Studera i dubbelfart

Singoalla

Trådstartare
Hej! Skriver här på U då jag misstänker att ni har bättre koll på studier än oss gamla rävar :angel: Undrar om det är någon här inne som studerat mer än 150%? Jag vet att man enbart kan bli antagen på 45 poäng per termin via antagning.se men har läst om personer som i efterhand lyckats snirkla sig in på fler kurser där det funnits platser lediga. Alternativt fått en speciallösning godkänt av studie och yrkesvägledare.

Jag har precis ansökt om tjänstledigt på halvtid på mitt jobb då jag ska studera till hösten. Men jag tänker mer och mer på att jag enbart har 5 terminer kvar som jag kan få CSN och fortfarande en del kurser som jag vill ha i bagaget. Så jag börjar bli mer och mer intresserad av att ta tjänstledigt på heltid och i stället smacka in fler poäng per termin och på så sätt lyckas få ihop en till examen innan min tid hos CSN går ut. Jag har bra plugghuvud så för min egen skull så skulle jag nog klara det, men är som sagt lite nyfiken på vad regelverken säger och hur man bör gå till väga?
 
Sv: Studera i dubbelfart

Som du själv säger är 150 % inga problem bara genom vanlig ansökan och enligt min erfarenhet brukar universiteten vara behjälpliga upp till 200 % (vet inte om någon som velat läsa mer än så). Det har inte behövts något snirklande, det har bara varit att prata med skolan och se över kursvalen så att man kan få med alla obligatoriska moment. Läser man två-tre kurser samtidigt finns ju risken att flera obligatoriska seminarier eller andra moment ligger samtidigt. Långt ifrån alla erbjuder kompletterande uppgifter eller resttillfällen och då kan man få vänta till nästa gång kursen går innan man kan göra obligatoriet igen.
 
Sv: Studera i dubbelfart

Tack för bra svar! Över 200% skulle jag inte ge mig på. Läste om någon kille som lyckades plocka ihop kurser upp till 375% :D Men då kan man ju fundera på hur bra kvalitet det blev på resultaten. Man får nog vara medveten om att det blir svårare att få höga betyg även om man klarar av att ta sig igenom.

Den ena kursen jag vill läsa går på heltfart 30 hp dagtid. Den andra kursen jag vill läsa erbjuder både helfart dagtid och halvfart kvälltid. Så jag funderar på att ansöka halvfartsutbildningen och hoppas på att jag blir antagen på den. På så sätt borde det vara enklare att ta en diskussion med institutionen i samband med kursstarten och se om jag kan få flyttas över till helfartsutbildningen. Men det hänger ju givetvis på att utbildningarnas scheman inte krockar. Ett tillfälle kanske man kan återhämta sig ifrån men flera blir nog svårt..

Utbildningarna kompletterar varandra väldigt bra så jag hoppas att institutionerna ser nyttan med att läsa båda!
 
Sv: Studera i dubbelfart

Nu kanske jag läser i kors, men du menar att du ska söka 30 hp dagtid heltid och 30 hp kvälltid halvtid och sedan få den senare uppflyttad till heltid? I så fall tror jag det är en utmärkt idé. Det kan du ju kontakta universitetet om redan nu och fråga. :)
 
Sv: Studera i dubbelfart

Ja, precis så är min plan :) Dock tror jag att jag måste lirka lite med den senare utbildningen för att dom ska gå med på att läsa heltid. Jag satt precis och läste en lång utläggning på institutionens hemsida hur mycket utbildningen kräver. Tydligen är det fler som söker än som får plats men dom har stora problem med avhopp då många inte förstått vad som förväntats av dem. Så institutionen har gjort en lång utläggning om att det krävs 40h studier i veckan, 40 nya ord i veckan som man ska lära sig utantill (detta är ett språk), att språket är mycket svårare att lära sig än tyska, franska osv. för att man ska få en realistisk uppfattning av utbildningens omfattning innan man söker och tar upp platsen för någon annan.

Undrar hur glada dom blir av ett "Hej kan jag få läsa den här parallellt med mina andra heltidsstudier?" :D
 
Sv: Studera i dubbelfart

Jag har läst kurser parallellt men endast kurser på distans/över internet samtidigt som kurser på campus. Däremot har jag haft kursare som läst en eller flera campuskurser samtidigt och det de har haft problem med har varit just när tentor och obligatoriska moment har krockat eller legat väldigt nära varandra. Men samtidigt säger du själv att du har ett bra läshuvud så det beror helt enkelt på hur mycket tid du har att plugga och hur bra du kan läsa. Om det går kanske det kan vara en grej att kolla upp om det finns ett preliminärt schema för kurserna nästa termin och se om det är mycket som krockar?
 
Sv: Studera i dubbelfart

Bra tips! Ska absolut kolla om dom har ett prel. schema. Jag mailade institutionen och ett svar precis.

Hej Sandra,

vad gäller platser på dagkursen, så är det inget problem; vi kan flytta dig till den om du kommit in på kvällskursen.

Jag vill inte hindra dig om du har satt höga mål för dig och jag vet ju att det finns personer som kan klara det även om de inte är många.

Samtidigt vill vi veta att du kommer klara av det och därför föreslår jag följande: du kommer in och skaffar vårt ”Startpaket” och kursboken kan du också skaffa i förväg. Innan kursen börjar i höst lär du dig ryska alfabetet med hjälp av självstudiematerialet i startpaketet och du lär dig bokens första nio bokstavskapitel (det motsvarar vad vi klarar av på tre lektioner, så du kommer ha det tillgodo när du startar). Vidare fixar du så du kan skriva ryska på din dator och övar på det med de anvisningar som finns i startmaterialet, och pluggar glosorna till de nio bokstavskapitlen i vårt övningsprogram, Wordalist. När vi sedan ses i v. 35 så testar jag dig, så att vi kan göra vår egen bedömning av rimligt det verkar att du skulle klara den här arbetsbördan. Låter det ok?

Har du läst språk tidigare? Om inte föreslår jag att du går igenom Östen Dahls ”Grammatik” alt ”Grammatisk ABC” av Florby/Fält och lär dig grunderna i grammatisk terminologi och satsanalys. Jag kommer testa dig lite på det också.

Bästa hälsningar,
XXX


Heja heja :banana: Blir lite svettig när jag tänker på det men man får väl testa för att veta??
 
Sv: Studera i dubbelfart

Du ska läsa ryska alltså?
Förbered dig på att det är rätt hårt. Nu skiljer det sig säkert från universitet till universitet och beroende på hur duktig man är på språk men studietakten och bördan var betydligt högre (!) än i någon annan kurs jag läst (läst veterinärprogrammet och fristående kurser i biologi och medicin) när jag läste grundkursen.

Men med lite jävlar anamma och språköra klarar du det säkert!
 
Sv: Studera i dubbelfart

Har uppfattat det också.. att det är väldigt tufft alltså. Tror det är det som gör att jag tvekar lite, läser givetvis hellre på helfart och lyckas få bra resultat än att sjabbla ihop alltihopa. Samtidigt har jag jobbat heltid med mycket övertid senaste 4 åren så jag tänker att om jag visar samma dedikation till studier så borde det gå? Hade det varit vilken annan kurs som helst än ryska så hade jag inte tvekat alls men det är just svårighetsgraden som skaver lite
 
Sv: Studera i dubbelfart

Får jag ge dig ett tips angående grammatik? Skaffa svenska akademiens språklära, om det är så att du inte har så mycket grundkoll på grammatik. Den är betydligt mer pedagogisk än typ Dahl.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag befinner mig i en situation jag inte vet hur jag ska kunna lösa, hoppas på att kunna få lite hjälp här. Jag är i huvudsak student...
Svar
8
· Visningar
2 773
Kropp & Själ Hej, Under 1 års tid har jag gått runt och ständigt funderat över vad jag ska göra med mitt liv (kortsiktigt), flytta, plugga, jobba...
Svar
12
· Visningar
1 042
Senast: starcraft
·
Skola & Jobb Hur funkar det egentligen? Jag hoppade av gymnasiet efter första året och började jobba, på grund av skoltrötthet och allmänt dåligt...
Svar
3
· Visningar
2 178
Senast: DeadSerious
·
Skola & Jobb Hej här kommer en liten berättelse I december kom jag på vad jag ville plugga till på Högskolan. Jag är 25 år gammal och de flesta av...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 855

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp