Studera masterprogram

Bukefalos 30 år!

Min utbildning gav en magister (back then :angel:) och därför finns ganska mycket 7,5p på avancerad nivå för att vi ska kunna läsa ett extra år för master. Jag, och många med mig, har plockat enskilda 7,5:or en per termin parallellt med jobb. De som gjort det parallellt med jobb och barn har gått ner i tid. Bland oss andra verkar det variera.

Tänker att om du kommer fram till att det inte funkar med heltidsstudier och livet, så kanske det vore ett alternativ, att plocka ihop den själv över mer tid?

Ansökan för hösten är öppen och jag är sugen på att komplettera min kandidat inom statsvetenskap med en master, antingen inom politisk kommunikation eller i statsvetenskap. De utbildningar jag tittat på är på heltid och på plats på universiteten. Jag kikar på SU, UU och GU.

Men jag har också barn och jobb. Jobbet går sannolikt att anpassa men familjelivet gör det ju inte. SU och UU är ju nära men GU är det ju inte och skulle dessutom kräva pendling.

Min fråga är egentligen, ni som läst på masternivå, vad har ni för erfarenhet av att kombinera studierna med det övriga livet? Det var länge sen jag själv studerade nu, och på grundnivå hade vi kanske 2-3 halvdagar i veckan på plats och resten var självstudier. Min uppfattning då var att master inom mitt område var ännu mer flexibelt. Men det var ju 10 år sen nu, och det varierar säkert kraftigt mellan ämnen.

Jag funderar på om det ens är görbart eller om jag bara sitter här och dagdrömmer.
En masterkurs som låter sig kombineras med heltidsjobb och två barn, är en usel masterkurs. Skulle jag säga. (Det är inte ett tecken på att man själv är superkompetent.)

Det vi ser är ibland studenter som tar sådär 7,5 -15 poäng/termin ett tag, och sen antingen skriver uppsats på heltid under en termin, eller helt enkelt inte får ihop någon uppsats. Det är ju inte hela världen, det heller.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXXXVII
  • Valvaka!
  • Webinarier/minikurser

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar