Sv: Studenten

Nu är det ju ofta roligt med en stor fest, så jag hade inte klagat, men jag hade blivit förvånad om det bjöds till jättefest bara för en student. Jag hade blivit förvånad redan om jag förväntades åka längre än två, tre mil för att
delta i firandet.

Jag ser väl helt enkelt inte studenten (som det väl knappt ens är/heter längre noga räknat) som en så stor händelse.

Om det är en så stor prestation att ta studenten vet jag inte. Men en stor händelse i livet att man tagit sig igenom grundskola och gymnasium (som i praktiken nästan är samma som grundskola) är det väl ändå? Väl värd att fira! I mina ögon en större händelse än att man råkar fylla 50.

Om jag resonerade som att jag bara ska förväntas förflytta mig mer än 2-3 mil vid "större händelser" där man klarat av någon prestation skulle jag träffa min familj ytterst sällan. Skulle vara en väldigt ensam tillvaro..
 
Sv: Studenten

Om jag resonerade som att jag bara ska förväntas förflytta mig mer än 2-3 mil vid "större händelser" där man klarat av någon prestation skulle jag träffa min familj ytterst sällan. Skulle vara en väldigt ensam tillvaro..

Men så resonerar jag ju inte. Jag skrev att jag hade blivit förvånad, men att det ju oftast är trevligt med en tillställning. Att man ska träffas allesammans räcker gott och väl för mig som anledning att förflytta mig betydligt mer än 2-3 mil, men själva studenten hade jag inte själv tänkt på som en sådan anledning.
 
Sv: Studenten

Kan det överdrivna hänga ihop med en tid där gymnasieexamen/studenten av sista avstampen mot vuxenlivet och arbetslivet? För många var det, mer eller mindre, den sista utbildningsposten och således värt ett firande?

Nja om man ser bakåt så har väl studentfirandet snarare blivit värre och värre, när jag tog studenten så sprang vi ut, plakat och någon blomma, hem och åt med närmsta släkten och sedan gick vi ut hela klassen. Nu när jag ser barnens kusiner som har tagit studenten de senaste åren, varav en i år så är det fester, och olika baler redan ett halv år innan för att sedan sluta i jättefest på själva studenten. Ännu värre verkar det vara i stockholm, en annan ingift släkting var tvungen att ha tre olika balklänningar eftersom man inte kunde komma i samma, det skulle vara fest hemma hos alla i klassen så de hade fullt sjå att få ihop kalendern så att alla hann hålla "sin" fest utöver själva släkt kalaset hemma, vi som var där hann knappt se studenten eftersom hon bara susa in, bytte om och sedan var tvungen att ge sig ut igen. Modern såg till att hon fick i sig ordentligt med mat innan hon fick ge sig av igen, men presenter och kort fick vi lämna för öppning en annan dag.

Ang stressen runt festen så beror det väl kanske lite på hur mycket folk man räknar med? Mina barns kusiner som sagt så ha det varit 50-60 personer som ska utfodras och det kräver lite jobb innan, under och efter...
 
Sv: Studenten

Men om vi ser bakåt till den tid då bara några få procent av ungdomarna tog studenten, så tror jag att No1 har rätt.

När min mamma tog studenten (ca 1956), tex, eller min mormor (ca 1925), så var det en stor händelse och det firades rejält och med rejält med presenter och firande och många gäster.

När jag var i studentåldern, däremot, rådde en något nedskruvad trend jämfört med dagens.
 
Sv: Studenten

Men så resonerar jag ju inte. Jag skrev att jag hade blivit förvånad, men att det ju oftast är trevligt med en tillställning. Att man ska träffas allesammans räcker gott och väl för mig som anledning att förflytta mig betydligt mer än 2-3 mil, men själva studenten hade jag inte själv tänkt på som en sådan anledning.

Okej, jag tolkade ditt inlägg som att det bara var vid stora händelser som du inte blev förvånad över att förväntas förflytta dig mer än 2-3 mil. :)

Men varför är det inte anledning att fira att någon har tagit sig igenom skolan och nu ska ut i "vuxenlivet"? För mig känns det som en betydligt bättre anledning än att någon har överlevt x år i livet :)
 
Sv: Studenten

Ja, det var nog en större bedrift förr.

Själv gick jag en tvåårig gymnasieutbildning utan någon som helst student i sikte. Däremot den fyraåriga ingenjörsutbildningen som var skolans huvudsakliga inriktning firade studenten rejält.

Och jag nog tycka att idag, så är avslutning/examenseleverna från högstadiet i mer behov av uppmuntran och gratulation. Gymnasiet är idag en mellanskola, som inte smäller alls så högt som den gjorde förr. Jag tror vi har fler högutbildade, universitetsutbildade ungdomar i dag än någonsin - det är den bild jag fått av ett antal studievägsrådgivare. Universitetsutbildning är idag mer självklar för många än det var förr - och förr är inte alls många år tillbaka i sammanhanget.
 
Sv: Studenten

Okej, jag tolkade ditt inlägg som att det bara var vid stora händelser som du inte blev förvånad över att förväntas förflytta dig mer än 2-3 mil. :)

Men varför är det inte anledning att fira att någon har tagit sig igenom skolan och nu ska ut i "vuxenlivet"? För mig känns det som en betydligt bättre anledning än att någon har överlevt x år i livet :)

Ja, fast nog har de som fyller tex 40 eller 50 roligare kompisar än de som tar studenten? Åtminstone tycker man nog ofta det om man själv snarare är 40 eller 50, än om man är mer åt studentåldern till? :laugh:

Mitt intryck är för övrigt att även det här med att fylla 50 har vattnats ur en aning. Numera är inte 50-åringar nödvändigtvis personer med utomordentligt mogen framtoning, utan kan mycket väl ha skolat om sig för tredje gången och åtminstone om det handlar om män så kan de ha småbarn.

Men om någon lockar med en trevlig fest är jag inte den som är den, jag åker mer än gärna några mil om någon vill fira med mig! :laugh:

Bland mina vänner och bekanta är det i alla fall några som är duktiga på att bjuda in till fest i princip varje födelsedag, och det tycker jag är trevligt och skapar även viss kontinuitet i kontakten med vänners vänner när man ses årligen. Efter 10-20 år på det viset, känner man vännernas vänner riktigt bra.
 
Sv: Studenten

Men liksom, vi är inte den enda delade familjen i världshistorien - hur har andra gjort?

Vi har helt enkelt bitit ihop och firat födelsedagar, studenter och liknande tillsammans, jag (som är mamman) och min nya familj och pappan samt hans nya familj. Med risk för att låta präktig så delar man ju oftast på sig av högst personliga skäl, inte pga barnen och då ska inte barnen bli lidande heller.
Sen kan man tänka vad man vill om sitt ex efteråt.
 
Sv: Studenten

Nu är det inte så att jag genuint gärna vill ge bort en nalle, men jag försöker förstå innebörden så jag kan avgöra om det är något som är motsvarande lika cementerat och symboliskt som julgranen och god jul-hälsningen är i sedjämförelse. Detta är något nytt för mig. Det är därför jag frågar. Självklart förstår jag frivilligheten i det hela.

Min uppfattning är att man hänger en liten blomma eller något annat runt halsen på de studenter vars mottagning man sedan inte går på, tillsammans med ett kort där det framgår vem som gratulerar. Det kan ju vara så att man vill gratulera barnens vänner som varit hemma hos en mycket och man har fin kontakt med t.ex. Just nallar är nog lite för att det är praktiskt, det väger inte så mycket och tål att hanteras illa på ett studentflak. Här är det nog minst lika vanligt att ge något som anknyter till utbildningen. En visp till kocken, en ratt till chaffisen osv.
 
Sv: Studenten

Men om vi ser bakåt till den tid då bara några få procent av ungdomarna tog studenten, så tror jag att No1 har rätt.

När min mamma tog studenten (ca 1956), tex, eller min mormor (ca 1925), så var det en stor händelse och det firades rejält och med rejält med presenter och firande och många gäster.

När jag var i studentåldern, däremot, rådde en något nedskruvad trend jämfört med dagens.

Fast det förklarar ju inte varför det är så uppskruvat nu? Eller är det mor och far föräldrar som styr över firandet idag?
Jag tror ju snarare att det här överdrivna firande bottnar i något slags dåligt samvete och så överkompenserar föräldrarna och gör att det spinner iväg till något som "alla" måste göra...
 
Sv: Studenten

Är det inte samma fenomen som bröllop då? Man hetsar varandra och normalnivån på firandet bara höjs och höjs tillsammans med förväntningarna på en perfekt fest.
 
Sv: Studenten

Ännu värre verkar det vara i stockholm, en annan ingift släkting var tvungen att ha tre olika balklänningar eftersom man inte kunde komma i samma
Jag och mannen diskuterar det där med student en del med anledning av att vi har en radda släktingar som kommer att ta studenten under de kommande åren. Hittills har det varit ganska sansade tillställningar, men det är, som sagt, kanske en fråga om bostadsort? Nämnda släktingar bor på landsbygden. Jag bor i en större stad/storstadsregion och här är det ibland lite mindre sansat, d.v.s. krav på flera outfits och dyra fester.

Jag har, i dessa diskussioner med mannen, sagt att jag, för våra framtida kids, kan tänka mig att pynta för EN (1) outfit inkl. studentmössa till rimligt pris under förutsättning att ungen tar sig igenom gymnasiet med minst godkänt* i samtliga ämnen. :devil:

* Ja, jag vet att betygsskalan är annorlunda nu, men vi vet ju inte hur den ser ut som 20 år.
 
Sv: Studenten

Fast det förklarar ju inte varför det är så uppskruvat nu?

Nej, det har jag inte heller försökt förklara. Jag spann bara vidare på hur det var "förr", och då kan man väl se att beroende på när "förr" var, så har det sett lite olika ut. När tex min mormor tog studenten, så handlade firandet säkert om att rätt få alls tog studenten, och att det var "fint" att göra det, att man vara "finare" än "folk i allmänhet". Min mormor gick också vidare till flera års universitetsstudier, och det var ju verkligen inte det vanliga på 20-talet, varken bland män eller kvinnor.

Jag tror väl att det storslagna firandet nu handlar om att det på det hela taget är inne att visa upp sig och göra mycket av den typen av händelser och den typen av livsstilskonsumtion, ungefär som tex bröllop, som lilstar är inne på.

Studenten idag handlar ju i ganska liten mån om att ha klarat av något, och i än mindre mån om att ha klarat av något som få personer klarar av, och studenten handlar inte direkt heller om att "bli vuxen" nuförtiden (tex dröjer det ofta ytterligare flera år innan de unga flyttar hemifrån).
 
Sv: Studenten

Är det inte samma fenomen som bröllop då? Man hetsar varandra och normalnivån på firandet bara höjs och höjs tillsammans med förväntningarna på en perfekt fest.

Jag det är nog samma fenomen, intressant vore det ju att ta reda på om det är "samma" människor som började driva på bröllopstrenden som nu har barn i studentålder? Och vad som gör att den generationen anser att man måste spendera så mycket.

Jag och mannen diskuterar det där med student en del med anledning av att vi har en radda släktingar som kommer att ta studenten under de kommande åren. Hittills har det varit ganska sansade tillställningar, men det är, som sagt, kanske en fråga om bostadsort? Nämnda släktingar bor på landsbygden. Jag bor i en större stad/storstadsregion och här är det ibland lite mindre sansat, d.v.s. krav på flera outfits och dyra fester.

Jag har, i dessa diskussioner med mannen, sagt att jag, för våra framtida kids, kan tänka mig att pynta för EN (1) outfit inkl. studentmössa till rimligt pris under förutsättning att ungen tar sig igenom gymnasiet med minst godkänt* i samtliga ämnen. :devil:

* Ja, jag vet att betygsskalan är annorlunda nu, men vi vet ju inte hur den ser ut som 20 år.

Ja det är nog värre i storstadsregionen, vi bor ute på landsbygden och det är en bal, som många dessutom har slutat att gå på i lite protest mot att det är dyrt och ger lite, och eftersom det är en liten stad så finns det bara ett uteställe så där verkar alla samlas på natten efter studenten. Men de har en 100 dagars fest, alltså när det är 100 dagar kvar till studenten som är rätt på kostad, varför har jag inte en susning om... ;)

Sen kan jag väl tycka att visst en balklädsel är okej om det nu är bal på skolan som barnet vill gå på, och en studentklädsel. Fördelen med killar är dock att de kan ha samma kläder, en aning fuskigt kan jag tycka... :angel: :D
 
Sv: Studenten

Balen tycker jag är det som är mest upptrissat faktiskt. Många tjejer köper balklänningar för 3-4000 kronor många månader i förväg, sen läggs massor av pengar på smink, hår och den perfekta solbrännan. Detta till en enda fest, de allra flesta kommer inte att använda sina klänningar igen eftersom högtidsdräkt inte är någon särskilt vanlig klädkod på tillställningar man går på när man har samma storlek som man hade när man var nitton. För killarna är det enklare, de förväntas inte komma i frack utan det ganska universella plagget mörk kostym är det som gäller (ja, jag vet studentbaler med strikt klädkod klänning som täcker knäna på tjejer men kostym på killar). Sen tillkommer fotografering och gärna en hyrd kärra att ta sig dit i. Dessutom är det så illa på vissa skolor att man förväntas ha en partner (av annat kön :crazy:) att gå med, oavsett om man är ett par eller bara känner varandra så måste man ha någon att hålla i handen på fotona...

Det är helt galet. Mer än en brud... nej jag menar nybakad studentska har gråtit på sin studentbal eftersom allt inte var så sagolikt hollywoodperfekt som hon förväntat sig. Det känns som alla förväntningar och all kommersialism snarare håller på att förstöra det som borde vara en rolig examensfest.
 
Sv: Studenten

Ja det är nog värre i storstadsregionen, vi bor ute på landsbygden och det är en bal, som många dessutom har slutat att gå på i lite protest mot att det är dyrt och ger lite, och eftersom det är en liten stad så finns det bara ett uteställe så där verkar alla samlas på natten efter studenten. Men de har en 100 dagars fest, alltså när det är 100 dagar kvar till studenten som är rätt på kostad, varför har jag inte en susning om... ;)
Lite som att börja hurra på spurtsträckan. :angel:

Sen kan jag väl tycka att visst en balklädsel är okej om det nu är bal på skolan som barnet vill gå på, och en studentklädsel. Fördelen med killar är dock att de kan ha samma kläder, en aning fuskigt kan jag tycka... :angel: :D
Okej okej, jag ska inte vara oresonlig: ett snittbetyg på VG så kan jag väl vara snäll och pynta för en baloutfit också. För rimligt pris.

En son skulle således kunna få en dyrare kostym (och några slipsar) och dottern två billigare klänningar. Om de nu gillar sån't. Jag hoppas ju att mina kids ska göra sin egen grej.
 
Sv: Studenten

Balen tycker jag är det som är mest upptrissat faktiskt. Många tjejer köper balklänningar för 3-4000 kronor många månader i förväg, sen läggs massor av pengar på smink, hår och den perfekta solbrännan. Detta till en enda fest, de allra flesta kommer inte att använda sina klänningar igen eftersom högtidsdräkt inte är någon särskilt vanlig klädkod på tillställningar man går på när man har samma storlek som man hade när man var nitton. För killarna är det enklare, de förväntas inte komma i frack utan det ganska universella plagget mörk kostym är det som gäller (ja, jag vet studentbaler med strikt klädkod klänning som täcker knäna på tjejer men kostym på killar). Sen tillkommer fotografering och gärna en hyrd kärra att ta sig dit i. Dessutom är det så illa på vissa skolor att man förväntas ha en partner (av annat kön :crazy:) att gå med, oavsett om man är ett par eller bara känner varandra så måste man ha någon att hålla i handen på fotona...

Det är helt galet. Mer än en brud... nej jag menar nybakad studentska har gråtit på sin studentbal eftersom allt inte var så sagolikt hollywoodperfekt som hon förväntat sig. Det känns som alla förväntningar och all kommersialism snarare håller på att förstöra det som borde vara en rolig examensfest.

Lite som att börja hurra på spurtsträckan. :angel:


Okej okej, jag ska inte vara oresonlig: ett snittbetyg på VG så kan jag väl vara snäll och pynta för en baloutfit också. För rimligt pris.

En son skulle således kunna få en dyrare kostym (och några slipsar) och dottern två billigare klänningar. Om de nu gillar sån't. Jag hoppas ju att mina kids ska göra sin egen grej.

Ja balen verkar faktiskt vara det mest hysteriska, nu har jag dock bara tre rätt sansade kusinbarn som referens här men den som tar studenten i vår funderar på att helt skippa balen eftersom hen anser att det är en massa pengar till ingen nytta, och dessutom en rätt tråkig fest.

En annan tidigare student i familjen visste dock om att hon skulle på ett större bröllop där hon kunde använda samma klänning så då kostade de på lite och köpte en, men den var som sagt redan från början tänkt till två större tillställningar.

Konstigt nog verkar det väldigt grundmurat hur sådan där tillställningar ska gå till, min bal däremot var en aning annorlunda eftersom jag gick på ett naturbruksgymnasium och vi gick en tjej på tre killar, så dit gick vi i kompisgrupper och det var bara de som redan innan var ett par som gick parvis. Det var en rätt trevlig kväll i och för sig, men det enda "bal lika" var nog att vi hade balklänningar som de flesta av oss hade hyrt.
 
Sv: Studenten

*KL*
Lyfter denna tråd. Jag sitter och har småpanik inför dotters student O_o. Vi har tänkt att göra det ganska enkelt, men vill iaf ha en liten mottagning för henne efter att hennes klass har sprungit ut. Förra året var vi på en studentmottagning och då skickades det ut fina inbjudningskort, "duger" det att förenkla det och skicka digitalt? Finns det någon sida på nätet där man kan göra inbjudningskort för att skicka digitalt (har hittat där man kan göra kort för att sen få dem tryckta, det vill jag inte göra).
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Stora shoppingtråden II
  • Nybörjarponny!
  • Föl 2023

Omröstningar

Tillbaka
Upp