Styngflugeägg

Bukefalos 30 år!

Jamtland

Trådstartare
Har fått stygnflugeägg på hästarna för första gången någonsin, måste man raka bort hovskägg och i karleder för att få bort alla?

Min häst har fått flugägg på kroppen?!?!? :confused:
Jag fick bort dem med ryktstenen.
Inte ett enda på benen, han har svarta ben, så där skulle de synas ännu tydligare.
Har inte haft styngflugeägg på hästen på flera år och då var de ett fåtal och då i förra stallet vi stod i, ett par km bort.

Jag får nästan varje år på hästen. Är det mycket lägger de även ägg på kroppen och han har även haft i manen tidigare. Numera går han alltid täckad så vi slipper dom på kroppen iaf.

Jag alternerar men oftast blir det ryktstenar. Så länge man kommer ihåg att 'vässa' dom (dra dom mot tex betong så att kortsidan blir platt igen och har kanter) så fungerar de bra. Jag upplever även att det inte blir så mkt ägg på benen de dagar han har fått kyl-lera på sig, de vill väl inte lägga ägg då.

Svart häst så jag ser äggen tydligt i alla fall.

Min häst har fått flugägg på kroppen?!?!? :confused:
Jag fick bort dem med ryktstenen.
Inte ett enda på benen, han har svarta ben, så där skulle de synas ännu tydligare.
Har inte haft styngflugeägg på hästen på flera år och då var de ett fåtal och då i förra stallet vi stod i, ett par km bort.
Ja ibland verkar flugorna ha svårt att sikta så äggen hamnar lite överallt🤣

Kan hästens färg påverka hur mycket ägg den får på sig? Har flera hagar med hästar med olika färg och överlag har de svarta/mörkbruna hästarna mer ägg än de bruna och fuxarna. Tex en hage med två bruna som har haft några ägg men inga mängder och den lilla svarta åringen har benen full!

På de vita hästarna har inte hittat ett enda ägg. Någon fler som reflekterat över samma?

Kan hästens färg påverka hur mycket ägg den får på sig? Har flera hagar med hästar med olika färg och överlag har de svarta/mörkbruna hästarna mer ägg än de bruna och fuxarna. Tex en hage med två bruna som har haft några ägg men inga mängder och den lilla svarta åringen har benen full!

På de vita hästarna har inte hittat ett enda ägg. Någon fler som reflekterat över samma?

Man ser dem sämre? Min är ju gul och syns olika tydligt beroende på mängd. Enstaka blir jag nästan vinögd av att glo efter 😆🤣.

Man ser dem sämre? Min är ju gul och syns olika tydligt beroende på mängd. Enstaka blir jag nästan vinögd av att glo efter 😆🤣.
Jo det är klart att de syns bättre på svarta hästar men hos mina är det en uppenbar skillnad. Men det kanske är en tillfällighet eller något annat som påverkar.

De mörka hästarna blir varmare i solen och iaf jag tycker de drar till sig fler flygfän av alla sorter än de ljusa.

De mörka hästarna blir varmare i solen och iaf jag tycker de drar till sig fler flygfän av alla sorter än de ljusa.
Ja sant! Mina svarta/mörka är nog mer utsatta överlag men även min skimmel har haft jobbigt med insekter, tycker däremot att det blivit bättre sista åren (hon är nu flugskimmel så det kanske påverkar). Är nog helt enkelt så!

För första gången på så länge jag kan minnas tillbaka, så har jag inte sett ett enda flugägg på hästarna i år ! Känns nästan konstigt, men väldigt skönt såklart.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Lämplig kattras?
  • Kattbilder #10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka