Stübbensadlar...

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Elemmírë
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 83
  • Visningar Visningar 6 745
Sv: Stübbensadlar...

Ponnyn har en Stübben Rex 16" Allround mot hopp och den är nästan förliten för mig men den e hur skön som helst! :love: Däremot så har syrran en Siegfried 17" hopp som e hur obekväm som helst :eek: Båda är hårda, men Siegfrieden är 100 ggr värre.
/M

enligt den sadelmakaren jag känner så har stübben gjort om alla sina säten de senaste 5 åren o gjort dem mjukare.

har dock haft både en Rex oTristan o trivits att rida i dem, dock har jag sålt ponny o där med sadeln och den andra passade inte min senaste häst...

de är dock de allra mest tåliga sadlarna, man behöver nästa köra över dem med traktor för att de ska gå sönder

Jag säger som du... Jag red för flera år sedan 12,5 timmar i sträck på mitt halvblod i en gammal stübbensadel. Idag inser jag att bommen var en eller två storlekar för smal för henne men det visste jag inte då, de som "kunde bättre" sa ju att den låg bra...
Hästen var inte det minsta öm eller svullen i ryggen efteråt trots att ritten blev mkt längre än vad jag och mitt ridsällskap hade täknat med från början. jag hade heller inte särskilt ont utan kunde problemfritt rida igen dagen efter.
Har haft mer ont av halvtimmar i sämre sadlar... Första syntetsadlarna gav mig blodiga skavsår... bland annat...

Ponnyn hade en stubben rex, red dagligen i den i 3-4 år. Då tyckte jag att den var helt ok.Red bara i skogen. Sen började jag rida dressyr och red en del i MN och Albion. Köpte en Albion legend och sedan blev stubben sadeln aldrig använd, visserligen inte bara för att den var hård men det bidrog. Så här i efterhand kan jag inte tycka att stubben var skön alls att rida i men hållbar och så.

Liknande trådar

Utrustning Jag behöver ett par nya dressyrstövlar, men ju mer jag googlar, desto mer vilse i ridstöveldjungeln verkar jag bli! Jag vill ha ett par... 2
Svar
22
· Visningar
916
Senast: Piaff
·
Utrustning Min häst gillar att kli sin svans och det är ju skitfult 😝 På tjockare stalltäcken finns oftast svanslapp MEN på ofodrade/tunna...
Svar
9
· Visningar
622
Senast: Alexandra_W
·
Utrustning Ni som har lite större storlekar på ridbyxor vart köper ni dem? Jag har kikat på hööks hemsida men hittade inte många ridbyxor där som...
Svar
7
· Visningar
597
Senast: Kristall10
·
Utrustning Jag gillar inte att rida med skydd eller lindor pga värme och har aldrig sett nåt behov av det förrän Barkas nuvarande ligamentskada...
Svar
11
· Visningar
527
Senast: Elo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 31
  • Hönstråden II