Bukefalos 28 år!

Stukad fot - vad gör jag?

Minelli

Trådstartare
För 5½ vecka sen åkte jag av en häst rätt okomplicerat, men lyckades trampa ordentligt snett i landningen på vänstra foten. Foten svullnade upp runt fotleden och jag kunde knappt stödja på den. Röntgades samma dag, men ingen fraktur nånstans. Läkaren på VC trodde på fraktur så han sa inte så mycket mer än vila i högläge, linda och stödja så fort som möjligt. (Gick på kryckor första dagen) På röntgen skickade de hem mig utan att säga mer än att den är frisk.
Så här såg foten ut dagen efter:
1016205_10151674191847182_977027939_n.jpg

Foten har successivt blivit bättre, efter en vecka var det mesta av svullnaden i foten borta och jag gick ganska normalt efter att jag kommit igång. Stelt och ömt i början.
Hade jobbigt att börja rida igen för att det stramade i hela fotleden, emn även det blev bättre.
Men sen har det inte hänt så mycket mer i läkningen. Är fortfarande svullen runt fotleden och fotknölen. Även öm om jag trycker. Stel och öm på morgonen, men går fort över. Har svårt att trampa ner ordentligt i stigbygeln, det tar emot och stramar och ömmar lite. Trampar snett för minsta lilla ojämnhet och det gör ONT.
Kan inte springa eller hoppa. Råkade försöka hoppa upp på en häst barbacka igår, mycket dumt. Det gjorde fruktansvärt ont.

Misstänker att jag skadat ledbandet mer än jag trodde, är ju självklart uttänjt men frågan är om det eller delar av det är av? Och vad gör man åt det? Eller för att foten ska bli bra? Tycker det gått så pass lång tid att det borde vara nästan bra nu.
Sjukgymnast eller vad?
 
Sv: Stuckad fot - vad gör jag?

Är i samma sits, fast i andra änden - stukade handen något alldeles galet vid en trafikolycka för över en månad sedan. Svullnaden har gått ner men det gör sanslöst ont än. Jag bokade sjukgymnast av andra anledningar men ska be om hjälp med handen med, de hade visst folk som kunde sånt.
 
Sv: Stukad fot - vad gör jag?

Balansplatta med successiv ökning av svårighetsgraden är ett bra sätt att träna upp en stukad fotled. Gärna via sjukgymnast för konkreta råd.
 
Sv: Stukad fot - vad gör jag?

Använd foten.

Gå på den så mycket den tillåter.

Träna upp balansen genom att stå på ett ben (stå på den skadade foten). Sen höjer du svårigheten genom att börja rita åttor (eller sjuor, eller ditt namn, eller nåt annat) i luften med den oskadade foten. Rita figurer framför dig, bredvid dig, bakom dig. Stå på ett ben när du borstar tänderna.
Ledband läker, snabbare och bättre om du tränar balansen.
 
Sv: Stukad fot - vad gör jag?

Ser precis ut som när jag tänjde ut ledbandet på samma ställe. Som Cilla skriver- använd så mycket som möjligt och träna balans. Jag fick länge undvika att gå på ojämna underlag, som lutande trottoarer och steniga hagar, för då gjorde det ont som attan. Köpte ett vriststöd på apoteket som jag hade på mig när jag skulle vara ute längre stunder och knata, hemma försökte jag att inte ha stöd på i möjligaste mån. Mycket, mycket balansträning, så ska du se att det stärks. Men ha tålamod som sagt, det tar tid.
 
Sv: Stuckad fot - vad gör jag?

Är i samma sits, fast i andra änden - stukade handen något alldeles galet vid en trafikolycka för över en månad sedan. Svullnaden har gått ner men det gör sanslöst ont än. Jag bokade sjukgymnast av andra anledningar men ska be om hjälp med handen med, de hade visst folk som kunde sånt.

Har du inte röntgat handen så måste du göra det omgående för att säkerställa att du inte har en fraktur.....
 
Sv: Stukad fot - vad gör jag?

Min högra fot ser något värre ut (drygt halva foten är blålila) efter att i måndags, helt oprovocerad, blivit attackerad av en stapel med 17 Euro-pallar som resulterade i samma symptom du beskriver.

Svullnaden de första tre dagarna gjorde att man linkade runt på jobbet lite försiktigt sådär, men succesivt har jag ökat belastningen och foten fungerar nu mer eller mindre normalt, förutom på morgonen när alla sårskorper spricker upp efter nattens vila.

Annars säger jag som alla andra, det är bara att belasta och röra foten så mycket som du uthärdar + lite till, så att du får en bra blodcirkulation i de svullna och ömma delarna.

Lycka till med helandet :)
 
Sv: Stukad fot - vad gör jag?

Tycker det gått så pass lång tid att det borde vara nästan bra nu.

Du har fått bra svar på rehaben.

När jag stukade min vrist kraftigt tog det närmare ett år innan jag kunde gå helt smärtfritt på ojämna underlag. Den är fortfarande känslig och lätt att vricka till.
 
Sv: Stukad fot - vad gör jag?

Använd foten, träna och ha tålamod. Det tar tid!

Jag stukar samma fot om och om igen. En gång stukade jag den brutalt fast jag stod stilla! Efter det fick jag ha en ankelskena på mig under lååång tid för att våga gå ordentligt (hade den när jag red också). Sedan dess har det inte hänt något, har inte använt den på säkert 4 år :love: googla ankle gear T2 för bild/info!
 
Sv: Stuckad fot - vad gör jag?

Jodå, i stort sett hela jag är röntgad efter den kraschen :D
Hade frakturer i ena foten men de läkte ju fortare än kvickt under gips. Att stukningar skulle vara värre än frakturer trodde jag inte... Har iaf haft lite egen sjukgymnastik nu och har bakar bullar. Knåda och kavla lite var nog precis lagom. Annars klarar jag inte mycket utan handledsstöd.
 
Sv: Stukad fot - vad gör jag?

Tack för alla tips! Då vet jag att det är helt normalt att fortfarande känna av den och ha ont. Ska genast börja träna att stå på ett ben :)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Suck… jag stukade min fot ganska rejält förrförra sommaren vilket gick över med vila, fotleden har dock känts svagare sedan dess. Jag...
Svar
6
· Visningar
343
Kropp & Själ Jag snubblade häromdagen, foten vred sig först åt vänster o sen åt höger, med ett rätt högt knäckande ljud. Gjorde svinont o jag blev...
Svar
19
· Visningar
979
Senast: sassiball
·
Kropp & Själ I november så ramlade jag med en stege, trampade snett och fick tre frakturer i fotleden. Slapp operera utan gipsades ett tag och fick...
Svar
4
· Visningar
730
Hundhälsa Så orolig för min tjej, en landseer tik på 10 månader. När vi vaknade i lördags var hon slö och hade hög feber (40). Veterinären...
Svar
2
· Visningar
1 325
Senast: Ela
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp