Stubbåkrar

Sv: Stubbåkrar

Alltså du är 100% säker att det ska plöjas, och därmed kan inte ägaren/brukaren förbjuda ridning där.

Vad händer då om brukaren har ett staket runt som inte går att öppna, då måste det med ditt resonemnang vara olagligt-man får inte stänga ute någon från sas rätten till allemansrätt:confused:??.
 
Sv: Stubbåkrar

Om inte annat är det ju ett säkert sätt att skapa framtida problem med den markägaren också.

Det finns fullt vuxna människor som skapar sina egna ridvägar genom skog och mark där det blir rejäl markskada utan ens bry sig.

Önskar alla kunde sköta sig och se allemansrätten som en möjlighet som ger rättigheter, men att den även innebär skyldigheter.
 
Sv: Stubbåkrar

Vad händer då om brukaren har ett staket runt som inte går att öppna, då måste det med ditt resonemnang vara olagligt-man får inte stänga ute någon från sas rätten till allemansrätt:confused:??.

Vad det gäller "mitt" resonemang så hänvisar jag delvis till inlägg 35.

Enbart med stöd av allemansrätten ser jag inte att det skulle kunna kallas olagligt, eftersom allemansrätten inte är någon lag.
Däremot är det ju inte tillåtet (enligt allemansrätten) att utestänga folk från mark som omfattas av allemansrätten.
Men huruvida det kan klassificeras som olagligt eller inte får nog fastställas med hjälp av prövning mot de lagar som omger allemansrätten. :)
 
Sv: Stubbåkrar

*kl*
Jag rider bara på stubbåker när min stallägare är med, hon har koll på var vi får rida någonstans. :) Som tur är så är det väldigt snälla bönder runt omkring så är det fält som ändå ska plöjas får vi rida där.
Rider jag ensam rider jag alltid bara på grusvägar eller i kanten vid vägen/skogsstigar där jag är helt säker på att jag får rida.
Man vill ju inte gärna missa och göra fel så att man förstör det goda förhållandet det finns mellan stallägarna och bönderna runtomkring. :) Då får vi kanske inte rida nånstans på deras marker i framtiden.
 
Sv: Stubbåkrar

I denna fråga skulle jag bara säga! Rida aldrig på annans mark (särskillt inte åkrar) utan att fråga Bonden (ägaren)... de som kan se ut som stubbåkrar kan ibland vara sådda de oxå.. så var förskitig med det!

Fråga Bonden om vilken äng du får rida på.. det brukar alltid finnas någon som ligger i träda!!!

Lycka till
 
Sv: Stubbåkrar

Däremot är det ju inte tillåtet (enligt allemansrätten) att utestänga folk från mark som omfattas av allemansrätten.

Det måste det faktiskt vara, alltså tillåtet att utestänga, som i detta fall ryttare från stubbåker, eftersom ingen kan neka mig att stängsla runt.

Desutom så har jag inte heller som markägare skyldighet att för någon annan berätta om jag ämnar plöja eller inte, och berättar man inte så kan ryttaren omöjligt veta om den ska plöjas eller inte, och då faller ridningen därav.

Vi tillåter INTE ridning på stubbåkrar, av flera anledningar, däremot har vi inga problem med ridning genom gårdsplanen ex.
 
Sv: Stubbåkrar

Stängsla kan du ju göra, dock gäller nedanstående:

"Grunden i allemansrätten är att du har rätt att vistas i naturen oberoende av vem som äger marken. En markägare får därför inte sätta upp stängsel för att utestänga människor från mark där allemansrätten gäller. Om ett djurstängsel hindrar allmänheten att nå viktiga friluftsområden kan länsstyrelsen ålägga markägaren att ordna en genomgång i stängslet, exempelvis en stätta eller grind.
Du har rätt att passera över stängsel för att nå mark där allemansrätten gäller. Är ett stängsel uppsatt enbart för att hindra allmänheten kan markägaren, av kommun eller länsstyrelse, åläggas att riva stängslet. Ingen får ta lagen i egna händer och klippa hål i stängslet.
"
Källa: Naturvårdsverket
 
Sv: Stubbåkrar

Jo det är ju just det att vissa stubbåkrar inte ska plöjas upp och då blir det inte så roligt om man rider där. Och många tror som du gjorde tidigare att alla stubbåkrar ska plöjas upp och rider där och då blir inte bonden glad alls och så är grannfejden igång :)

Att ta till exempel hösilage på en vall där hästar galopperat och trampat upp djupa hål och vänt upp jord som kommer i hösilaget kan göra att mycket blir förstört.

Jag tycker golfbanor ser så otroligt lockande ut att träna på mycket bättre än stubbåkrar faktiskt. Som en fälttävlansbana i världklass. Till skillnad från stubbåkrar som ofta är lite för tunga tycker jag. Och en fotbollsplan, vilken hoppbana att träna på. Det var därför jag lite ironiskt drog till med liknelsen mellan stubbåkrar och golfbanor.
 
Sv: Stubbåkrar

Stängsla kan du ju göra, dock gäller nedanstående:

"Grunden i allemansrätten är att du har rätt att vistas i naturen oberoende av vem som äger marken. En markägare får därför inte sätta upp stängsel för att utestänga människor från mark där allemansrätten gäller. Om ett djurstängsel hindrar allmänheten att nå viktiga friluftsområden kan länsstyrelsen ålägga markägaren att ordna en genomgång i stängslet, exempelvis en stätta eller grind.


En ryttare är inte att jämställa med allmänheten vad gäller stängsling inte heller vad gäller tillträde till mark.

Jag har själv förbjudit ryttare att rida genom våra beteshagar, fast en okunnig:devil: på länsstyrelsen faktiskt gav ryttarna lov:mad:- jag gick till komunen- fick hjälp och rätt.
 
Sv: Stubbåkrar

Hej!
Jag har nu talat med Elisabet Perming som arbetar på Naturvårdsverket, hon sysslar med allemansrättsfrågor (och är dessutom ryttare ;))

Detta är vad vi kom fram till:

Det är risken för markskada som avgör om man får rida eller ej, och inte markägarens/brukarens lust att ge tillåtelse eller ej.
Alltså, ska fältet plöjas upp kan inte markägaren neka ridning där.
Om man är 100% säker att det ska plöjas upp, behövs alltså inte markägarens tillåtelse.


Men självklart tycker jag också att man ska fråga, både för att vara helt säker men inte minst för att upprätthålla goda relationer.

Därmed lämnar jag denna tråd :)


Men ser du inte själv orimligheten i det du skriver!? HUR ska någon utomstående kunna vara till 100% säker på att något ska plöjas!? Förklara det för mig! Ska ta kontakt med Elisabeth Perming och fråga henne hur sjutton hon kan sitta och säga något sånt här, det första jag ska göra på måndag.

Lite lägligt att lämna tråden så att du slipper argumetera i uppföljningen. :crazy:

Kicki :laugh:
 
Sv: Stubbåkrar

Jag har redan provat-hon var inte inne igår. Jag undrar också hur de kan gå ut med sådan information som att ridning på stubb tillhör allemansrätten.:mad:

Precis som du säger frågar man inte kan ingen tvärsäkert veta om det ska plöjas upp, den kan faktiskt vara isådd med frön som syns dåligt eller också vill markägaren ha stubben orörd och låta ogräset fungera som kvävebindare, så har vi det.

Och faktiskt- alla ryttare vet inte skillnad mellan stubb och vall, eller träda, så snart är ryttarna med sådan information överallt och rider.
 
Sv: Stubbåkrar

Fast jag uppfattade den infon mer som att det var ok att nyttja sådan mark OM man inte tillfogade någon skada. Huruvida man riskerar att skada marken ser jag som ett avgörande som markägare/brukare ska ta liksom endast dom kan tala om till 100% om marken är insådd eller ej.

I min värld, är det alltid bäst att prata med markägaren/brukaren och om marken nu ska plöjas och vederbörande ändå säger sig ogilla att man nyttjar marken kan jag respektera det för jag vill bibehålla god anda. Huruvida jag sen har rätt enligt lag att använda marken är då helt oväsentligt. Man bör ju fråga sig själv hur man skulle agerat som markägare.
 
Sv: Stubbåkrar

Fast jag uppfattade den infon mer som att det var ok att nyttja sådan mark OM man inte tillfogade någon skada.

Isf, med det resonemanget är det lika stor rättighet att rida på en vall som man säkert vet ska plöjas upp och innan inte användas till något.
 
Sv: Stubbåkrar

Isf, med det resonemanget är det lika stor rättighet att rida på en vall som man säkert vet ska plöjas upp och innan inte användas till något.

Ja, om den inte ska slås igen innan plöjning. Men fortfarande är min åsikt (förtydligar det ;)) att det är upp till markägaren/brukaren att bedöma huruvida det är skadligt för marken med hovar där. Skulle aldrig luta mig på vad lagen säger istället för att ha en bra dialog med den som brukar marken. Det förlorar man på i längden.
 
Sv: Stubbåkrar

En ryttare är inte att jämställa med allmänheten vad gäller stängsling inte heller vad gäller tillträde till mark.

Jag har själv förbjudit ryttare att rida genom våra beteshagar, fast en okunnig:devil: på länsstyrelsen faktiskt gav ryttarna lov:mad:- jag gick till komunen- fick hjälp och rätt.

Jag har inte jämställt ryttare med allmänheten.
Jag angav bara ett citat vad som kan hända om du utestänger allmänheten.
 
Sv: Stubbåkrar

Men ser du inte själv orimligheten i det du skriver!? HUR ska någon utomstående kunna vara till 100% säker på att något ska plöjas!? Förklara det för mig! Ska ta kontakt med Elisabeth Perming och fråga henne hur sjutton hon kan sitta och säga något sånt här, det första jag ska göra på måndag.

Lite lägligt att lämna tråden så att du slipper argumetera i uppföljningen. :crazy:

Kicki :laugh:

Det enda som jag vill ha sagt är att Det är risken för markskada som avgör och inte markägarens lust/inte lust att ge tillåtelse.
Ägaren/brukaren kan inte säga att - ja, jag ska plöja här, men du får inte rida ändå. Det har denne inte rätt till.
Personligen skulle jag självklart aldrig välja att bråka m någon markägare och rida på ngt ställe där denne inte vill (även om jag teoretiskt sett skulle ha rätt till det)

Och ja, det ÄR mkt sällan man skulle hamna i ett läge där man till 100% vet att det ska plöjas, det håller jag helt och fullt med om :) Men jag vill hålla mig till själva sakfrågan: vad det är som avgör om ridning är tillåtet eller ej.
 
Sv: Stubbåkrar

ja det får man, så sant det inte är sått något där. på vissa här så verkar det som att det är regel och inte undantag att man sår på en stubbåker?? jag har då aldrig upplevt att bönderna gör så, antigen så plöjer dom eller så ligger den som den är tills utpå våren. kanske beror på vilket område man bor i?

jag är själv inte glad för att rida på okända stubbåkrar eftersom man aldrig vet hur marken ser ut! inte så kul att hästen plötsligt trampar ner i ett hål. :crazy:
 
Sv: Stubbåkrar

jag har då aldrig upplevt att bönderna gör så, antigen så plöjer dom eller så ligger den som den är tills utpå våren. kanske beror på vilket område man bor i?

Har man renodlad spannmålsodling, då ofta på riktigt feta jordar, så sår man inte in vallfrö.

Men som Naturvårdsverket gå ut och ge info att det är fritt fram för ridning på stubb-utan att tydligare förklara att en stubb kan vara så mycket mer än bara stubb, vad tänker de med??:confused:

Varje åker hos oss sås i var tredje år, det innebär år ett vall som plöjs på våren, havre sås i . Vallen betas av nöt och jag vill inte ha ridning av förklarliga skäl där.

På hösten skördas havren och stubb utan frön ligger obruten till nästa vår.

År två-havre igen, skörd på höst och ny stubb utan frön.

År tre, stubb plöjs, korn sås i samt vallfrö, när kornet skördas ligger stubb med små vallfröväxter vilande till nästa vår.

Vi har ekologiskt, det innebär ingen sprutnain eller gödning, för ett otränat öga, även faktiskt för ett tränat, är det väldigt svårt att se vad som är ogräsgräs eller vallgräs. Och ingen får någonsinn rida på någon stubb.

Ingen kan neka mig sätta upp staket.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej alla! Jag skriver med hopp om att få lite klarhet i vad som gäller angående att gå, d.v.s. lägga spår eller helt enkelt promenera...
2
Svar
20
· Visningar
1 087
Senast: Roheryn
·
Hundhälsa Min yngsta hund gjorde illa tassen förra veckan, och har sedan dess haft 10-12 stygn vid två av tårna. Hittills har det varit ganska...
Svar
3
· Visningar
474
Senast: hastflicka
·
Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort. Har en 9 årig okastrerad Chihuahua tik. Hon har varit frisk förutom några småsaker under årens lopp. I...
Svar
0
· Visningar
264
Senast: cassina
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
12 064
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra torrfoder
  • Hönstråden II
  • Forl kostnad?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp