte vet om det är sått där eller om det ska plöjas upp, så ska jag självklart inte rida mer där.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej alla! Jag skriver med hopp om att få lite klarhet i vad som gäller angående att gå, d.v.s. lägga spår eller helt enkelt promenera...
2
Svar
20
· Visningar
1 087
Senast: Roheryn
·
Hundhälsa Min yngsta hund gjorde illa tassen förra veckan, och har sedan dess haft 10-12 stygn vid två av tårna. Hittills har det varit ganska...
Svar
3
· Visningar
474
Senast: hastflicka
·
Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort. Har en 9 årig okastrerad Chihuahua tik. Hon har varit frisk förutom några småsaker under årens lopp. I...
Svar
0
· Visningar
264
Senast: cassina
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
12 069
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp