K

kbr

Hej håller fortfarande på med detta med sadlar.
Funderade på en olympic flexi men efter mycket studerande så förstod jag att det var en bilighets sadel och att kvalliten är si så där.

Funderar då istället på en stubben för att dom begagnade ligger ganska bra i pris 4500-6000 ungefär och många verkar väldit nöjda med sina sadlar.

Undrade om ni som har stubben kunde springa ut i era sadelkammare och kolla.
Hur långa stubben är förhållande till sittsen?
Är sittsen liten eller stor i storleken?
Är bomstorlekn stor eller liten i jämförelse med andra märken?
Hur många grader ca är storlekerna?
Hög eller låg manke?
svank eller raka?

Många frågor tyvvär och kanske inte så lättsvarade.
Min dam är kort, bred, hög manke.
Hoppas att ni kan svara på några av mina frågor MVH Karin
 
Sv: Stubben?

kbr skrev:
Hej håller fortfarande på med detta med sadlar.
Funderade på en olympic flexi men efter mycket studerande så förstod jag att det var en bilighets sadel och att kvalliten är si så där.

Funderar då istället på en stubben för att dom begagnade ligger ganska bra i pris 4500-6000 ungefär och många verkar väldit nöjda med sina sadlar.

Undrade om ni som har stubben kunde springa ut i era sadelkammare och kolla.
Hur långa stubben är förhållande till sittsen?
Är sittsen liten eller stor i storleken?
Är bomstorlekn stor eller liten i jämförelse med andra märken?
Hur många grader ca är storlekerna?
Hög eller låg manke?
svank eller raka?

Många frågor tyvvär och kanske inte så lättsvarade.
Min dam är kort, bred, hög manke.
Hoppas att ni kan svara på några av mina frågor MVH Karin

hej! Har inte sadelkammaren på rimligt avstånd för att springa ut men tänkte ändå svara lite på dina frågor. utifrån hur jag tycker o dom sadlarna jag haft. bomstorleken tycker jag är normal. några säger att den kanske är lite vidare men ja tycker den nog är ganska normal. jag har 29 bom på mina två stubben o dom e lite smalare än andra sadlar ja prövat som tex olympic, kieffer o henri de rivel.. Sätena är normala. jag har en med 16,5 och en med 17. jag är ganska kort o hade nog kunnat haft en 16,5 på den andra också men då va leveranstiden helt plötsligt ett halvår så då tog ajg en 17.
stubben mf ska väl passa lite svankiga men jag har en mf o en annan (minns ej namnet men en flatback) o båda ligger likadan. han har lite svank. hög manke har han. inte mycket cutback på sadlarna men det fungerar ändån..

kanske fick du lite hjälp iaf! :crazy:
 
Sv: Stubben?

Stubben är inte korta, men inte långa heller. De är lite större i storlekarna, speciellt deras flatbacks. De är lite smalare i bommen än majoriteten av sadelmärken.

Ca gradtal kan du se på http://www.stalleldshestra.nu/
Stubben har modeller både för hyfsat rak rygg och för svankrygg.

Det beror lite hur hon ser ut i resten av ryggen. Min häst har rak rygg, är bred och har ingen manke i princip. Men ändå har han bara 2 cm mellan framvalvet och manken (och ja, det är rätt storlek på sadeln) medan en häst som har lite svank och hög manke och inte så lång manke, kan ha samma sadel utan problem. Så be en sadelutprovare hjälpa dig.
 

Liknande trådar

Utrustning 3 frågor i samma tråd.... tycker det är onödigt att skriva två skilda trådar då alla frågorna gäller samma sak: sadlar. 1. Jag har en...
Svar
3
· Visningar
1 137
Senast: Spyro192
·
Utrustning Hade turen att unghästen passade i min Frank Baines när jag red in henne, men hon växte ur den rätt fort och jag fick tag i en ett hack...
Svar
8
· Visningar
1 407
Western Jag varken tränar eller tävlar western men både har en w-sadel och funderar på att köpa en ;) Jag kan inte mycket alls om den här sidan...
Svar
5
· Visningar
1 973
Senast: alazzi
·
B
Dressyr med mina 176 cm finns det inte många dressyr-sadlar som jag sitter skönt/får bra sitts i, som samtidigt passar en rakryggad häst. Min...
Svar
6
· Visningar
1 176
Senast: mariahmia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp