Suck, dessa hästförsäljare.

Sv: Suck, dessa hästförsäljare.

När jag tänker hästhållning så tänker jag stallet osv, alltså hur folk håller hästarna. Vad folk har för kunskaper om olika hältor är en helt annan sak för mig. Sålänge stallägaren har vett att veta hur den ska sköta ligghallen och höt och vatten och hagen, så är jag nöjd..

Hur kan man nöja sig med detta, aldrig i livet att jag gjort det, så om hästen har ett blödande sår så gör det inget. Så nä aldrig att jag skulle nöja mej med att en stall ägare enbart kan byggnader och hage.

Sår och hälta mm tillhör hästhållning i allra högsta grad.
 
Sv: Suck, dessa hästförsäljare.

Började nu fundera på.
När man tar ut en häst från boxen tar dom flästa då bara på grimman och går eller kastar man ett öga på hur det ser ut i boxen under tiden man tar på grimman.

Samma i hagen tar man bara den hästen man skall ha eller håller man ett öga på övriga när man ändå är där? Nu menar jag inta bara hästar som kastar sig på marken av kolik eller liknande utan mer mildare symptom.
 
Sv: Suck, dessa hästförsäljare.

Jag tror ni menar samma sak men uttrycker det olika. Givetvis vill man att den som sköter utsläpp ska ha såpass koll att den ser om hästen verkar sjuk eller direkt halt, men jag vet ingen som i samband med varje utsläpp letar efter mindre hältor och röreslsetrörningar det är helt ägarens ansvar även om det är bra om man kan få hjälp. Problemet är som tidigare framkommit knappast att se om hästen är blockhalt eller linkar fram utan snarare små hältor/rörelsestörningar som är svåra att upptäcka och att ha som krav att man vid varje utsläpp kollar om hästen är helt ren med arbetsprov och allt är orimligt.
 
Sv: Suck, dessa hästförsäljare.

Jag förväntar mig faktiskt att stallägaren meddelar om hästen avviker från normalskick. "Jag tyckte Stampe var extra stel i morse, kan vara bra att tänka på". Jättebra för mig att veta, om det t ex känts annorlunda redan under gårdagens arbetspass.

För kunniga sitter detta i ryggmärgen. För de som inte kan/vet/skiter i blir det verkligen överkurs i stil med arbetsprov.
 
Sv: Suck, dessa hästförsäljare.

Jag kollar ALLTID alla hästar, och de är över 20st, slänger en blick över benen/hovarna. Jag klämmer och rör inte, bara om jag ser något avvikande.
Enligt mig är morgonen den viktigaste tiden på dygnet då man kollar om hästen är ok, svullnader stelhet etc uppenbarar sig tydligast på mornarna.

Tack vare dagens smartphones kunde jag tex via whatsapp messa över en bild på inackorderingens hästs svullna bakben med texten: "Morning, vb är lite svullet"
Eller att "din häst låg onödigt länge imorse"

Tycker det hör till sunt förnuft som stallägare att alltid utgå från hästens välbefinnande! Och meddela deras ägare!
 
Sv: Suck, dessa hästförsäljare.

kan man inte avgöra elementära saker som t ex rörelsestörningar på en löpargång, då kan man ju heller inte diskutera på ett vettigt plan med sin veterinär.

Var och en avgör själv hur kunnig och modig man är, men det är ju inte förvånande att så många anser sig lurade, när de inte förstår vad de köpt.

Jag hade aldrig i livet vågat/orkat äga häst utan ett vettigt kontaktnät. Som jag fått genom att umgås och andas, leva och sova häst. Quick fix är ju alltid bara nödlösning.

Fast har vi inte kommit bort från ämnet... Jag tycker att båda köparna som var med i Plus faktiskt verkade väldigt kunniga som köpare. Det var väl därför de märkte att deras hästar inte var OK efter köpet. Om de kan bli lurade så kan vi väl alla bli lurade. Jag tycker fortfarande att man skall kunna lita på att en veterinär gör en opartisk bedömning av en häst som skall köpas/säljas, det har ingenting att göra med att man skall kunna se en liten hälta eller inte (eller något annat dolt fel) för då får man ju "skylla sig själv" enligt vissa här i forumet. Om man själv är så otroligt bra på allt med häst så behöver man ju inte anlita någon veterinär. Vi som inser att vi inte är världsbäst på just detta anlitar en veterinär och antar att denne utför sitt jobb som den skall. Blir väldigt trött på alla som är "världsbäst på häst". :cool:
 
Sv: Suck, dessa hästförsäljare.

Jag förväntar mig faktiskt att stallägaren meddelar om hästen avviker från normalskick. "Jag tyckte Stampe var extra stel i morse, kan vara bra att tänka på". Jättebra för mig att veta, om det t ex känts annorlunda redan under gårdagens arbetspass.

För kunniga sitter detta i ryggmärgen. För de som inte kan/vet/skiter i blir det verkligen överkurs i stil med arbetsprov.

Bra att du håller med, givetvis ska den som hanterar hästarna kunna se om det är uppenbara fel. Krävs det att man springer med hästen eller longerar för att det ska synas så är det knappast stallvärdens sak. Det är få som kan se en mindre rörelsestörning i samband med utsläpp i den mån den ens syns i sammanhanget.
 
Sv: Suck, dessa hästförsäljare.

Hur kan man nöja sig med detta, aldrig i livet att jag gjort det, så om hästen har ett blödande sår så gör det inget. Så nä aldrig att jag skulle nöja mej med att en stall ägare enbart kan byggnader och hage.

Sår och hälta mm tillhör hästhållning i allra högsta grad.

Men alltså, jag tar hand om min häst. Jag är där varje dag och ser över honom och rider och tränar. Dom andra i stallet slänger en blick på honom när dom är ute och hämtar sina hästar så dom ser att inte hästen på något vis avviker i beteendet och beter han sig udda så hör dom av sig.

Jag tycker det viktigaste stallägaren ska göra är att se till att det är hållbart staket, bra foder, bra underlag i hagen och håller hagen fräsch och ser till att stallbyggnaderna är i bra skick så dom kan användas. Att det är en säker gård för hästarna helt enkelt.

Ingen annan än jag tar hand om min häst. Så nej, jag anser inte att stallägaren måste ha fördjupad kunskap i rörelsestörningar och hältor och sår osv. Det är verkligen inget måste för mig och jag tror inte jag träffat en stallägare som haft stor kunskap i alla sortes sjukdomar och skador hos hästarna.
 
Sv: Suck, dessa hästförsäljare.

Vad är uppenbara fel? Är det först när hästen kastar sig för den har kolik eller när boxen inte ser ut som vanligt eller när en häst som brukar ha öronen fram när man kommer men en dag inte har det.
 
Sv: Suck, dessa hästförsäljare.

vem har pratat om fördjupad kunskap?
Låter ju som att det behövs, räcker tydligen inte med att stallägaren kan se att hästen beter sig udda en dag, den måste kunna avgöra hältan och grejer, kunna ta hand om alla sortes sår.

Jag föredrar att dom ringer mig så gör jag bedömningen om vad som ska göras. Därför så behöver stallägaren heller inte kunna någonting om hältor för att jag ska vara nöjd.

Stallägaren ska inte göra någonting annat än att ringa mig om min häst inte är fräsch på något sätt.

Helst hade jag väl velat ha en stallägaren som är veterinär och dom andra i stallet för gärna vara både kiropraktor och hovslagare med alla sortes erfarenheter men så är det inte i verkligheten. Därför nöjer jag mig med att stallägaren ser till att stallet och hagen och gården är i gott skick så jag kan ha min häst där som jag tar hand om själv.
 
Senast ändrad:
Sv: Suck, dessa hästförsäljare.

Vi som har lösdrift har som regel att alla hästar ska komma fram när det är matdags, gör dom inte det så ringer man ägaren. Och det är uppskattat när hästen ligger och har kolik längst ner i hagen.
Eller som min som råkade somna när det var kvällsmat ovanligt sent. Jag åkte ut och han stod då och mumsade :cool:
 
Sv: Suck, dessa hästförsäljare.

Vi letar rätt på hästar som inte kommer vid matdags och alla kollar att de ser okej ut. Det finns mycket folk i rörelse så större problem upptäcks ofta snabbt men en mindre hälta kan lätt missas i synnerhet om den inte kan syns i skritt, men alla i stallet är hyfsat hästkunniga och kontaktar givetvis ägaren/stallvärden om det är något fel.

Hästarna visiteras en gång om dagen.
 
Sv: Suck, dessa hästförsäljare.

För mig är det en förutsättning och en självklarhet att hästarna kollas enligt sunt förnuft och allmän rutin/kunskap basic av den som morgon fodrar/släpper ut/släpper in/kvällsfodrar !

Morgon och kvällsfodring : man slänger öga att alla hästar beter sig normalt , är vakna och alerta och äter . Ut och insläpp : man är med hur de rör sig och agerar i rörelse . Har koll om ngt avviker tex när man vänder hästen vid grinden eller ngt annat avvikande . Insläpp kollar benen genom att checka av att de inte har synliga skador , alla skor sitter på , hästen rör sig normalt vid ledningen ,och ljudet i gången är symmetriskt . Avvikelser rapporteras till berörd . För mig är dessa rutiner självklara som ska ingå i grunden - alltid ! Det är inget som tar ngn extra tid öht - bara rutin i sammanhanget !

Kl
Vet iof inte hur tråden började handla om hästhantering och uppstallning ?
 
Senast ändrad:
Sv: Suck, dessa hästförsäljare.

Fast har vi inte kommit bort från ämnet... Jag tycker att båda köparna som var med i Plus faktiskt verkade väldigt kunniga som köpare. Det var väl därför de märkte att deras hästar inte var OK efter köpet. Om de kan bli lurade så kan vi väl alla bli lurade. Jag tycker fortfarande att man skall kunna lita på att en veterinär gör en opartisk bedömning av en häst som skall köpas/säljas, det har ingenting att göra med att man skall kunna se en liten hälta eller inte (eller något annat dolt fel) för då får man ju "skylla sig själv" enligt vissa här i forumet. Om man själv är så otroligt bra på allt med häst så behöver man ju inte anlita någon veterinär. Vi som inser att vi inte är världsbäst på just detta anlitar en veterinär och antar att denne utför sitt jobb som den skall. Blir väldigt trött på alla som är "världsbäst på häst". :cool:
Skriver under på detta! om man har sån bra koll på allt själv, varför behöver man en veterinärs utlåtande då??? Det var ju inte precis några nybörjare som köpte häst i Plus avsnitt.:cool:
 
Sv: Suck, dessa hästförsäljare.

Plusavsnittet var upprörande ur tittarsynpunkt.
Jag kom in på slutet och fattade inte mycket beroende på att journalisterna faktiskt inte vet vad dom pratar om.
Deras hästkunskap är minst sagt begränsad, oberoende person med hästkunskap borde vara med vid redigering för en korrekt bild av historien.
Programmet går helt ut på att uppröra tittare mer än att informera.
Jag tycker att det är väldigt tråkigt att det säljs sjuka hästar.
Men det finns så mycket runt ett program som inte visas i tv.
Mitt företag var med i plus för många år sedan, sen dess är jag skeptisk till deras vinklingar av program.
Dom har en idé som spelas in, blir utfallet av iden inte som dom tänkt sig så klipps den bort eller vinklas från ett annat håll.
Dom jämför produkter på ett mycket amatörmässigt sätt tex kaviaren i programmet. Så gör man inte en bedömning av produkter.
Amatörmässigt på gränsen till pinsam.
 
Sv: Suck, dessa hästförsäljare.

om man har sån bra koll på allt själv, varför behöver man en veterinärs utlåtande då??? Det var ju inte precis några nybörjare som köpte häst i Plus avsnitt.:cool:

Eh....vad är det där för kommentar?

Det är ju vedertaget att man ska vet. besiktiga en häst. Och köparna, just eftersom dom var kunniga, hade även bett om röntgen i ena fallet och koll av befintliga plåtar i andra fallet.

Poängen är att dom hade gjort det som man kan begära av en kunnig köpare, och ändå blev det fel.
 
Sv: Suck, dessa hästförsäljare.

Det var ju inte precis några nybörjare som köpte häst i Plus avsnitt.:cool:

Känner du personerna eller så att du vet deras kunskapsnivå ? Jag tyckte det var ganska skrämmande att folk med utbildning som borde kunna mer ändå så tydligt visade stora brister i sin kunskap.

Kommentaren från hon som köpt rygghästen sa ju en hel del.

"Min veterinär upptäckte att han hade ont i ryggen, det hade jag inte märkt"

En riktigt skrämmande kommentar när den kommer från en som dessutom skall vara ridinstruktör för unga elever.

Har de som köpte den andra sett försäljningsvideon som länkades till på den innan de köpt ja då uppvisar även de en mkt stor okunskap om de inte kan se att hästen inte går rent på den videon.
 
Sv: Suck, dessa hästförsäljare.

Jag delar helt och fullt din uppfattning. Just vad gäller videon illustrerar det perfekt vad som tidigare diskuterats: kunskapsnivån är för låg. Den hästen hade inte ens varit på tal om att titta på - den rör sig inte som den ska. Oavsett om den har 34 intyg på att den är besiktigad UA.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 698
Senast: Mabuse
·
Hundavel & Ras Jag skulle vilja uppmana alla som har bra hanhundar att spara sperma från era hundar för framtiden. Med bra hundar menar jag alltifrån...
2
Svar
30
· Visningar
2 470
Senast: Milosari
·
Relationer I morgon ska jag träffa en person som är genomsnäll... eller nåt. Jag har träffat personen tidigare vid några tillfällen och trots...
15 16 17
Svar
323
· Visningar
20 259
Senast: Shaggy
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
5 597
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp