Studera 25%

Men jag behöver ändå en inkomst för dessa 25%. Och tjänstledigt kan man inte få hur som helst. Jag vill inte heller mista min SGI. Lite mindre än i dagsläget går men jag kan inte sänka den alltför mycket.
Det finns väl egentligen inte så mycket att välja på om du vill gå kursen? Det är ju bara ett fåtal månader som du har mindre inkomst, inte i flera år som flertalet examen ligger på. Alternativt så får du ju fortsätta jobba 100% och läsa vid sidan av, som jag gjorde. Det går ju det med - om man orkar - i och med att det är en distanskurs.

Söka annat jobb finns ju som alt. Och kan du pga hälsan inte gå tillbaka så blir det ju en rehabiliteringsutredning osv. Men det är ju jättebra du redan nu funderar över alternativ.

Kan du tänka dig jobba 25% med något annat än det du gör nu? Eller jobba 25% och plugga 50%? Kan du delvis få andra arbetsuppgifter där du arbetar nu?
Det finns inga jobb här. Alla är sämre än det jag har, dels tråkigare men också väldigt mycket sämre betalt. Förmodligen kan jag gå tillbaka, men det tär på mig att sitta vid datorn så mycket. Jag finner ingen glädje i det och tror det kommer att vidmakthålla nedstämdheten även om jag rent praktiskt skulle klara arbetsuppgifterna.

Det jag vill göra är att fortsätta jobba 50-75% på nuvarande jobb och sedan med något annat vid sidan om. Och det där "något annat" måste jag skapa själv eftersom det inte finns. Andra arbetsuppgifter på nuvarande jobb finns det ingen möjlighet till.

Det finns väl egentligen inte så mycket att välja på om du vill gå kursen? Det är ju bara ett fåtal månader som du har mindre inkomst, inte i flera år som flertalet examen ligger på. Alternativt så får du ju fortsätta jobba 100% och läsa vid sidan av, som jag gjorde. Det går ju det med - om man orkar - i och med att det är en distanskurs.
I november är jag nog inte uppe i 100% jobb i alla fall och om jag skulle vara det skulle jag inte kunna gå kursen alls eftersom kursen är i Skåne och jag då måste åka dit redan på fredagen.

Jag är verkligen livrädd för att sänka min SGI, så den risken tvivlar jag på att jag vågar ta. Tänk om något händer som gör mig helt beroende av sjukpenning medan SGIn är sänkt?

Så det känns bara som helt kört för mig :(.
Det är inte helt kört för dig. Försök ta det lite lugnt - även om du inte ser lösningen just precis nu så betyder det inte att den inte existerar. Du måste inte ordna allt nu, även om jag förstår att du känner dig stressad över att fixa allt nu.

Jag jobbar för övrigt heltid och studerar, på distans, på 25%. Det blir mycket jobb men det går (för mig).

Det är inte helt kört för dig. Försök ta det lite lugnt - även om du inte ser lösningen just precis nu så betyder det inte att den inte existerar. Du måste inte ordna allt nu, även om jag förstår att du känner dig stressad över att fixa allt nu.

Jag jobbar för övrigt heltid och studerar, på distans, på 25%. Det blir mycket jobb men det går (för mig).
Jo, visst är det så att jag känner mig stressad över situationen och att det känns som bråttom att lösa det. Jag är rädd att min sjukskrivning inte kommer att godkännas av FK. Och vem avgör hur mycket mina besvär hindrar mig i mitt jobb? Jag kanske bara måste skärpa till mig? Fast det har jag i och för sig redan försökt...

Jo, visst är det så att jag känner mig stressad över situationen och att det känns som bråttom att lösa det. Jag är rädd att min sjukskrivning inte kommer att godkännas av FK. Och vem avgör hur mycket mina besvär hindrar mig i mitt jobb? Jag kanske bara måste skärpa till mig? Fast det har jag i och för sig redan försökt...

Jag tror du redan skärpt dig för mkt sas.
Jag hoppas din sjukskriving går igenom och du kan fokusera på att må bättre.
Ska du börja med terapi så kanske det inte är läge att dessutom börja plugga?

Jag tror du redan skärpt dig för mkt sas.
Jag hoppas din sjukskriving går igenom och du kan fokusera på att må bättre.
Ska du börja med terapi så kanske det inte är läge att dessutom börja plugga?
Ja. Men hur vet man?

Det finns antagligen inget svar på det.

I november är jag nog inte uppe i 100% jobb i alla fall och om jag skulle vara det skulle jag inte kunna gå kursen alls eftersom kursen är i Skåne och jag då måste åka dit redan på fredagen.

Jag är verkligen livrädd för att sänka min SGI, så den risken tvivlar jag på att jag vågar ta. Tänk om något händer som gör mig helt beroende av sjukpenning medan SGIn är sänkt?

Du sänker ju troligen din SGI med att arbeta med t ex odling vid sidan av med. Om du ser det ur det perspektivet är det kanske lättare att se studier som en okej väg även om du sänker SGI.

Jag hade kass SGI i 4.5 är. Tog lång tid att våga hoppa - men när jag väl gjorde det så inte ångrat mig en sekund.

Du sänker ju troligen din SGI med att arbeta med t ex odling vid sidan av med. Om du ser det ur det perspektivet är det kanske lättare att se studier som en okej väg även om du sänker SGI.

Jag hade kass SGI i 4.5 är. Tog lång tid att våga hoppa - men när jag väl gjorde det så inte ångrat mig en sekund.
Men den inkomst jag skulle tjäna på odling räknas väl ändå även om den är lägre än om jag är anställd? Som student på 25% så blir ju SGIn bara baserad på 75% jobb och inget mer.

Men den inkomst jag skulle tjäna på odling räknas väl ändå även om den är lägre än om jag är anställd? Som student på 25% så blir ju SGIn bara baserad på 75% jobb och inget mer.
Vill inte verka minimerande på något sätt, men behöver du verkligen en kurs i hur man odlar för försäljning? Vad är det du vill få reda på under kursen som du inte klarar av nu?

De flesta som jag känner som odlar och säljer har ingen folkhögskoleutbildning för det. Det känns nästan som en hittepåutbildning. Jag tänker att även analfabeta bönder i u-länderna klarar av att odla och tjäna pengar på att sälja sin skörd.

Vill inte verka minimerande på något sätt, men behöver du verkligen en kurs i hur man odlar för försäljning? Vad är det du vill få reda på under kursen som du inte klarar av nu?

De flesta som jag känner som odlar och säljer har ingen folkhögskoleutbildning för det. Det känns nästan som en hittepåutbildning. Jag tänker att även analfabeta bönder i u-länderna klarar av att odla och tjäna pengar på att sälja sin skörd.
Jo. Det är ganska stor skillnad på att odla på 3000 kvadrat jämfört med kanske 40 kvadrat eller så. Jag måste kunna sköta odlingen effektivt för att den ska vara lönsam och det känner jag att jag inte kan med nuvarande kunskap. Det finns en del annat jag inte kan heller.

Det är väl så att när man kan något om något, så inser man också var kunskap fattas.

Det är ganska stor skillnad på att odla på 3000 kvadrat jämfört med kanske 40 kvadrat eller så. Jag måste kunna sköta odlingen effektivt för att den ska vara lönsam och det känner jag att jag inte kan med nuvarande kunskap. Det finns en del annat jag inte kan heller.
Men varför pratar du inte med försäkringskassan om det? Vad någon i denna tråden säger spelar ju ingen roll. Du behöver anmäla till försäkringskassan om du gör en aktivitet som kan ändra din ersättning. I värsta fall får du mindre ersättning än ifall du inte pluggar, men det finns ju inga garantier för att försäkringskassan säger nej till att du pluggar just den kursen. Du måste ju först och främst söka kursen och komma in, och när du kommit in får du börja förhandla med försäkringskassan om att du inte ska mista den ersättningen du har nu.

Om du orkar eller inte lägger jag mig inte i, för klarar du inte en kurs på 25% så klarar du inte av att odla på 3000 kvm heller, vilket du då kommer att inse.

Men varför pratar du inte med försäkringskassan om det? Vad någon i denna tråden säger spelar ju ingen roll. Du behöver anmäla till försäkringskassan om du gör en aktivitet som kan ändra din ersättning. I värsta fall får du mindre ersättning än ifall du inte pluggar, men det finns ju inga garantier för att försäkringskassan säger nej till att du pluggar just den kursen. Du måste ju först och främst söka kursen och komma in, och när du kommit in får du börja förhandla med försäkringskassan om att du inte ska mista den ersättningen du har nu.

Om du orkar eller inte lägger jag mig inte i, för klarar du inte en kurs på 25% så klarar du inte av att odla på 3000 kvm heller, vilket du då kommer att inse.

Fast Magiana vill inte förlora SGI. Vilket hon gör om hon pluggar efter sjukskrivningen. Och även om FK godkänner studier vet Magiana inte nu om hon är sjukskriven i fem månader. Så har iaf jag förstått problemet.

Absolut gör den det om det är i näringsverksamhet och du kunnat ta ut lön/motsv. Jag menade att du på odlingen första året nog inte tjänar så mycket - dvs du tappar närapå lika mycket eller lika mycket SGI som när du pluggar. Det är svårt att från dag ett få full snurr, du måste vara beredd på missväxt etc. Dvs en osäker inkomst.

I vissa fall kunde man iaf förr få skyddad SGI i början med nystartat företag. Värt att kolla upp för dig. Du ska oavsett prata med FK om din farhåga kring nuv jobb och din vilja att pga hälsoskäl utbilda dig.

Du kan även kolla vad det finns för möjlighet att som arbetsmarknadspolitisk åtgärd vid arbetslöshet att kunna ha praktik/utbilda dig inom odling osv.

Fast Magiana vill inte förlora SGI. Vilket hon gör om hon pluggar efter sjukskrivningen.
Fast SGI beräknas väl på årsinkomsten? Hur ska 25% studier ens påverka det? Det är ju liksom någonting man gör utanför ens vanliga arbete ifall man inte får studiestöd för det.

Vart finns regeln att ens SGI försvinner för att man studerar 25% utan studiestöd? SGI bygger ju på årsinkomsten, vilket innebär att 5 månaders 25% studier knappast förändrar SGI:n med mer än ett par kronor i månaden.

Som sagt, Magiana behöver ringa till Försäkringskassan och vara säker på hur det exakt ligger till med hennes ekonomi och SGI innan hon avfärdar att plugga. Folk är så sjukt paranoida över sina SGI-poäng, när det i verkligheten är lätt att bygga upp igen på ett år. Det är ju inte förlorat för evigt bara för att man har lite lägre inkomst ett tag.

Fast SGI beräknas väl på årsinkomsten? Hur ska 25% studier ens påverka det? Det är ju liksom någonting man gör utanför ens vanliga arbete ifall man inte får studiestöd för det.

Vart finns regeln att ens SGI försvinner för att man studerar 25% utan studiestöd? SGI bygger ju på årsinkomsten, vilket innebär att 5 månaders 25% studier knappast förändrar SGI:n med mer än ett par kronor i månaden.

Som sagt, Magiana behöver ringa till Försäkringskassan och vara säker på hur det exakt ligger till med hennes ekonomi och SGI innan hon avfärdar att plugga. Folk är så sjukt paranoida över sina SGI-poäng, när det i verkligheten är lätt att bygga upp igen på ett år. Det är ju inte förlorat för evigt bara för att man har lite lägre inkomst ett tag.

Det handlar ju om att gå ner i tid med 25%. Och det innebär att 25% av inkomsten försvinner under 5 månader.
När det gäller SGI så pluggar du utan studiemedel så är din SGI inte skyddad som huvudregel.

Jag kommer inte att kunna plugga 25% utanför mitt vanliga jobb. Just nu är jag dessutom sjukskriven 50%.

Regeln om att SGI påverkas om man pluggar utan studiestöd finns hos FK.

Jag vet att SGI inte är förlorat för evigt om man tappar den men det vore jättejobbigt om jag plötsligt inte kan jobba alls och SGIn baseras på 75% lön därför att jag studerat på 25%.

Ibland undrar jag hur du tänker,om man lägger ihop dina trådar så motsäger du dig själv.
Sjukskriven för att du inte orkar jobba,men orkar läsa 25% om något som du tidgare dissade för att det var för mycket jobb o för lite mark o inkomst.
I en annan tråd om typ hobby ,avslappning fick du förslag på att läsa en bok tex men nej det kunde du inte för då var eller blev du dimmig i huvudet eller vad det nu var för fel.
Och för bara ett par månader sen orkade du inte ens rensa ogräs i en liten grusgång,nu vill du rensa i 3000kvm, skakar på huvudet :confused:

Jag vet att SGI inte är förlorat för evigt om man tappar den men det vore jättejobbigt om jag plötsligt inte kan jobba alls och SGIn baseras på 75% lön därför att jag studerat på 25%.
Fast det är ju bara 5 månader, dvs inte 75% på årsinkomsten. SGI baseras på årsinkomsten, inte på vad du tjänar medan du pluggar. Och eftersom studierna dessutom går över två terminer, dvs olika år kommer det ju knappast att förändra din SGI.

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag startar en ny tråd för att få mer input. Början finns i sommarföräldrar -25. Jo, jag är gravid i v 24 och fick igår beviljad...
Svar
18
· Visningar
825
Senast: Guldaskig
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i... 2
Svar
28
· Visningar
3 950
Senast: malumbub
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever... 2 3
Svar
50
· Visningar
7 821
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var... 2 3
Svar
47
· Visningar
8 427
Senast: fejko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka