Styv och går konstigt ( unghäst)

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare hartass
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 1 130
H

hartass

En 1 årig new forest hingst som vi har på foder och som sällskap till min åring tycker jag går jätte styvt. Han går med ett stort mellanrum mellan benen och värkar gå och spänna sig fasst han inte är stressad eller nåt. På hans "ansiktsuttryck" värkar han inte ha ont men börjar endå bli lite orolig över hans gång. Han går konstigt i alla gångarter men han vissar endå gärna upp alla av dom.

Vår hovslagare sade att han hade dåligt värkade hovar (det var kort tid efter han kom till oss och första gången han blev värkad av vår hovslagare) och sade att hästens leder är svullna just pågrund av hovarna :/ Hovslagaren värkade dom men det blev endå inte bättre :(

Vad tror ni är problemet?
kanske jag också borde nämna att han går ute dygnet runt ( har lösdrift) men kommer in i en mindre hage med ordentligt vindskydd till natten. Han var styv redan då han kom till oss (i juni) och är det ennu. Han reagerar inte då man trycker eller lyfter benen. Men det knakar ibland till då man böjer hoven :S

väldigt tacksam för svar =)

Sv: Styv och går konstigt ( unghäst)

kan vara problem med halskotpelaren, kotor som trycker på nerverna. Jag hade en tvååring jag fick avliva pga det, han hade jättefina gångarter, men lyfte benen alldeles för mycket, gjorde för stora rörelser och var dessutom stel som en pinne.

Min häst hade också lite konstiga hovar, hovlagaren gjorde sitt absolut bästa, men de var nästan alltid väldigt snedslitna och växte snett.

Jag tycker precis som alexandra att du ska ringa vet, det kan vara allvarligt.

Bättre att vara på den säkra sidan, jag säger också ring vet. Pronto!

( har inte varit inne på länge och därför inte svarat)
Veterinären var här.
Hon förklarade att det var något i höften ( mins inte vad det kallas) men att det försvinner för de flesta hästar när de har växt klart och det är inget att oroa sig över :) han går också mycket bättre nu :)

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med... 2
Svar
34
· Visningar
3 830
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare... 2
Svar
33
· Visningar
12 052
Hästvård Är det här ett onödigt/småaktigt/kinkigt mail att skicka till en veterinärklinik? (Bakgrunden är att jag, mycket motvilligt, åkte till... 2
Svar
21
· Visningar
3 490
Senast: domesticus
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 469
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Dalmatiner
  • Uppdateringstråd 31
  • Akvarietråden V