Stulet paket

Bukefalos 30 år!

Jag har ibland fått apoteapaket i brevlådan trots beställd leverans till dörren (och kvittens!). Det började kännas som en rutin de anammat och det funkade inte alls för mig att ha medicin för tusentals kronor i brevlådan 500 meter hemifrån. Efter att jag börjat skriva i fältet för leveranskommentar ”ring innan, så kommer jag ut” så har det aldrig igen hamnat i brevlådan utan leverans sker som beställt till dörren.

Det gör såklart ingen skillnad för dig i det här fallet, men kan vara en trygghet framåt.

Jag bor på landet, flera småvägar in från närmsta stora väg, glest mellan husen. Vår postlåda är ute vid närmsta allmänna grusväg och det är en bit från vårt hus, dessutom med lite slingrig grusväg och skog så vi ser inte postlådan från huset.

Igår fick jag en avisering om att ett paket hade levererats till min postlåda. Jag tyckte att det var konstigt, för i appen hade det stått leverans till dörr och jag visste att det var ett ganska stort paket. Vi brukar alltid få paketen levererade ända fram till dörren, men av någon anledning hängdes det på postlådan denna gång.

Jag var inte hemma då utan först några timmar senare kunde jag ta mig till postlådan, men det var inget paket där. Jag tittade hemma också, inget paket någonstans. Panik! Var det levererat till fel adress? Hade någon tagit det? Det har jag aldrig varit med om förr.

Senare på kvällen var jag ute och körde, och blev kontaktad av en bekant som av en slump cyklat förbi på vägen. Hon hade hittat ett paket med mitt namn i diket. Jag körde dit och hämtade paketet, det var bara Postnords påse som var öppnad (den de lägger paket i när de ska hänga det på postlådan), inte själva paketet. Det var en logga med hästar på paketet, så antingen har tjuven inte varit intresserad av sådant innehåll eller så har hen fått panik över sin handling. Hur som helst så var innehållet skadat av att ha blivit slängt på marken. :(

Det är väl inte så mycket att göra. Jag har skrivit till företaget som skickade paketet och bett dem kolla om de kan reklamera till Postnord, för det står "Leverans till dörr" på etiketten, men det kanske är ok att de hänger på postlådan ändå? Men framförallt känns det så obehagligt att någon kört på vår lilla grusväg och stulit ett paket mitt på dagen, en vardag. Det ligger ändå hus längsmed vägen, även om inte vårt hus gör det.

Jag vet, jag vet — jag får skylla mig själv som beställer hem saker och låter det hänga på lådan i flera timmar. Men ändå. Det har inte hänt förr här, och det känns som sagt olustigt.

Först seriöst:
Vi som bor längsmed vägen har en Messengergrupp, jag tror att jag ska skriva i den imorgon så att folk kan vara lite extra vaksamma kanske. Ska det polisanmälas? Det kommer ju inte göra någon nytta alls, men det kanske ändå är bra ifall det sker fler gånger/hos andra? Sedan ska jag förstås inte beställa hemleverans i fortsättningen.

Sedan oseriöst (eller?):
Jag får ju god lust att gillra en fälla. Jag har en 11-månaders bebis, kanske fylla en Postnord-påse med bajsblöjor och hänga ut på postlådan? :devil:

Surströmming?

En lapp: "Du är fångad på kamera"

Haha nej jag vet inte. Jag är nog för mesig, är rädd att folk som är kapabla att sno saker mitt på dagen sådär också är kapabla att svänga upp till vårt hus och hämnas på något vis. Eller i alla fall hämnas på postlådan.

Både seriösa och oseriösa svar är välkomna. 🍿
Du reklamerar till företaget du beställt varan i från och företaget i sin tur reklamerar sin leverans till postnord. Min gissning är att det är ett tillfällighetsbrott dvs några ungdomar som åkt förbi i epa och sett att något hängt där, kollat vad det var och sedan hivat i väg det.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Svensk politik 9
  • Vad gör vi? Del CCXXXVII
  • Arbetsintervju

Barn

Hund

• Rintränings- och utställningstråd
  • Valpkull!

Katt, Andra Djur