Student som planerar mitt examensarbete

Det var ett svar på om forskning har andra villkor vid utlämnande.
Uppfattade dig som att det var hjälp och service mer allmänt du menade att forskningen skiljde ut sig med större rättigheter. Själva utlämnandet av handlingar och sekretessprövningen är så strikt reglerad myndighetsutövning så den räknar inte jag in i "hjälp". Vi kanske bara pratar förbi varandra där?
Oavsett är jag rätt säker på att myndigheten sätter sig i en märklig sits om den ger halvdan hjälp till den student som de inte själva rekryterat. Då riskerar det komma fram två studier på samma sak med olika resultat, vilket minskar trovärdigheten för deras egen studie. Det tycker jag är relevant för TS trådstart. Ingen kan troligen stoppa denna student från att göra samma arbete, men hen lär vara rätt rökt att få arbete inom samma bransch med det beteendet.
Beror ju helt på vad det är som ska göras. Om det studenten behöver faller inom vad myndigheten normalt gör, eller helt andra saker, så det blir väldigt hypotetiskt att prata om.

Uppfattade dig som att det var hjälp och service mer allmänt du menade att forskningen skiljde ut sig med större rättigheter. Själva utlämnandet av handlingar och sekretessprövningen är så strikt reglerad myndighetsutövning så den räknar inte jag in i "hjälp". Vi kanske bara pratar förbi varandra där?

Beror ju helt på vad det är som ska göras. Om det studenten behöver faller inom vad myndigheten normalt gör, eller helt andra saker, så det blir väldigt hypotetiskt att prata om.

Vi är nog på samma bana där :)

Hela diskussionen blir väldigt hypotetisk när vi inte har all info om vilken myndighet, typ av info etc. :) Men tror ändå det blir märkligt om myndigheten ger ut olika mycket info även om den har möjligheten till det rent lagtekniskt. Den andra studentens uppförande är iofs än mer märkligt. Funderar över vad den tror sig kunna vinna :confused:

Vi är nog på samma bana där :)

Hela diskussionen blir väldigt hypotetisk när vi inte har all info om vilken myndighet, typ av info etc. :) Men tror ändå det blir märkligt om myndigheten ger ut olika mycket info även om den har möjligheten till det rent lagtekniskt. Den andra studentens uppförande är iofs än mer märkligt. Funderar över vad den tror sig kunna vinna :confused:
Jo, om det är den typen av saker.
Jag tänker bredare... (random exempel) personalens upplevelser av intressekonflikter de ställs inför i sin myndighetsutövning...

Men vad är ditt problem egentligen?

Jag vet inte, det verkar snarare vara du som har problem? Jag har inga problem. Jag är överraskad att det finns ämnen där man redan som masterstudent har hunnit lära sig tillräckligt för att på egen hand publicera sig i bra vetenskapliga tidskrifter. Det är något nytt för mig, och då blir man ju nyfiken på vad forskarutbildningen tillför i ett sånt ämne?

Poängen med forskarutbildningen är ju annars att lära sig just det, det brukar vara så mycket att lära sig innan man klarar det att man inte hinner på en termin, utan det behövs fyra år.

Är det något annat än att forska man får lära sig på forskarutbildningen då, eller vad är poängen med den? I mitt ämne är poängen med forskarutbildningen att man utbildar sig till forskare, för det är man inte efter en master. I ett ämne där man är färdig forskare efter mastern, vad är poängen då?

Forskare är man om man forskar, det är inte avhängigt någon titel eller examina.

Senast ändrad av en moderator:
Jag vet inte, det verkar snarare vara du som har problem? Jag har inga problem. Jag är överraskad att det finns ämnen där man redan som masterstudent har hunnit lära sig tillräckligt för att på egen hand publicera sig i bra vetenskapliga tidskrifter. Det är något nytt för mig, och då blir man ju nyfiken på vad forskarutbildningen tillför i ett sånt ämne?

Poängen med forskarutbildningen är ju annars att lära sig just det, det brukar vara så mycket att lära sig innan man klarar det att man inte hinner på en termin, utan det behövs fyra år.

Är det något annat än att forska man får lära sig på forskarutbildningen då, eller vad är poängen med den? I mitt ämne är poängen med forskarutbildningen att man utbildar sig till forskare, för det är man inte efter en master. I ett ämne där man är färdig forskare efter mastern, vad är poängen då?

Inte är någon en fullfjädrad forskare för att denne får en artikel publicerad? Det är ju ett mycket märkligt påstående. I så fall skulle doktorander som skriver sammanläggningsavhandlingar kunna avsluta sina forskarstudier så snart de har fått sin första artikel publicerad.

Nog lär man sig mer än forskningsdesign på forskarutbildningen. Man fördjupar och breddar sin kunskap i ämnet och läser forskningsetik (även om det verkar bortprioriterat av vissa ämnen), universitetspedagogik, etc. Men det vet du ju redan.

Konkurrensen om doktorandtjänsterna är hård och det är inte ovanligt att de som får platserna redan har någon publikation. Är det helt ny kunskap för dig?

Fast om man ska resonera som du så blir ju forskningen och definitionen av den väldigt snäv!

Om jag tar mig själv som exempel så blev jag (tillsammans med många medstuderande) uppmuntrade till att försöka få exjobbet publicerat i passande tidsskrift! Vissa fick det gjort och andra (:angel:) fick aldrig tummen ur. Mitt exjobb var inte jätteomfattande eller superavancerat men projektet resulterade i ganska omfattande och för området unika data, som klart hade varit intressanta att försöka få publicerat! Men inte hade jag inbillat mig att jag var fullfjädrad forskare bara för att jag eventuellt hade fått ut en ynka intressant artikel :confused:.

Just nu arbetar jag med forskning. Jag gör litteraturstudier, designar och utför försök samt analyserar, sammanställer och rapporterar resultaten. Fortfarande utan forskarutbildning (vilket dock de flesta av mina kollegor på arbetsplatsen med samma yrkesroll har).

Forskarvärlden sträcker sig även utanför universiteten!

Min uppsats var egentligen inom ett för svårt ämne på den nivån. Mina handledare kom på det när jag hunnit börja med det hela ordentligt. Jag hade chansen att byta men ville fortsätta och de tyckte det var ok och stöttade mig ordentligt.

Om mina data stämmer var ett av mineralen i mina prover den första bevisade förekomsten av det mineralet i Sverige. Det upptäckte jag i så fall på en "sketen" D-uppsats. Jag såg mitt arbete som en första grävning i ett omfattande och unikt material som förtjänar att någon tar grundligare titt på det än vad jag kunde göra men att min start underlättar för någon som eventuellt kommer efter mig. Att jag inte hade någon forskarutbildning hade inte med saken att göra och inom mitt område är det inte så ovanligt att examensarbeten hamnar rätt nära forskningen. Det viktiga är ju att man får fram bra data och leder det till att man blir publicerad är det ju toppen.

Ang publicering så är det vanligt att vi kan publicera både kandidat och masterarbeten, självklart med hjälp av handledaren i framförallt kandidatfallen och de behöver skrivas om för att passa formatet artikel istället för våra riktlinjer för uppsatserna. På min masterutbildning, som var på ett annat universitet än det jag jobbar på, var det väldigt vanligt att vi och "grannmastrarna" publicerade sina masterarbeten, "grannarna" hade med i sina skrivinstruktioner att uppsatsen skulle vara så publiceringsvänlig som möjligt för att man inte skulle fastna i efterarbetet och därmed inte få det publicerat.

Ett kandidatarbete från vår institution har använts av Europaparlamentet som underlag och referens i en större diskussion om problem med att många länder inte följer EU-direktiven för en viss typ av djurhållning.

Liknande trådar

Övr. Barn Var lite osäker på var jag skulle lägga den här tråden, men hoppas att det finns studenter eller f.d. studenter som är föräldrar och som...
Svar
13
· Visningar
1 970
Senast: ako
·
Gnägg Eller vad ska jag bli när jag blir stor? Eller hjälp - jag är katastrofalt dålig på att skriva ansökningar! Saken är den att min...
Svar
1
· Visningar
793
Senast: emma74
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka