Bukefalos 28 år!

Suck... Det här är inte kul längre..

Alexandra_W

Trådstartare
Nu börjar jag snart misströsta här med =/

Visions ben var värre svullet imorse. Pga av att det var skitväder beslöt jag mig för att låta de stå inne, med baktanken att kunna se hur Visions svullnad förändrades. Den gick ju inte ner av sjukhage och inte ner av promenad. Så jag beslöt mig för att se om den gick ner av boxvila. Så de fick stå inne i förmiddags och sen var jag och klippte mig här på tidig em.

Svullnaden gick ju inte ner kan jag ju lugnt säga. Utan han har svullnat rejält över gaffelband och sena med. Inte den klassiska 'fylla i ben för man står inne' svullnaden (som han fö aldrig haft problem med) utan hårdare, mer distinkt svullnad. Lite fylld i kotan också men det är väl överskottssvullnad som runnit ner från resten. Gick en promenad men gick det åt något håll då så blev det VÄRRE. Jag blir galen =/

Han står i sin sjukhage nu igen iaf, för att se var den där äckliga gaffelbandssvullnaden tar vägen.

Som extra orosmoment så brukar Vision ha VÄLDIGT torra och rena ben och fyllde inte i ens när han stod över en månad på absolut boxvila (dvs inte ens en enda promenad). Så det känns inte direkt bra att han svullar så förbannat nu. Och att skiten inte vill gå NER utan går åt fel håll. Enda gången han förr övht varit svullen var vid gaffelbandsskadan (fråga inte vilket ben den var på är ni snäll **tung suck*)

Jag kylde igen nu iaf och släppte ut honom med blött ben så det kyler ju ett tag till. Ska linda sen när de går in får se om DET hjälper mot den här nya svullnaden.

Kele hade jag lust att vrida nacken av, jag var inte direkt uppåt om man säger så och hon for iväg ut på stallplanen och galopperade runt där och hade suuuperkul när jag skulle släppa ut. Mitt fel, är man så korkad så man tror att hon ska gå själv idag när hon inte gjorde det igår får man skylla sig själv. Men jag hade ändå lust att vrida nacken av henne. Nu gjorde jag inte det utan hämtade mat och sparkade in henne i hagen istället.

När Kele for runt som en dåre så stod Vision pin still i sin boxhage och rörde sig inte en meter. Väldigt okarakteristiskt honom... =(

Nu ska jag försöka upprepa mantrat "Det är säkert bättre imorgon" tills jag kräks, och se om det kan hjälpa mot en total hopdeppning...
 
Men vad fasen ÄR det här?! Tycker det räcker med otur nu :(
Hur länge sen är det nu han opererades? *minne som en fryst fiskpinne, typ*
 
Hur länge sen är det nu han opererades? *minne som en fryst fiskpinne, typ*

Två veckor exakt imorgon. Fast det här är ju sviter efter incidenten i lördags =/ Inte av själva op alltså. Han var helt osvullen och allt fram till lördagens incident =/
 
Usch då.... Misstänker du att han har skadat gaffelbandet också?? :(
Finns väl inte så mkt annat att säga än lycka till och hoppas att svullnaden går ner... Det här är ju inte rättvist helt enkelt!! :crazy:
 
Näe, jag är inte sådär jätteorolig för gaffelband eller senor. Jag tror inte han skadat dem, däremot möjligen överansträngt dem när han hattade runt.

Jag tror 'alltihop' är en rejäl överansträngning, möjligen kombinerad med en liten sträckning (JAG såg ju inte vad som hände, jag var inte hemma, så jag vet inte om han 'bara' fnattat runt, eller om han halkat också, och om man gjort massa tvära vändingar och inbromsningar och sånt). Frågan är väl mest (som jag känner det) hur stor skada det orsakade i hasen, det är den som känns 'oroligast'.

Och i ärlighetens namn så en gaffelbandssträckning eller sensträckning nu känns som 'jaja, det går in i allmänna eländet' ungefär. Enkel konvalescens eller dubbel konvalescens spelar ingen större roll.

Utan det är HASEN jag ffa är oroad över, hur mycket stryk tog den och vad orsakades i den liksom. Och jag ser att han svullnar nu även längre ner som ett tecken på att benet är riktigt rejält överansträngd trots vila efter (det blir ju inte bättre, det blir ju sämre..). Men om han inte skaffat sig någon skada nu i lördags så är ju resten av benet friskt, så det återhämtar sig nog. Men hasen som sagt..

Nåja, jag får svar ganska snart (hoppas jag) och förhoppningvis hinner jag inte utveckla magsår innan dess.

Man får väl hoppas på ett sådant där 'Dagen innan veterinärbesöksåterhämtande' (dvs de är friska samma dag man ska till vet) som normalt är drygt irriterande men som jag nu skulle VÄLKOMNA. Det räcker så bra så med hasen liksom ;)

Ska gå och kolla honom nu, så hoppas jag på ett litet mirakel och att ALL svullnad bara flugit sin lilla kos..ehh...eller nåt ;)
 
Stackars!!
Tröstkram
AKO o alla de mer eller mindre halta hästarna på Östgötaslätten
 
Nu har jag tagit in, och inte var det så mycket bättre inte *blä* Positivt är dock att han inte är varm. (Att han inte är palpationöm känns inte som annat än neutralt, han och smärta som sagt..)

Lite av svullnaden hade gått ner, och det var lättare att se var eländet till största delen kommer ifrån. Och det är på insidan av skenbenet, strax ofanför kotan, nere vid fästena och upp längs benet till mitt på skenan ungefär. Är väldigt svullet och benet är jämntjockt på insidan. Sen är han svullen på baksidan på båda sidor om ytliga böjsenan.

Lindat bägge bak nu får vi väl se vad det ger..

Pappa ringde btw nyss och jag höll på att trilla av stolen när han frågade hur det var med hästarna! Förhörde sig om hur Vision mådde och prognosen Jag ehum...hyfsade till prognosen REJÄLT och nämnde inget om de här nytillkomna problemen. Jag sa att de kan inte säga något om prognosen förrän de sett om den här behandlingen hjälpte, och att vi har återbesök på torsdag. Varvid pappa visade tecken på att ha LYSSNAT fast det gällde HÄSTARNA och tyckte att "Ja men kan de se om behandlingen hjälpte så snabbt då?". *chockad* Förklarade att de bara skulle se så allt läkte som det skulle och plocka stygnen nu och man kanske om en månad eller så skulle ha mer svar. (Säger jag till pappa hur det verkligen är går han igång med sitt 'skicka tilL SCAN'-tjat, det är därför jag 'ljuger' lite)

Sen höll jag på att ramla av stolen igen när han frågade "ja, men blomspaljen då, hur är det med hennes ben nu då?" (Blomspaljen = Kele. Pappa tycker hon är en tanig liten skit. Han är inte riktigt van att se föl/unghästar och jmf dem med vuxna och tycker de är magra, taniga och emliga och då blir det 'blomspalje').

Han BRYR sig? och jag är helt säker på att han var spik nykter. *chockad som sagt*


Men jag BEHÖVDE verkligen det =) Att PAPPA av alla människor visade att han faktiskt bryr sig om hästarna var en sådan *söker rätt ord* glädje. Jag VET att han bryr sig, men han brukar dölja det väldigt bra och bara tjata på om att jag borde slakta dem, att de är dåliga individer och att 'ponnyerna var det minsann inga fel på' och att jag borde köpa mig en B-ponny eller ett kallblod (ehh..tack men..ehh..nej tack). Så jag blir så barnsligt rörd och glad när han visar att han bryr sig. Och just nu lyckades han ju TAJMA det så perfekt med.

*känner sig lite bättre nu*
 
Det är verkligen inte rättvist att visa har sådana problem med skador på sina hästar!

Hoppas att det blir bra iaf. *tröstkram*

såg bilderna på hans ben på hemsidan din. såg inte speciellt kul ut. Håller tummarna för er!
 
Har nog missat detta men vad är det för operation han har gått igenom? Vad svullnaden beror på vågar jag dock inte spekulera i.
 
Har nog missat detta men vad är det för operation han har gått igenom? Vad svullnaden beror på vågar jag dock inte spekulera i.

En hasledsartroskopi. Han har ju en defekt i hasen, som de förr-förra tisdagen gick in med kamera i leden och tittade lite närmare på. Samtidigt spolade de leden och sprutade bägge framknäna. 4 veckors boxvila ordinerades efteråt. Det var helt osvullet och jätetfint tills han blev skrämd i sin boxhage och skenade runt på stallplan i lördags, sen svullnade hasen upp både över själva leden och det kom hasledsgallor. Och nu har han svullnat mer som sagt (dvs mer än över hasleden)

*suckar tungt*
 
Pappa kanske äntligen börjar inse vad hästarna betyder för dottern...

Hoppas det blir bättre med Vision!
 
Attans, hur mycket otur ska ni ha egentligen? :(
Jag fortsätter att hålla tummarna för er, hoppas dumma svullnaden går ner och att det går bra på torsdag!
 
Pappa kanske äntligen börjar inse vad hästarna betyder för dottern...

Hehe, skulle han veta vad det KOSTAT och att hästarna hitills i år kostat 27 500 kr tror jag det skulle låta heelt annorlunda från pappas håll :devil: Men det men inte vet mår man inte dåligt av :angel:
 
Jaja, det är väl inte så manligt och tufft och lägga ner energi på att höra hur dotterns hästar mår, Linnéa hade jag i nästan 7 år och min pappa såg henne aldrig ens.
Nu jäklar håller vi tummar o tassar och allt igen. Jag ska be till antisvullnadsgudarna för eran skull. *ler*
Fasen, jag känner en ledinflammation i min ena fot, kanske i sympati? Hoppas det hjälper.
 
Jaja, det är väl inte så manligt och tufft och lägga ner energi på att höra hur dotterns hästar mår, Linnéa hade jag i nästan 7 år och min pappa såg henne aldrig ens.

Fast pappa gillar hästar, han bara föredrar en något 'stadigare' variant, det ska vara små ponnyer eller kallblod =) Fölis mamma fick dock godkänt, men första gången pappa träffade henne var på E4:an mellan Uppsala och Gävle, en mörk lördagskväll i december när min bil havererat och jag blivit tvungen att ringa mamma & pappa för att få hjälp att få fram en ny dragbil, lasta av hästen och koppla om släpet och lasta på igen. Och när stoet lugn som en filbunke kliver av släpet, sen står fint och stilla bara några meter från långtradarna som dundrade förbi i 90 km/h, och i kolmörker bara upplyst av det veritabla tivolit av blinkande varningsljus som var runt omkring henne, och sedan utan minsta tvekan lugnt och stilla går rakt på släpet igen så hade hon ju pappas hjärta i en liten ask ;) Jag hade inte sagt något om att jag skulle ta hem ett dräktigt sto, just för pappa skulle fara i taket och kör Det Långa Talet om att dra på sig massa hästar, ekonomi etc etc. Så han började ju gå i taket när han kom fram och insågd et inte var någon av mina hästar i släpet utan en ny häst. Och började med Det Långa Talet som sagt. Dock fick det ju avbrytas mitt i av lastningsproceduren, och när hon var på igen hade Det Långa Talet bytts ut mot "Hur många föl har den här haft då?" -Det här blir femte. "Jaha, ja men då är ju hon van iaf så det ska nog gå bra" Ackompanjerat av ett evigt klappande på hästen och bedyrande till henne om vilken fin häst hon var ;)

Sen, KÄNSLOR är inte macho så sånt trams kan man ju inte visa. Det ironiska att pappa är så långt från macho man kan komma innerst inne och är grymt blödig. Men det kan man ju inte svalöja. Men snacka går ju ;) Oftast brukar jag inte bry mig så mycket vad som kommer ur munnen på honom i det fallet, jag vet att det bara är tomt prat och jargong, men i vissa lägen så är det för mycket ändå.

Han har nog aldrig sagt något positivt till MIG om någon av mina hästar, men han har sagt det till andra, väl medveten om att jag var inom hörhåll eller skulle få reda på det.

Finns två ganska talande exempel, som är pappa i ett nötskal ;)

Det första är när kallblodsstoet skulle till himlen. Jag hade inte körkort, så jag bad pappa köra mig och hästen till slakteriet. Hans svar var i stil med "Har du äntligen insett att det bästa är att göra hamburgerkött av henne? det var på tiden. När ska ni in? Okej, jag kommer vid sjutiden då, se till att ni är klar då".

Bara det att aktuell dag vid sjutiden så kom bil och transport, med min BROR bakom ratten. Pappa hade skickat brorsan. Även fast det innebar att låna ut bilen (något pappa konsekvent vägrat att göra innan). Pappa klarade inte av själv att köra..

Och så en gång när Vision skar sönder benet på skarsnö. jag bodde hos pappa då. Tog in hästarna och såg hur benet såg ut och sprintade in och började gräva efter telefonkatalogen för att ringa vet. Pappa kom och undrade vad sjutton jag sysslade med och jag sa jag skulel ringa vet. Pappa undrade varför och jag sa att Vision skurit sönder benet och det måste sys. Bara muttrade om "Äh, inte behöver du ringa vet inte, gör rent och stryk på lite tjära, det gjord emorfar på arbetshästarna, inte behövde de sys inte!". Jag tyckte att det fick stå för honom, jag tänkte vara en aning mer modern än så.

Jag gick iaf ut i stallet igen och väntade på vet, och spolade rent såret med koksaltslösning. Det var stora, gapande sår och ganska ymnigt med blod. Pappa kom ut i förevändning att han skulle 'hämt nånting'. Han kastade en blick över boxkanten, såg benet och antog först en likblek ansiktston följd av en ganska grön sådan och vände på klacken och gick. (Pappa tål inte att se blod i större mängder :devil:). Vet kom och ägnade två timmar åt att skaka på huvudet och lappa ihop och gipsa hästen. När han sen satt och skrev räkningen i bilen kom pappa ut med plånboken i högsta hugg och tyckte morskt att "ja, vad kostar det här då?". Nu så hade dock den här DV-stationen slutat ta emot kontantbetalning och bara fakturerade, så jag fick ju bara ett underlag, men där ser man vad det kostar (dvs vad räkningen kommer att bli). Nåväl, pappa tittade på räkningen och sa "Hu så dyrt, och det kostade du på den", stoppade ner plånboken och gick in.

Jag fixade klart i stallet och gick in, och då var det rätt sent på natten på pappa hade lagt sig. Men på mitt tangentbord tilld atorn låg den exakta summan för räkningen. Det var pappas sätt att säga "Förlåt, jag hade fel!". Han nämnde det aldrig och låtsades som det regnade vid frukosten efteråt. Närmare en ursäkt än så kommer man inte av pappa, men det var en ovanligt tydlig sådan för att vara pappa och det närmsta en ursäkt jag nånsin sett från honom ;)

Jag hade förr på min hemsida en sida "Till mamma och pappa" där jag innerligt tackade dem för de ställt upp så mycket på mitt hästeri genom åren. Pappa har dator och internet men under protest, men mamma pratade med honom i telefon en dag och tipsade honom om länken. Och hon hörde hur han knappade på tangentbordet och sen var ytst en stund (=läste) och sen sa han "jaja, jag ska kolla på det där sen nån gång". Fast han hade låtit rejält grumlig på rösten ;)

Så att pappa frågar om hur det är med hästarna, UTAN SCAN-anspelningar (lite skämtade han men det är vår jargong, jag brukar mobba hans hund och han mobbar mina hundar och sådär. Fast jag gillar eg hans hund och han gillar mina) är ett så extremt medgivande om omtanke =)
 
Hehe, skulle han veta vad det KOSTAT och att hästarna hitills i år kostat 27 500 kr tror jag det skulle låta heelt annorlunda från pappas håll :devil: Men det men inte vet mår man inte dåligt av :angel:

Helt OK att undanhålla viss information :cool: Mina svärföräldrar vet INTE hur mycket min pålla kostar per månad :angel:. I annat fall skulle de nog kräva att maken tog ut skillsmässa :devil:
 
Precis! Min svärmor skulle dö om hon a. visste vad min häst kostat i inköp (min man drog av x antal tusen när hon frågade :cool: b. vad hon kostar per månad... :crazy:
Men jag hoppas att din häst Alexandra W blir bra!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 371
Senast: tuaphua
·
Kropp & Själ Jag har haft ont i hela kroppen i en veckas tid. Jag trodde först det berodde på att jag sov några dagar på soffan i början av förra...
2
Svar
36
· Visningar
4 932
Senast: Fibusen
·
Hästvård Hej. Får snart panik över min häst, vet inte vad jag ska göra med henne. Hon fick mugg/rasp i sommras, inifrån då det var torrt och...
Svar
19
· Visningar
3 895
Senast: Hedwig
·
Hästvård Nu måste jag dryfta lite med någon annan. Blir liksom inte riktigt klok på vad som är fel på vår ponny. För något är det, det känner jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 246
Senast: prallan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp