Jag publicerade mitt examensarbete, går man efter impactfaktorn var det en av de bättre tidskrifterna. Målsättningen att resultatet skall kunna användas bör vara ingången när man skriver en mastersuppsats tycker jag, sen att det inte alltid blir så av olika skäl är en annan sak.
Menar du att handledare hos er snor duktiga studenters arbeten för att publicera själv efteråt? Det hade jag i varje fall som student aldrig accepterat.
I så fall låter det ju som att en forskningsutbildning är helt onödig i ditt ämne, om man som student på några månader får till en bra publikation?
Nej, handledare ”snor” såklart inte studentuppsatser. Men best case scenario så går det att bygga vidare på uppsatsen, skriva om den ordentligt så att den går att skicka in. Uppsatser är dessutom en annan genre än artiklar, så även om studenterna ska skulle försöka skicka in den själva skulle den behöva kortas och skrivas om till artikelformat.
Även de skickligaste studenterna skriver inte uppsatser som går att skicka in till bra tidskrifter, det är för svårt och kräver mer än de kan och vet, helt enkelt. En bra publikation är svårt, det är inte enkelt ens för professorer, som ju har massor mer erfarenhet och kunskap.
En master är ju ingen forskarutbildning, så att en masteruppsats ska gå att skicka in till en bra tidskrift och bli publicerad låter både orealistiskt och overkill. Om det var ett rimligt mål, och man är fullfjädrad forskare efter en master, så vore ju en rimlig åtgärd att helt enkelt lägga ner forskarutbildningen. Den behövs ju då uppenbarligen inte. Så kan folk gå direkt från master till postdoc.