Studera 25%

Du måste få godkänt av försäkringskassan för att få studera under tiden du är sjukskriven och får sjukpenning om du inte tar tjänstledighet i motsvarande mängd från arbetet (skulle då i ditt fall bli sjukskriven 50%, tjänstledig 25%, studerar 25%). Kan man motivera varför det inte går att jobba utan måste vara sjukskriven från arbetet men att (distans)studierna ej påverkas av orsaken eller att studierna inte påverkar ens förmåga att komma tillbaka snabbast möjligt till arbetet så brukar det inte vara några problem. Ex är man sjukskriven från ett fysiskt yrke pga benbrott så brukar de inte vara något problem att få studera lite under sjukskrivningen.

Ang hur folk gör vid studier på 25% är; tjänstledigt hel/deltid och vid behov leva på sedan tidigare sparade pengar eller så arbetar folk heltid samtidigt som de studerar.
Jag har varit tjänstledig på heltid i 2månader för studier, levde på sparade pengar under de månaderna. Även studerat på 25%-75% parallellt med heltidsarbete, men de högre procentsatserna är väl Tufft.
Finns något som heter 3 månadersregeln när man, under vissa förutsättningar (anställningstid osv), kan vara tjänstledig i upp till 3 månader utan att förlora sin SGI.
Jag tänkte inte använda sjukskrivningstid för studier, utan ta det på övrig tid.

Men detaljen om SGIn var ju bra att du påminde om. Det innebär ju att jag inte kan ta tjänstledigt för studier på 25% i 5 månader utan att riskera att det skiter sig ekonomiskt helt och hållet :(. Fan också. Hur ska jag då kunna ta mig vidare?

Jag tänkte inte använda sjukskrivningstid för studier, utan ta det på övrig tid.

Men detaljen om SGIn var ju bra att du påminde om. Det innebär ju att jag inte kan ta tjänstledigt för studier på 25% i 5 månader utan att riskera att det skiter sig ekonomiskt helt och hållet :(. Fan också. Hur ska jag då kunna ta mig vidare?

Studera med CSN senare. Men då måste du läsa på minst 50%

Studera med CSN senare. Men då måste du läsa på minst 50%
Men den kurs jag vill gå är ju inte på 50%. Jag vet inte om det finns någon motsvarande som ger samma kunskap. Jag har i alla fall inte hittat någon. Så jag har liksom hamnat i en återvändsgränd då jag inte kan utbilda mig inom det jag vill p.g.a. ekonomiska skäl. CSN ger också så dålig inkomst att jag inte är pigg på att plugga så mycket att jag inte orkar jobba något. Jag tror knappast att det finns någon utbildning jag kan gå som ger jobb med så pass bra lön att det är värt att sitta med minimal inkomst under studietiden samt studieskulder efter utbildningen.

Men den kurs jag vill gå är ju inte på 50%. Jag vet inte om det finns någon motsvarande som ger samma kunskap. Jag har i alla fall inte hittat någon. Så jag har liksom hamnat i en återvändsgränd då jag inte kan utbilda mig inom det jag vill p.g.a. ekonomiska skäl. CSN ger också så dålig inkomst att jag inte är pigg på att plugga så mycket att jag inte orkar jobba något. Jag tror knappast att det finns någon utbildning jag kan gå som ger jobb med så pass bra lön att det är värt att sitta med minimal inkomst under studietiden samt studieskulder efter utbildningen.

Du kan plugga något annat på 25% samtidigt så kommer du upp i 50%

Annars får du riskera SGI:n, få din arbetsgivare att betala utbildningen eller få FK att gå med på att du studerar inom din sjukskrivning.

Återvändsgränd är det inte. Men du kan inte göra exakt som du tänkt och behålla din SGI.

Det ekonomiska ät ju lika för alla.

Arbetsgivaren kommer ju definitivt inte att betala utbildningen. De har ingen anledning att göra det då kursen inte på minsta sätt har med mitt jobb att göra.

Att plugga 50% känns som för mycket just nu. Så det som skulle kunna återstå är om jag kan plugga under sjukskrivningen. Men det vette fan om jag orkar rodda i det just nu. Och när nästa kurs kommer vet jag inte. Om ett år kanske. Det är för långt fram i tiden :(.

Arbetsgivaren kommer ju definitivt inte att betala utbildningen. De har ingen anledning att göra det då kursen inte på minsta sätt har med mitt jobb att göra.

Att plugga 50% känns som för mycket just nu. Så det som skulle kunna återstå är om jag kan plugga under sjukskrivningen. Men det vette fan om jag orkar rodda i det just nu. Och när nästa kurs kommer vet jag inte. Om ett år kanske. Det är för långt fram i tiden :(.

För långt fram i tiden för vad?

Om ett år mår du förhoppningsvis mycket bättre med mer ork och energi!

För långt fram i tiden för vad?

Om ett år mår du förhoppningsvis mycket bättre med mer ork och energi!
Därför att jag kommer att bli tvingad tillbaka till 100% på mitt nuvarande jobb långt innan nästa kurstillfälle. Jag har kommit till slutsats att det inte är sunt för mig att sitta framför en dataskärm i 8 timmar om dagen. 4-6 timmar kan jag vara okej med men inte 8 timmar.

Kursen skulle kunna ge mig kunskap att göra annat för min försörjning.

Senast ändrad:
Därför att jag kommer att bli tvingad tillbaka till 100% på mitt nuvarande jobb långt innan nästa kurstillfälle. Jag har kommit till slutsats att det inte är sunt för mig att sitta framför en dataskärm i 8 timmar om dagen. 4-6 timmar kan jag vara okej med men inte 8 timmar.

Kursen skulle kunna ge mig kunskap att göra annat för min försörjning.

Då låter det väl utmärkt värt att när du inte är sjukskriven mer plugga med CSN på 50%?! :)

Då låter det väl utmärkt värt att när du inte är sjukskriven mer plugga med CSN på 50%?! :)
Men jag vet verkligen inte vad jag ska plugga om jag inte kan gå den här kursen på 25%. Jag måste ju veta det och det måste finnas en poäng med att studera. Annars kan det kvitta.

Kravet är att jag vill lära mig något jag kan försörja mig på och som jag vill jobba med.

Om du talar om vad det är för kurs så kanske någon här kan hjälpa dig att hitta något likvärdigt så det inte blir "den eller ingen".

Men jag vet redan vilken kurs jag vill gå och den ligger i Skåne. Motsvarande kurser kan jag inte hitta på närmare håll.

Jag förstår. Tipset var tänkt om du skulle komma på att det är jobbigt och dyrt att åka till Skåne sju gånger på en termin. Du skrev i något svar att du gärna ville ha möjlighet att sysselsätta hjärnan.

Jag förstår. Tipset var tänkt om du skulle komma på att det är jobbigt och dyrt att åka till Skåne sju gånger på en termin. Du skrev i något svar att du gärna ville ha möjlighet att sysselsätta hjärnan.
Sysselsätta hjärnan? Det känner jag inte igen mig i.

Mitt mål är att kunna ersätta en del av mitt jobb med något annat och då behöver jag viss utbildning. Jag behöver en alternativ försörjning.

Är väl utmärkt läsa lite företagande, marknadsföring, bokföring eller liknande parallellt då? :)
Det skulle väl vara om bokföring då, men jag pallar ju ändå inte 50% just nu. Siffror är heller inte min grej så det kommer att bli svårt. Och att vänta ett år på nästa kurs vill jag inte heller göra.

Så det känns bara som helt kört för mig :(. Vad ska jag hitta för väg ut ur det här? Går jag tillbaka på 100% på nuvarande jobb så tror jag inte jag kommer att må bra. Det kräver för mycket av mig. 75% pallar jag väl som mest.

Det skulle väl vara om bokföring då, men jag pallar ju ändå inte 50% just nu. Siffror är heller inte min grej så det kommer att bli svårt. Och att vänta ett år på nästa kurs vill jag inte heller göra.

Så det känns bara som helt kört för mig :(. Vad ska jag hitta för väg ut ur det här? Går jag tillbaka på 100% på nuvarande jobb så tror jag inte jag kommer att må bra. Det kräver för mycket av mig. 75% pallar jag väl som mest.
När läkaren bedömer att du ska jobba mer än 75%, be om tjänstledigt 25%. För din hälsas skull!

Det är inte kört för dig. Därmot kan du inte få exakt det du vill exakt just nu. Utan du behöver justera en del av din dröm/plan. Vilken är ju valfritt. Men sen är drömmen åtminstone teoretiskt fullt genomförbar :)

Du har ingen återvändsgränd. Du har en rondell!

När läkaren bedömer att du ska jobba mer än 75%, be om tjänstledigt 25%. För din hälsas skull!
Men jag behöver ändå en inkomst för dessa 25%. Och tjänstledigt kan man inte få hur som helst. Jag vill inte heller mista min SGI. Lite mindre än i dagsläget går men jag kan inte sänka den alltför mycket.

Men jag behöver ändå en inkomst för dessa 25%. Och tjänstledigt kan man inte få hur som helst. Jag vill inte heller mista min SGI. Lite mindre än i dagsläget går men jag kan inte sänka den alltför mycket.

Söka annat jobb finns ju som alt. Och kan du pga hälsan inte gå tillbaka så blir det ju en rehabiliteringsutredning osv. Men det är ju jättebra du redan nu funderar över alternativ.

Kan du tänka dig jobba 25% med något annat än det du gör nu? Eller jobba 25% och plugga 50%? Kan du delvis få andra arbetsuppgifter där du arbetar nu?

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag startar en ny tråd för att få mer input. Början finns i sommarföräldrar -25. Jo, jag är gravid i v 24 och fick igår beviljad...
Svar
18
· Visningar
825
Senast: Guldaskig
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i... 2
Svar
28
· Visningar
3 950
Senast: malumbub
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever... 2 3
Svar
50
· Visningar
7 821
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var... 2 3
Svar
47
· Visningar
8 427
Senast: fejko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka