Bukefalos 28 år!

Student + egen häst?

Rebeccabb

Trådstartare
Har letat igenom hela bukefalos och hittar ingen liknande tråd, och behöver hjälp! Jag började studera på högskola i januari och har nu 2,5 år kvar, och jag har aldrig haft ett så otroligt sug efter en egen häst. Min familj, sambo, vänner m.m säger att jag borde vänta tills jag är klar men hur resonerar ni? Antar att här finns hundratals personer som är eller har varit studerande hästägare som kan dela med sig av tips och idéer?
 
Sv: Student + egen häst?

Det finns massor med liknande trådar ;).

Men har själv pluggat, extrajobbat och haft häst hela tiden och det enda jag kan säga är att det är fruktansvärt jobbigt både tidsmässigt och ekonomiskt. Har fått prioritera bort väldigt mycket. Nu har jag bott i en stad där det inte är jättebillligt att varken bo eller ha häst och hade aldrig haft råd utan mitt jobb. Bor man någonstans där det är billigare så man slipper jobba så går det säkert bättre.
 
Sv: Student + egen häst?

Jag har varit student i snart tre år och haft häst lika länge. Det går men jag har haft turen att bo i bostadsrätt med billig hyra där mina föräldrar står för lånet. Annars hade det aldrig gått. Min häst var rejält sjuk i höstas och det tärde både på ekonomin och tiden, man måste ha en bra buffert om något skulle hända! Nu ser jag fram emot min sista termin och jobb efter det :)
 
Sv: Student + egen häst?

Jag köpte min första häst i våras, då var jag inne på tredje året på husdjursagronomlinjen (totalt 4,5, men kommer nog läsa 5 år). Och ja, ingen rekommenderade det till mig heller ;)
Började med att låna en häst av en vän som hade en stallplats för lite, och sen när jag visste att jag hade råd och tid fixade jag en egen när den hästen åkte tillbaka.

För att få det att gå ihop; extrajobbar varje helg, har hästen helinackorderad så att jag inte behöver ta fodringar eller in-utsläpp samt kan tentaplugga de dagar det behövs. Delar lägenhet med "normal" hyra med min sambo. Bor i Uppsala och här är ALLT dyrt. Ingen bil, endast litet ekonomiskt stöd från föräldrar (som jag fick även innan hästen, så inget för dens skull).

Jag säger inte att det är lätt, och min pojkvän och jag ses inte så mycket, men visst går det :)
 
Sv: Student + egen häst?

Jag hade två hästar hela studietiden, med extrajobb, CSN samt sponsrande föräldrar. Det gick men hade inte gått utan sponsorer då jag inte fick tillräckligt många jobbtimmar.
 
Sv: Student + egen häst?

Och lite tips då; vill du betala i pengar eller tid?
Hur mycket kan du vara i stallet? En gång om dagen, två gånger om dagen, morgon, lunch?

Var ligger stallet?
Behöver du bil eller räcker det med buss eller kanske cykel?

Kan rekommendera att läsa i alla fall en termin också så man vet ungefär hur mycket plugg det är, och samtidigt kan lägga undan lite pengar. Gärna samma summa som stallhyran eller månadskostnaderna.

Gör en budget som minst innehåller stallhyra + mat + skoning + transport till stallet. Vill du träna regelbundet så lägg in träningskostnaderna där.

Att stanna kvar i skolan en stund och plugga med vänner har gett mig mycket, så kan man åka till stallet med gott samvete efter det.
 
Sv: Student + egen häst?

Jag har haft häst under hela studietiden, vilket är fyra och ett halvt år. Jag har till och med två hästar, och har haft två hästar i stort sett hela tiden. Jag köpte dessutom min treåring mitt under studietiden, hon var visserligen bara drygt ett år och totalt ohanterad då, så hon var inte speciellt dyr i inköp.

Nu bor jag kvar hemma, vilket gör att jag dels har kommit undan en massa dyra kostnader för mig själv som man automatiskt får om man har eget boende. Mamma och pappa betalar dessutom hyran för min gamla tävlingsponny. Jag betalar själv unghästen, samt alla veterinär- och hovslagarkostnader. Nu har jag ponnyer, vilket gör att de är ganska lättfödda och inte behöver några dyra specialfoder, den ena är halvskodd och den andra oskodd än så länge, ingen av dem tränar eller tävlar (fortfarande/än, måste jag säga, 26-åringen är för gammal och treåringen för ung, men hon ska börja så småningom).

I mitt fall har det varit det ekonomiska som varit mest besvärligt. Jag hade utan problem haft råd att hålla en häst själv, på de villkoren jag har häst just nu, men två hade jag inte fixat om inte föräldrarna hade ställt upp. Utöver hästarna gör jag egentligen ingenting annat som kostar pengar, mer än att betala bilen (ett måste för att ta mig till och från stallet då det inte finns bussförbindelser) och mitt hockeykort.

Tiden har däremot inte alls varit något problem, jag har haft mycket mer tid för hästarna under studietiden än när jag har jobbat om somrarna. Men det beror nog mycket på var och vad man pluggar, och hur mycket man är schemalagd. Vi har exempelvis varit schemalagda max tre gånger i veckan, och oftast halvdagar (9-12 eller 13-16), någon enstaka gång hela dagar (9-16). Det har varit mycket att plugga hemma, men då kan man ju själv styra sina tider och kanske prioritera att rida i dagsljus och sen plugga om kvällarna.

Nu bör jag väl tillägga att jag bor i en del av Sverige där det är relativt billigt att både bo och ha häst. I storstadsområdena är det med allra största sannolikhet betydligt dyrare.
 
Sv: Student + egen häst?

Om det går eller ej beror nog extremt mycket på var och vad man pluggar.

Ju längre ut i obygden, ju längre räcker csn. :D

I Stockholm tror jag bara det går om du har pengar sen innan, eller om du pluggar nåt svinlätt så att du kan jobba heltid samtidigt. Det gör i princip alla jag känner som läser humaniora t ex. Min kompis jobbar natt 60 h/veckan och pluggar heltid samtidigt, går jättebra, men så går hon civilekonom på SU också... :D

De jobbiga utbildningarna är de med mycket praktiska/obligatoriska grejer. Jag t ex pluggar till neuropsykolog, och det är svårt att dissekera hjärnor på distans., Så jag kan bara jobba kvällar/helger, dvs både ont om pengar och tid. Jag har dock häst ändå. :angel: Men det hade inte gått om jag inte fått en lägenhet i ett förtida arv.
 
Sv: Student + egen häst?

Jag har haft häst sedan jämt, för mig var det inte ett alternativ att göra mig av med den bara för att plugga på universitet. Jag jobbar extra, så mycket det bara går, unnar mig inte saker eller kläder, äter aldrig ute (i princip), går ej på krogen mer än nån gång per år, har ingen bil, ingen annan hobby som tar tid eller pengar och SNÄLLA föräldrar som stöttar upp med lån om hästen blir sjuk eller så.

Det är tufft, det krävs att man brinner för hästen annars orkar man inte se siffrorna på kontot ;) Men är man medveten om detta så är det genomförbart, inte lätt men det funkar. För mig kostar hästen 5000--7000:-/ månad ikl. allt. Jag får in ca 8500:- från csn + extrajobbet som ger 1500--3000:-. Allt "lyx" är bara att glömma och hästen får minsann inte alla nya märkesprylar som kommer. ;)

Tidsaspekten är en annan grej. Du hinner inte med det du skulle vilja, bara att acceptera. Skola, häst o jobb - sedan finns det bara ett par timmar till sömn kvar :) Det tar mer tid än man kan tro, det är hovistider som ska passas in, träningar som ligger dagtid, hästen blir sjuk o behöver mer omvårdnad mm.

Men det är HELT KLART värt det i min värld! :D
 
Sv: Student + egen häst?

Jag bor utanför Stockholm och pluggar inne i stan och läser nu min sjätte och sista termin på sjuksköterskeprogrammet. Det är en utbildning som har en hel del obligatoriska moment och många veckors praktik där man samtidigt ska göra skriftliga arbeten, dvs så tar utbildningen vissa veckor mer än 40 timmar per vecka!!
Har två hästar som står i ett stall med kollektiva kvällar och helger. Vissa veckor är det lugnt rent tidsmässigt att kombinera hästarna med pluggandet medans det andra veckor aldrig skulle fungera utan min medryttare. Så det är mitt tips; det är värt guld att ha en bra medryttare om man har häst och pluggar. Rent ekonomiskt skulle jag aldrig kunnat behålla hästarna om jag inte hade haft mina snälla föräldrar som låter mig bo hemma och bara sätta in de pengar som jag kan avvara av studiebidraget på hästkontot.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Snart dags att köpa egen häst efter att ha haft den önskan sedan 7 års ålder. Har nu äntligen en månadslön som tillåter häst och...
Svar
1
· Visningar
730
Senast: Andromedae
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 193
Senast: tuaphua
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 455
Senast: Juli0a
·
Relationer Med inspiration från pepps tråd om att gå på barnkalas för vänners barn, jag har ett dilemma och vet inte om det är jag som resonerar...
2 3
Svar
53
· Visningar
6 718
Senast: Kiwifrukt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp