Stum i munnen

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Siren
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2
  • Visningar Visningar 1 977
S

Siren

Om man har en häst som är ganska stum i munnen, är det ett ledat eller oledat som passar bäst då?

Hästen blir stark och stum på tvådelat med rörliga ringar. Funderar på ett rakt bett med fasta ringa eftersom många hästar verkar gilla det. Är det lättare för hästen att bli stum på ett sådant än ett t.ex tredelat? Tvådelat är jag personligen inte så förtjust i så det hänger på ett rakt eller tredelat eggbett. Jag rider utan nosgrimma om det spelar någon roll. Ett rakt borde rimligtvis ligga mer stilla i munnen än ett tredelat om man inte har nosgrimma, väl?

Försöker tänka mig in rollen som häst, haha, men har fortfarande inte kommit på vad som kan passa bäst.

Självklart är lydnadsträning också något som ska göras. Hästen är snäll men stark och jag vill ändå kunna få stopp på honom om det skulle bli en nödsituation ;)

Sv: Stum i munnen

Jag rider med tredelat på min pålle. Rider utan nosgrimma och tränset är väldigt enkelt dvs ingen käkrem eller pannrem. jag upplever att bettet ligger där det ska och inte glider runt.
Min pålle är inte stum i munnen (längre). han brukade ta tag i bettet i tölten, och det spelade ingen roll hur mycket man pillade, han vägrade släppa. Fick råd från alla möjliga (strömsholmsutbildade) håll att sätta in ett isländskt stångbett (skarpt, vad jag förstått) alt något annat bett med hävstång så att det skulle bli lättare att stanna. Jag tyckte inte att det kändes bra så jag började om från början och red mycket bana (stackars häst) och tränade på att inte använda tyglarna nånting och började sakterliga föra över det tills när jag red ut. Nu går han som en klocka och är kanonfin i munnen!
ang bett så är jag av den uppfattningen att tredelat ligger bättre/är snällare än tvådelat, för om hästen sticker och du drar i tyglarna för att stanna (vilket man naturligtvis gör) trycker "brottpunkten" upp i gommen och orsakar obehag varför hästen kan börja gapa och ha sig, alt springa ifrån smärtan (vilket min gjorde innan jag bytte till tredelat.
med tredelat bätt "formar" det sig mera efter hästens mun, eller var man ska säga. om man drar i tyglarna blir det inte lika mycket tryck upp i gommen hos hästen. min pålle upplever jag i allafall går bäst på tredelat. Rakt har jag provat någon gång så jag tänker inte säga något om det.
Sammanfattningsvis:
Sätt in det snällaste bettet du har och försök lösa problemet genom ridning! :)

Sv: Stum i munnen

Allt beror ju på varför hästen inte kommunicerar med nuvarande bett.

Generellt så kan ett röligare bett (tredelat, t.ex.) stimulera hästen att intressera sig för bettet, men om stumheten beror på att hästen upplever obehag från lederna så blir det ju istälelt troligen bättre med ett oledat.

Låna ihop bett (i rätt storlek, såklart!) och testa dig fram, och tänk även på hur du själv hanterar bettet.

Liknande trådar

Dressyr Tips på bett till hispanoarab med liten munhåla. Import som 7-åring, riden på kandar med mycket stöd. Kontroll av mun vid ankomst...
Svar
12
· Visningar
952
Senast: Fiorano
·
Utrustning Det börjar bli dags att börja fundera på att kanske ta sig ut på någon dressyrstart i sommar och jag behöver bettips eftersom man inte...
Svar
17
· Visningar
1 554
Senast: Fazeem
·
Utrustning Har ett spanskt djur, som så många av hans sort är det här med lång och låg inte hans gren helt enkelt. Han har svårt att ta tag i... 2 3
Svar
49
· Visningar
9 406
Utrustning Hästen är pigg fräsch, i bra kondition och jag har alldeles för dålig broms i terrängen 😅 I dressyren och banhoppningen rider jag på...
Svar
16
· Visningar
2 033
Senast: Aconite
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Vilken ras passar mig?
  • Kattbilder #10