Studentmössa eller inte

anna_panna

Trådstartare
Ska på studentuppvaktning idag och då är min fråga om jag ska bära min gamla studentmössa
Vet att när jag tog studenten för en massa år sedan hade de som gått ut tidigare sina mössor på sig men det är ju ganska många år sedan så vad gäller idag??????

Jag har aldrig sett att någon har det förutom de som tog studenten samtidigt men är säkert olika seder över landet

När jag tog studenten för 15 år sen vet jag att det var en del gäster som hade sin gamla studentmössa på sig. Det kändes dock som ett undantag då och jag tror inte det blivit vanligare. Jag skulle struntat i den gamla studentmössan, det kan aldrig bli fel.

När jag tog studenten hade flera av våra lärare på sig sina gamla studentmössor. Enligt dem skulle man alltid ha på sig sin egen studentmössa när man var på studenten. Dock kan det vara lokalt betingat. Jag har inte sett det varken förr eller senare, och jag skulle nog inte ta på mig min om jag skulle gå på någon annans student.

Jag har haft min stufentmössa två gånger på senare år, den ena gångn var det på studentens egen önskan. Hon bad att vi skulle ha mössan på när vi tog emot henne.

Den andra gången var det en lokal tradition på den orten och där var det mössor i alla schattringar av vitt, från gulbrunt till kritvitt. Såg ganska roligt ut.;)

Jag hade på min teknologmössa på mina kusiners studenter på internatskola. Där var det många som hade på sig sina mössor och jag läste fortfarande på universitetet. Nu vet jag inte om jag hade haft den på mig.

De enda jag sett som envisas med att ha på sina gamla studentmössor är gamla gubbar. Förstår inte syftet, det är inte deras dag.
Det är tradition. När jag gick ut gymnasiet 1986 hade lärare, släktingar och vänner som själva tagit studenten sina mössor på. Det var inte så att jag (och inte någon av mina klasskamrater heller, det är jag säker på) kände att de för den skull försökte sno vår dag.

För några årtionden sen hade studenterna vid universiteten mössorna på från sista april och hela sommaren. Idag är de bara på vid högtidliga tillfällen från sista april och någon månad framåt. Själv tycker jag det är lite kul att se mössor av olika gulnadsgrad när jag går genom Uppsala just sista april.

Studentmössan var traditionellt inte knuten enbart till den dag examen avlades. Där har du syftet.

Min mormor o morfar har alltid haft sina studentmössor på när de varit på studentfester. Då o då ser jag nån annan från samma generation som också har det.

Väldigt sällan jag sett nån yngre ha det, men jag antar att det är en generations- och/eller släktgrej o att man helt enkelt gör som man vill. Inga större problem att peka ut de 'färska' studenterna i vilket fall som helst.

Nej, det är inte vanligt vid uppvaktningen. I alla fall inte i den här stan. Har inte sett till min på fler år än jag vill nämna ;)

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag har funderat mycket över detta sista tiden. Enligt färska siffror ökade andelen barn som fått en adhd- diagnos med 50% mellan åren... 5 6 7
Svar
122
· Visningar
6 838
Senast: Badger
·
Skola & Jobb Jag jobbar fyra dagar i veckan och är föräldraledig en. Så ser det ut fram till sista augusti. Sen är frågan, ska jag gå ner till 80%... 2 3 4
Svar
72
· Visningar
3 392
Senast: fio
·
Skola & Jobb Jobbar nu på ett äldreboende, det är samma människor, samma rutiner, dag ut och dag in, och allt sker mellan 4 väggar. Såklart händer... 2
Svar
22
· Visningar
1 458
Skola & Jobb Jag har svårt för siffror och fattar ibland inte varför saker blir som de blir. Men kan följa en viss logik även om vägen dit blir...
Svar
2
· Visningar
190
Senast: Asko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka