Stübben vs Zaldi!

Y

yez

Är de någon som har åsikter att dela med er av om Stübben Siegfried CS och Zaldi Star?
Är det någon som vet hur bommen är? Är storleken 30 samma på dessa sadlar?
 
Ingen aning om det är samma storlek.
Jag har i alla fall en zaldi star och tycker den är underbar! :love:
Stübben brukar vara lite hårda tycker jag..
 
Zaldi bomvidd 30: ca 88-90 grader
Stübben bomvidd 30: ca 80-81 (?) grader
 
Red i min sysslings Zaldi Star-sadel, och blev totalförälskad! :love:
Så otroligt skön. :)

Stübben (alla varianter) verkar & är (?) väldigt hårda.

Det bästa är att inte välja efter MÄRKE, utan efter vad som passar just DIN häst. :smirk:
Att ta ut en sadelutprovare är nog att föredra! :)
 
kvalitetsmässigt skulle jag nog hålla mig till stübben
 
kvalitetsmässigt?
jag tycker ioförsig att zaldin håller väldigt bra kvalitet, och att den är mycket skönare än stübben sadlar....

men men.. :smirk:
 
Har använt lånad Stübbensadel på min häst.
Från början tyckte jag att den var enormt hård att rida i men man värjer sig tydligen för nu tycker jag mycket bra om den. Dessutom ligger den väldigt bra på min häst!
Har hört mycket bra saker om Zaldi-sadlarna och ville höra mig för lite, men jag har aldrig ridit i en Zaldi själv!
 
Sadelmakare brukar inte gilla Zaldi..... :smirk: Stoppningen är dålig, hantverket slarvigt och bommen ofta sned. Men får du tag på en BRA Zaldi, så är det en fin sadel! Dock så är det väldigt många dåliga exemplar....
 
Alla!, verkar ha sån otur med sina Zaldi sadlar. Min är jätte bra, har haft den i snart 4 år. å den har inte blivit sne.
 
Enligt tabell på denna sidan http://www.stalleldshestra.nu/
Stübben (Nordica), bomvidd 30 = 81 grader
Zaldi , bomvidd 30 = 78 grader

Jag har själv en Stübben Siegfried VSD som är mycket skön att rida i.
Tyvärr har min kallblodstravare vuxit ur den så den måste säljas..
 
Har två zaldisadlar (en hopp, en dressyr). Båda mkt trevliga att rida i. Mjuka och sköna och passar (eller passade.. pojken håller på att växa ur hoppsadeln :() pållen bra. Den ena sadlen är äldre och fortfarande i trevligt skick (välvårdad) och den andra uttagen 2000. Lädret är i gott skick. Inga problem med detta :)

De stübben jag ridit i har varit mkt hårda och tunga. Vewt många som inte gillar dem. Iofs så tror jag att de har lång livslängd och bra hantverk men de är inget för en rumpa som lätt får träsmak :smirk:
 
jag ville bara dela med mig av mina erfarenheter och de är de att zaldi inte är speciellt hög kvalitet på. sedan om stübben är hårda eller inte är upp till var och en att svara på, har själv haft stübben siegfried i massor av år och ja den var lite hård men de gamla pessoasadlarna var iallafall värst :crazy: :crazy: :crazy: :crazy:
 
Har du ridit i alla stubbensadlar?!

Jag tycker inte att du ska påstå att alla är hårda för jag har själv en appaloosa golden star och en stubbensadel och min stubben är inte särskillt hård och den är ändå 6 år gammal... och ändå ser den rättså ny ut!
 
Jag skrev att dom SER hårda ut och ÄR (??) det också.
:smirk:Jag var alltså inte säker, därav ?-tecknet. :)
 

Liknande trådar

Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 243
Senast: IngelaH
·
Utrustning Jag är helt ny på engelska sadlar då jag tidigare använt western sadlar! Med min nu första unghäst så ska jag vänja vid sadel och har...
Svar
8
· Visningar
754
Utrustning Jag har precis köpt en hoppsadel. Modellen är Stübben Edelweiss NT Deluxe. Den ska enligt säljaren vara 17.5" med en "E" bom. Enligt...
Svar
1
· Visningar
888
Senast: Dancelot
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 762
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp