Studera 25%

Magiana

Trådstartare
Jag har hittat en kurs jag är intresserad av att gå. Den är 5 månader lång och på 25%. Det går ju inte att få något från CSN för det så då är frågan, hur finansierar man det? Jag är för tillfället sjukskriven 50% oktober månad ut. Kursen börjar i november. Jag vet inte om det är möjligt att jobba 75% fr.o.m. november och sen studera resten. Det beror på min ork. Jag klarar mig annars på 75% lön även om det blir lite knapert. Finns det något annat sätt att klara sig ekonomiskt när man går en sådan kurs?

Jag tror du ska lugna dig lite och försöka utnyttja din sjukskrivning till att bli pigg och frisk innan du planerar att gå upp till 100% aktivering :)
Jo, jag tänker ju så också. Samtidigt tror jag inte att jag kommer tillbaka på 100% på nuvarande jobb. Det är för tufft att sitta framför en skärm 8 timmar om dagen och hålla reda på femtioelva olika saker. Koncentrationsproblemen stället ju till det. Men att göra något annat som inte kräver lika mycket av mig mentalt, kanske går. Så att fortsätta jobba 50% och sedan gå den här kursen som kan leda till en alternativ försörjning tänkte jag kunde vara en väg att gå. Jag vet bara inte hur jag skulle kunna fördela tiden samt klara mig ekonomiskt. Kanske jag kan vara sjukskriven 25%, studera 25% (på egen bekostnad?) och jobba 50%.

Fast 25% studier över 5 månader kommer inte innebära någon större arbetsbörda. Hur ser schemat ut?

Jo, jag tänker ju så också. Samtidigt tror jag inte att jag kommer tillbaka på 100% på nuvarande jobb. Det är för tufft att sitta framför en skärm 8 timmar om dagen och hålla reda på femtioelva olika saker. Koncentrationsproblemen stället ju till det. Men att göra något annat som inte kräver lika mycket av mig mentalt, kanske går. Så att fortsätta jobba 50% och sedan gå den här kursen som kan leda till en alternativ försörjning tänkte jag kunde vara en väg att gå. Jag vet bara inte hur jag skulle kunna fördela tiden samt klara mig ekonomiskt. Kanske jag kan vara sjukskriven 25%, studera 25% (på egen bekostnad?) och jobba 50%.
Om du ska plugga under sjukskrivning måste du nog kolla upp detta med försäkringskassan först. Vi har en kvinna på jobbet som har varit helt/delvis sjukskriven ett längre tag. Hon är just nu sjukskriven på 50% och läser högskolekurs(er). Men hon var först tvungen att få ett okej från försäkringskassan innan hon påbörjade sina studier.

Fast 25% studier över 5 månader kommer inte innebära någon större arbetsbörda. Hur ser schemat ut?
Det är en distanskurs men man kommer att ha 7 träffar under de här månaderna. Dessa kommer att vara i Skåne. Så jag tvekar lite av den anledningen också för jag har 5-6 timmar enkel väg dit.
Om du ska plugga under sjukskrivning måste du nog kolla upp detta med försäkringskassan först. Vi har en kvinna på jobbet som har varit helt/delvis sjukskriven ett längre tag. Hon är just nu sjukskriven på 50% och läser högskolekurs(er). Men hon var först tvungen att få ett okej från försäkringskassan innan hon påbörjade sina studier.
Är det nödvändigt även om man använder den tid man inte är sjukskriven till studierna? Det verkar lite fånigt men det skulle inte förvåna mig.

Magiana, fundera på att gå en så kallad MOOC. Det är enklare universitetskurser som ligger på distans och som inte ger poäng, däremot kan man få diplom efter avslutad kurs mot en avgift. Det är ofta väldigt trevliga kurser. Jag gick "A History of Royal Food and Feasting", och där var upplägget så att det fanns en bas där man tittade på filmer och läste texter och fick svara på ganska enkla frågor. Om man ville så kunde man fördjupa sig genom att läsa mer, man kunde diskutera i forum och dessutom var det ett recept man kunde prova att laga för varje vecka på kursen. Och det var ingen press på att göra saker. Kolla på Futurelearn, de har massor av kurser.

Är det nödvändigt även om man använder den tid man inte är sjukskriven till studierna? Det verkar lite fånigt men det skulle inte förvåna mig.
Jag hade absolut kollat. Jag tänker att kruxet är att 25% studier kan betyda väldigt olika arbetsbörda för olika människor. Hur många timmar/vecka man behöver lägga, och hur ansträngande det blir, är nog väldigt individuellt.

Jag hade absolut kollat. Jag tänker att kruxet är att 25% studier kan betyda väldigt olika arbetsbörda för olika människor. Hur många timmar/vecka man behöver lägga, och hur ansträngande det blir, är nog väldigt individuellt.
Du utgår från att du är frisk @Magiana , då är det inga större problem. Du är sjukskriven på 50% av en anledning. Dom 50% ska du lägga på vila och återhämtning, inte ett annat jobb, studier. Våga vara sjuk ett tag!

Magiana, fundera på att gå en så kallad MOOC. Det är enklare universitetskurser som ligger på distans och som inte ger poäng, däremot kan man få diplom efter avslutad kurs mot en avgift. Det är ofta väldigt trevliga kurser. Jag gick "A History of Royal Food and Feasting", och där var upplägget så att det fanns en bas där man tittade på filmer och läste texter och fick svara på ganska enkla frågor. Om man ville så kunde man fördjupa sig genom att läsa mer, man kunde diskutera i forum och dessutom var det ett recept man kunde prova att laga för varje vecka på kursen. Och det var ingen press på att göra saker. Kolla på Futurelearn, de har massor av kurser.
Men jag vet redan vilken kurs jag vill gå och den ligger i Skåne. Motsvarande kurser kan jag inte hitta på närmare håll.

En viktig sak att komma ihåg iom att du är sjukskriven är den påverkan att "alltid" ha något som snart ska lämnas in/som ska göras etc har.

Man blir mentalt inte riktigt ledig - ledig när man studerar. Även om du är ledig så vet du att nästa vecka måste du börja skriva på PM:et/om två veckor ska inlämningsuppgiften vara klar så du måste skrivit klart den/innan då och då måste du hunnit läsa det och det.

Det tar energi. Massa energi. Så jag skulle försöka att inte plugga parallellt med jobbet just nu. Och inte gå upp i arbetstid heller.

Du måste få godkänt av försäkringskassan för att få studera under tiden du är sjukskriven och får sjukpenning om du inte tar tjänstledighet i motsvarande mängd från arbetet (skulle då i ditt fall bli sjukskriven 50%, tjänstledig 25%, studerar 25%). Kan man motivera varför det inte går att jobba utan måste vara sjukskriven från arbetet men att (distans)studierna ej påverkas av orsaken eller att studierna inte påverkar ens förmåga att komma tillbaka snabbast möjligt till arbetet så brukar det inte vara några problem. Ex är man sjukskriven från ett fysiskt yrke pga benbrott så brukar de inte vara något problem att få studera lite under sjukskrivningen.

Ang hur folk gör vid studier på 25% är; tjänstledigt hel/deltid och vid behov leva på sedan tidigare sparade pengar eller så arbetar folk heltid samtidigt som de studerar.
Jag har varit tjänstledig på heltid i 2månader för studier, levde på sparade pengar under de månaderna. Även studerat på 25%-75% parallellt med heltidsarbete, men de högre procentsatserna är väl Tufft.
Finns något som heter 3 månadersregeln när man, under vissa förutsättningar (anställningstid osv), kan vara tjänstledig i upp till 3 månader utan att förlora sin SGI.

Du utgår från att du är frisk @Magiana , då är det inga större problem. Du är sjukskriven på 50% av en anledning. Dom 50% ska du lägga på vila och återhämtning, inte ett annat jobb, studier. Våga vara sjuk ett tag!
Jo, jag vet. Sjukskrivningen är till sista oktober. Sen vet jag inte hur det blir. Kanske jag kan gå upp till 75% då? Jag tror ändå inte jag kommer tillbaka på 100% på nuvarande jobb, så jag letar efter alternativ.

Fast den 25%-kurs som jag läste på distans var bland det jobbigaste jag gjort under mina 5-åriga studier. Tror jag la ner mer tid på den än vad jag gjorde på 100%-kursen som jag läste parallellt.

Fast den 25%-kurs som jag läste på distans var bland det jobbigaste jag gjort under mina 5-åriga studier. Tror jag la ner mer tid på den än vad jag gjorde på 100%-kursen som jag läste parallellt.
Så kan det absolut vara. Min senaste kurs som jag läste (VAL-utbildning för lärare) var också bara på kvartsfart, men det var tidvis rätt intensivt ändå med grupparbeten på distans, samt träffar med redovisningar, inlämning av skriftliga arbeten, osv.

Wow!! Tack för tipset! Hittade genast flera kurser jag vill gå :)

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag startar en ny tråd för att få mer input. Början finns i sommarföräldrar -25. Jo, jag är gravid i v 24 och fick igår beviljad...
Svar
18
· Visningar
825
Senast: Guldaskig
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i... 2
Svar
28
· Visningar
3 951
Senast: malumbub
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever... 2 3
Svar
50
· Visningar
7 821
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var... 2 3
Svar
47
· Visningar
8 428
Senast: fejko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka