Sv: Studenten

Jag ska ha koll på den här tråden för äldsta sonen tar studenten i vår och jag vrt inte alls vad som gäller nu för tiden.
 
Sv: Studenten

Själv har jag aldrig tagit studenten, och av familjekulturella & strukturella skäl så är jag inte så insatt i seden och behöver lite input på hur man gör. Det är möjligt att tråden skulle vara bättre på ÄU, men det är väl inte studenterna själva som arrangerar allt runt om? Här på senior borde massiv kunskap om ämnet finnas?

Jag undrar varför man gör förstoringar på babybilder? Varför har man mottagning efteråt, och har man numer mottagning alls i delade familjers tidevarv? Nallarna, vad liksom...varför ger man nallar? Är det för att studenten ska bli gratulerad och få presenter man har mottagningen? Liksom, rent praktiskt, ska inte studenten ut och åka flak, ut och festa med vännerna efter utspring? Vad förväntas att man 'ska' göra för sin student?

Jag är helt okunnig i detta, jag behöver ett ABC för hur studenten går till rent familjärt såväl formellt som informellt. Hjälp buke!

Nån typ av personlig bild, som inte alls behöver vara bebis, men för all del oftast barndom.

När studenten sen springer ut tar tar man emot med lite blommor. I golits närområde åker sen studenterna flak och sen brukar man ta en sväng hem till familjen.

Kanske lätt lunch, kaffe tårta och presenter bland den närmaste släkten.

Sen springer studenten ut på egen hand på någon studentfest.

Det är studentens dag och studenten ska inte behöva terroriseras med en bråkig och tråkig släkt.
 
Sv: Studenten

Vi bor också på landet. Studentskyltens funktion är att man ska hitta varann i folkhavet. Vi valde att göra ganska personliga skyltar till båda barnen, inte bara babybild och namn. Men där väljer man ju själv - likaså om man vill beställa eller göra själv.

Mottagningen handlar om att tillresande släktingar ska få lite mat i sig. Studenten själv är inte där så mycket. I en del klasser åker man runt till varandras mottagningar. Man har kanske en fest på kvällen. Jag blev transporterad i cykelkärra långt från mina kompisar, tyckte inte det var någon höjdare, så för mina barn valde vi att någon av föräldrarna stannade kvar i stan för att hämta upp i vanlig bil efter att studentflaksrundan var avklarad, i mellantiden åkte släkten åkte hem och käkade den förberedda buffén. Sen kom studenten hem och åt och fick presenter och åkte vidare till den gemensamma festen.

Man brukar ge blommor att hänga om halsen, det är bra att mamma eller någon annan förståndig person då har tänkt på att som första present ge personen ett genomskinligt förkläde att ha mellan blommor och fina studentkläderna så de inte blir förstörda.

Angående bra studentpresenter.. jag fick ett guldarmband som jag nästan aldrig har använt så mina barn fick presenter som jag tyckte var bättre - den konstintresserade studenten fick presentkort på tavla och välja själv på galleri. Den musikintresserade studenten fick en bra gitarr.

Av någon anledning minns jag äldsta dotterns student som heljobbig beträffande maten, vi slet som djur för att få till alla rätter på buffén. Yngsta dotterns buffé minns jag som helt okomplicerad, allt var klart i god tid och allt blev gott och det var knappt något jobb alls. Varför det var så har jag ingen aning om.
 
Sv: Studenten

Ojojoj, vilken bra tråd! Jag är helt studentovan, men vi har den första studenten i år (dotter som var i Ghana du vet) och sen två döttrar till som tar studenten kommande två år. Jag följer tråden med stooort intresse :D
 
Sv: Studenten

Det där är bara så efterblivet :D

Om det är efterblivet eller inte kan jag inte avgöra, jag undrar varför man gör det? Om du tycker att det är en för gammal sed att använda babybilder och nallebjörnar - vad gör man istället och framförallt - varför gör man plakat och varför nallar?

Någon sa i tråden att nallarna är handels-påhitt - är det någon symbolik för 'du är vuxen nu, men mammsing vet att du gillar nallar ändå-grej, eller vad? Pinsamhetsfaktor? Blommor för att gratulera med är jag med på, och visselpipa för att väsnas med på flaket är jag med på, men nallarna och babybilderna har jag inte kommit underfund med ännu så förklara gärna. Om dessa är 'efterblivna' - gör man stilbrott om man _inte_ använder babybild eller hänger nalle om studentens hals?
Jag känner mig helt ovetande om dessa mysterier!
 
Sv: Studenten

Om det är efterblivet eller inte kan jag inte avgöra, jag undrar varför man gör det? Om du tycker att det är en för gammal sed att använda babybilder och nallebjörnar - vad gör man istället och framförallt - varför gör man plakat och varför nallar?

Någon sa i tråden att nallarna är handels-påhitt - är det någon symbolik för 'du är vuxen nu, men mammsing vet att du gillar nallar ändå-grej, eller vad? Pinsamhetsfaktor? Blommor för att gratulera med är jag med på, och visselpipa för att väsnas med på flaket är jag med på, men nallarna och babybilderna har jag inte kommit underfund med ännu så förklara gärna. Om dessa är 'efterblivna' - gör man stilbrott om man _inte_ använder babybild eller hänger nalle om studentens hals?
Jag känner mig helt ovetande om dessa mysterier!


Du behöver inte oroa dig, på studenten är allt tillåtet och är det spexigt så fungerar det också.
Det är alltid några som gör sin egna genuina grej och det är troligen det som är roligast.
Plakat kan vara smidigt om man vill hitta varandra vid större sammanhang och det behöver inte vara babybilder, det kan vara både text, normala bilder och fulbilder.

Detta med nallar och gosedjur - till vuxna människor med rätt att rösta och dricka sig berusade? Om du så genuint vill ge bort en nalle så gör det, men jag tror inte studenten kommer sakna nallen hen aldrig fick.
 
Sv: Studenten

Nalle fick jag ingen och jag var hemskt glad ändå!

Min familj är enad, och efter utspringet bjöds det till en ganska stor fest! Familjens vänner och släkten var där, samt några vänner som inte gått i min gymnaiseskola och därmed fått möjlighet att komma. Vi hade stor buffé med säkert 70 pers i omgångar från kanske 13-19 el. dyl. Jag hade mycket större behållning av mottagningen än av festen med skolan efteråt men så har mina föräldrar en väldigt kul bekantskapskrets också!
 
Sv: Studenten

Nu är det inte så att jag genuint gärna vill ge bort en nalle, men jag försöker förstå innebörden så jag kan avgöra om det är något som är motsvarande lika cementerat och symboliskt som julgranen och god jul-hälsningen är i sedjämförelse. Detta är något nytt för mig. Det är därför jag frågar. Självklart förstår jag frivilligheten i det hela.
 
Sv: Studenten

Skylten är nog lite som julgranen. Det ska vara skylt om studenten vill fira sin student på det konventionella viset, och så verkar det ju.

Fördelen med bebisbilder är att de inte är nytagna, och alltså inte visar studenten då hen tex hade en finne som hen tyckte var en katastrof (men som ingen annan kan se ens i förstoring). Jag tror att bebisbilder säkert ger lite pinsamhetsfaktor, men hanterlig, jämfört med om mer aktuella pinsamheter avslöjas.

Nalle har jag inte ens tänkt på. Det verkar inte obligatoriskt i min del av landet, i alla fall.
 
Sv: Studenten

Det där plakatet känns lite fåningt, ärligt talat. Skolan studenten gör utspringet på är väl inte enorm och i mobiltelefonernas tidevarv lär vi hitta varandra ändå. Men ska man ha plakat 'för att' och det är ett minne för studenten själv så ska jag väl fixa sånt.Om studenten vill. Det rasar in reklambroschyrer om såna, (varvat med reklam för norra europas alla universitet och lite till) så jag har lite att botanisera bland. Och det genomskinliga skyddande förklädet för studentkläderna kan jag nog få lov att ta med ett från jobbet, och nallen får nog bli en blomkvast med någon lite fantasifullare present än nalle kanske.

En kollega med en jämnårig också student har tjatat på mig i ett års tid om frågan om jag ska ta semester under studentveckan, och jag har inte riktigt förstått ivern i varför jag skulle behöva göra det. Det är tajt om vikarier så det är känsligt om vi är flera som tar semester samtidigt, men jag får känslan av att kollegan mest är bekymrad över att 'det är så mycket att fixa' och att det är därför jag antas behöva ta ut semester den veckan. Jag kan dock inte se någon anledning till att vara ledig just annat än bara utspringsdagen om jag ska fixa någon slags mottagning - jag har funderat på vad det är som kräver såna förberedelser men här i tråden verkar det ju inte vara så himskans avancerat det jag förväntas fixa. :)
 
Sv: Studenten

*kl*

När jag ser en del studentplakat blir jag glad att jag aldrig tog studenten. Fast jag är kanske bara onödigt lättkränkt? Maken hade ett jättefint plakat med en - högst neutral och påklädd men jättesöt - bild av honom i sex-sjuårsåldern. Lagom och bra och fint på alla sätt och vis.

Semester under studentveckan? Överhuvudtaget tycker jag att studenten är onödigt upphaussad - i snitt 16000 kr. per student läste jag i SvD.

(Jag följer tråden p.g.a. fattar inte grejen, och 31 inlägg senare fattar jag fortfarande inte grejen. ;))
 
Sv: Studenten

En kollega med en jämnårig också student har tjatat på mig i ett års tid om frågan om jag ska ta semester under studentveckan, och jag har inte riktigt förstått ivern i varför jag skulle behöva göra det. Det är tajt om vikarier så det är känsligt om vi är flera som tar semester samtidigt, men jag får känslan av att kollegan mest är bekymrad över att 'det är så mycket att fixa' och att det är därför jag antas behöva ta ut semester den veckan. Jag kan dock inte se någon anledning till att vara ledig just annat än bara utspringsdagen om jag ska fixa någon slags mottagning - jag har funderat på vad det är som kräver såna förberedelser men här i tråden verkar det ju inte vara så himskans avancerat det jag förväntas fixa. :)

Det där har jag också undrat över - alla stressade medarbetare som "har student". Det låter som om de skulle arrangera Nobelfesten. Så himmelens märkvärdigt är det väl ändå inte? Lite buffémat som gär enkelt att förbereda och ett någorlunda städat hus, mer behövs inte. Tycker jag då.....
 
Sv: Studenten

Och jag blir förvånad när jag läser denna tråden att det verkar vara vanligt med småfester med bara närmsta familjen, kanske något skiljer sig i olika landsdelar, här nere har jag aldrig varit med om det utan studentfesterna är stora fester där dels hela släkten ut i grenar med kusiner och tom nästkusiner odyl är en självklarhet dessutom även familjens vänner, föräldrarnas vänner och barn osv sen alla studentens vänner som inte själva tar studenten den dagen ofta rör dessa sig mellan flera fester iom att de ofta känner många som tar studenten. Brukar vara massor av folk på studentfesterna som håller på till sent även om studenterna och den generationen försvinner iväg till någon gemensam fest senare på kvällen.
Och det är ju inga småfester att rodda hem utan tar ju sin lilla tid att fixa mat till kanske 100 pers, många hyr tält och bord och stolar och dylikt kort sagt mkt som skall fixas.
Så det är nog där skillnaden ligger i varför det är mkt för vissa och inte för andra, har man bara en liten familjesammankomst för närmsta familjen så är det ju klart inte så mkt som skall fixas.
 
Sv: Studenten

Det där plakatet känns lite fåningt, ärligt talat.

Ja, det är jättefånigt. Och som du, känner inte jag heller att jag själv omfattas av traditionen, och då blir ju det fåniga än mer tydligt för en.

Jag tog inte studenten. Min son gjorde det, men vägrade hela grejen (estetiskt gymnasium där de inte vill fälja flocken). Min plastdotter tycker fortfarande att det var en av livets höjdpunkter, och hon hade nog blivit djupt besviken om vi inte hade gjort den där (fåniga) skylten.

Man får låtsas att man är på besök i en främmande kultur och där gör sitt bästa för att ta seden dit man kommer!

Sätt inga värdefulla presenter på blomkvasten som studenten drar runt på stan med, bara! Risken att det kommer bort är lite för stor, tycker jag, i fyllan och villan och när de kanske hoppar lite ut ur och in i olika lånade och hyrda bilar och så där.

Jag tror att alla som tycker att matlagning är jobbigt, upplever att det är mycket att fixa med kanske 30 pers på buffé en vardag. Vi hade lite italienskt sådär, för det visste vi att studenten skulle tycka kändes "fint" och vi dukade fint så att hon skulle känna sig firad. Alltför enkel mat eller grillning, hade inte funkat, och man anar ju att förhåller sig likartat med din student.
 
Sv: Studenten

En flaska vatten är ett hett tips att hänga om halsen tillsammans med blommorna, även om studenten i fråga inte tänker dricka alkohol kan det behövas vätska när man ska åka flak i eventuellt solsken och skråla så högt man kan.

Plakaten till mig och mina syskon har alla varit hemmagjorda, en målad träskiva och ett kvastskaft. Mina äldre syskon hade bara namnet i väl synliga fina bokstäver och lite ballonger och annat krimskrams på, jag hade förutom namnet ett stort skolfoto från ettan och min gamla favoritnalle, min lillebror hade sitt namn och en förstorad bild på honom i frack - det bröt verkligen av mot alla "superskojiga" pinsamma bebisbilder. Poängen är att man ska hitta varandra så att namn och ev. klass syns är viktigast, även på en liten skola (vi var cirka hundra studenter) blir det en stor folkmassa av släkt och vänner och mycket oljud. Sen har det blivit nån slags grej att det ska vara en så pinsam bebisbild som möjligt, jag tycker att den trenden är töntig.

Ni har en bra utgångspunkt, en del familjer verkar planera studentfirandet efter sina förväntningar snarare än efter studentens egna önskemål.
Och se för guds skull till att flaket de ska åka på är lagligt och säkert!
 
Sv: Studenten

*kl*



Semester under studentveckan? Överhuvudtaget tycker jag att studenten är onödigt upphaussad - i snitt 16000 kr. per student läste jag i SvD.

(Jag följer tråden p.g.a. fattar inte grejen, och 31 inlägg senare fattar jag fortfarande inte grejen. ;))


Kan det överdrivna hänga ihop med en tid där gymnasieexamen/studenten av sista avstampen mot vuxenlivet och arbetslivet? För många var det, mer eller mindre, den sista utbildningsposten och således värt ett firande?
 
Sv: Studenten

Och jag blir förvånad när jag läser denna tråden att det verkar vara vanligt med småfester med bara närmsta familjen, kanske något skiljer sig i olika landsdelar, här nere har jag aldrig varit med om det utan studentfesterna är stora fester där dels hela släkten ut i grenar med kusiner och tom nästkusiner odyl är en självklarhet dessutom även familjens vänner, föräldrarnas vänner och barn osv sen alla studentens vänner som inte själva tar studenten den dagen ofta rör dessa sig mellan flera fester iom att de ofta känner många som tar studenten. Brukar vara massor av folk på studentfesterna som håller på till sent även om studenterna och den generationen försvinner iväg till någon gemensam fest senare på kvällen.

Det där är min erfarenhet också. Det året jag tog studenten så sprang jag nog runt på tiotalet olika mottagningar när kompisar i grannskolorna tog studenten. Skolorna ser till att gå ut på olika dagar så att folk kan besöka varandra.

Nu när mina yngre släktingar tar studenten är erfarenheten att mottagningarna blir som roligast efter att studenten åkt vidare för vidare festande och släkt och vänner fortsätter natten lång på hemmaplan. :angel: Brukar bli trevliga fester där folk verkligen umgås över generationsgränserna med studentens kompisar blandat med morfar blandat med föräldrarnas vänner etc etc.
 
Sv: Studenten

Kan det överdrivna hänga ihop med en tid där gymnasieexamen/studenten av sista avstampen mot vuxenlivet och arbetslivet? För många var det, mer eller mindre, den sista utbildningsposten och således värt ett firande?
Antagligen, samt sannolikt en kvarleva från tiden då studentexamen faktiskt existerade.

Idag innebär ju studenten bara att man överlevt gymnasieskolan - man kan ju gå ut utan betyg.
 
Sv: Studenten

Och det är ju inga småfester att rodda hem utan tar ju sin lilla tid att fixa mat till kanske 100 pers, många hyr tält och bord och stolar och dylikt kort sagt mkt som skall fixas.

Nu är det ju ofta roligt med en stor fest, så jag hade inte klagat, men jag hade blivit förvånad om det bjöds till jättefest bara för en student. Jag hade blivit förvånad redan om jag förväntades åka längre än två, tre mil för att
delta i firandet.

Jag ser väl helt enkelt inte studenten (som det väl knappt ens är/heter längre noga räknat) som en så stor händelse.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Nybörjarponny!
  • Föl 2023
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

Tillbaka
Upp