Suck... trött på sk hästmänniskor phu...

LFreddy

Trådstartare
Alltså ingen är fulllärd men NÄR ska folk lära sig att ta saker i rätt ordning...:confused:

Verkar som om merparten av dem som skaffar häst för första gången gör det i tron att just de är jätteduktiga och inte behöver lära sig ngt mer men de har glömt att lära sig vad och hur hästen ska fodras, skötas hållas mm.

Jag ska väl inte gnälla här men borde det inte vara SJÄLVKLART att hästen får bra mat och tak över huvudet, finns det NÅGOT annat djur man skaffar sig utan att ta reda på vad som gäller eller tror folk att det är som när man skaffar katt, lite mat från ICa så löser sig allt... :devil: Jag kan förstå att det som nybörjare är svårt att veta vad eller hur med alla självutnämnda experter men det gör det bara ännu viktigare att man inser att man är ett blåbär och att man ska ta bra kontakter tex SLU, länstyrelsen och veterinären är jättebra att ha god kontakt med och att inte lita blint på sin "hästkunniga" väninna som lovat hjälpa till, även om denne oxå är bra att ha... Har arbetat med foder några år och blir fortfarande förvånad över att folk inte förstår att korn och havre inte är samma sak med samma egenskaper eller går att byta ut mot varandra hur som helst... Dessutom verkar vissa fodermedel tex korn vara på mode och då ska alla hästar få det...

Suck förlåt var bara tvungen att gnälla av mig lite, blir lite mycket hästfolk i foderbutiken ibland men det är utvecklande det med...på sitt vis

Ser ju mig själv fortfarande som ett blåbär och då blir det lite mycket ibland med sådant som känns självklart men tydligen inte är det för många...:angel:

Sv: Suck... trött på sk hästmänniskor phu...

Jag tror att många tänker att "jag lär mig vartefter" men så går tiden och de sitter på halvdan information som kanske stämde för 20 år sedan och tiden finns inte att grotta ner sig och ta reda på nya fakta.
Alla hästar är ju också olika individer och det som funkar för en häst kanske inte funkar för en annan.....
Gemena man tror nog att hålla häst är okomplicerat och med dagens synsätt bland många, att häst på lösdrift sköter sig själv, går det ganska illa ganska fort.
JAg är också blåbär och stolt över det :) så jag frågar, frågar frågar, vänder och vrider på olika argument, provar och om det funkar kör jag vidare, om det inte funkar börjar man om och hittar nya vägar. För varje dag med häst lär jag mig något nytt. Vi är mänskliga och gör misstag men vi måste också vara ödmjuka och LÄRA oss av misstagen och i vår roll som djurägare är det vår förbannade skyldighet att ombesörja den bästa vården för djuret.

Jag håller med. Jag blir ledsen när folk inte ens kan de mest grundläggande sakerna med att räkna foderstat och vilka fodermedel som är de mest vanliga. Att folk tror att alla hästar måste ha kraftfoder och inte kan förstå att hö som ser lika ut kan innehålla helt olika saker.

Jag tycker att det är ens förbannade skyldighet att se till att ge hästen foder som den mår bra av.

Jag tycker också lite synd om alla de som tror att färdigfoder är vägen till en sund häst när de i själva verket hade kunnat ge enbart hö. De kastar ut massor av pengar helt i onödan och det är hästens mage som får lida.

Jag kan verkligen inte heller allt men jag ser till att ta reda på så mycket jag kan och behöver från säkra källor.

Ja, man kan känna sig väldigt uppgiven när folk inte läser på och så går det ut över djuret. Problemet tycker jag dock inte är så mycket den okunskap som finns i början av hästägandet utan snarare att vissa okunniga nyblivna hästägare avstår från att fråga och söka information efterhand och istället bara lever kvar i okunskapen. Om man inte kan så mycket i början så kan man lära sig ganska snabbt bara man är öppen, även om jag tycker det borde vara självklart att vara påläst om de mest basala behoven hos de djur man har.
Kan dock erkänna att jag suckade djupt när du skrev: "eller tror folk att det är som när man skaffar katt, lite mat från ICa så löser sig allt..."
Det är en hel vetenskap med deras foder, beteende, biologiska behov, vård och hanterande där med och jag kan säga att kattmat från ICA avråds av många pålästa.
Nu är det här inte en kattråd så jag ska nog inte ta upp det här mer men det är väl en tråd som handlar om okunskap hos djurägare som skaffar djur innan de är ordentligt pålästa - fast du kanske inte har katt heller så det spelar ingen roll? :p
(Om du bara var ironisk så var det ganska konstigt uttryckt).

Hur som helst så det jag tycker är lite konstigt är att det finns så mycket okunskap hos djur/hästägare när det finns otroligt mycket fakta på internet som man kan söka reda på väldigt lätt. Om man inte orkar läsa några av de många tillgängliga vetenskapliga rapporter som behandlar det mesta så finns det mer lättsmält kunskap att tillgå på väldigt många sidor, bl.a. här.
Problemet är väl dock som sagt att intresset för att lära sig saknas och inte själva okunskapen i sig, man tror kanske att eftersom djuret står på alla fyra, ser normalhullad ut och kan röra sig för egen maskin så räcker det; problemet är ju att allt inte syns på utsidan - både fysiska som psykiska problem.
Nästan alla klarar av att hålla ett djur på det sättet men det behöver inte per automatik betyda god djurhållning utan att bara minimibehoven är tillfredsställda - dvs. mat för dagen och tak över huvudet men det är också viktigt att välja rätt foder, utrustning etc.
Djurkörkort vore inte helt fel.

Senast ändrad:

Problemet tycker jag dock inte är så mycket den okunskap som finns i början av hästägandet utan snarare att vissa okunniga nyblivna hästägare avstår från att fråga och söka information efterhand och istället bara lever kvar i okunskapen.

...och steget efter det är ännu värre i mina ögon och det är människor som har haft häst i många år men som fortfarande inte förstår hur en häst bör fodras. Blir pålle tjock på betet så ställer man in honom i boxen över natten i 8-10 timmar utan ens ett halmstrå att tugga på. Magsår? Då kan man väl ge lite mag-tarm balans?

Eller så kan man göra tvärtom och göda sin redan smällfeta häst med lite extra lucern trots att den går på kraftigt bete dygnet runt för det är ju synd om den inte får nån belöning efter ridning.

Ok, jag kanske också är lite väl bitsk idag :angel: men man blir ju så trött.

Kan dock erkänna att jag suckade djupt när du skrev: "eller tror folk att det är som när man skaffar katt, lite mat från ICa så löser sig allt..."
Det är en hel vetenskap med deras foder, beteende, biologiska behov, vård och hanterande där med och jag kan säga att kattmat från ICA avråds av många pålästa.
Nu är det här inte en kattråd så jag ska nog inte ta upp det här mer men det är väl en tråd som handlar om okunskap hos djurägare som skaffar djur innan de är ordentligt pålästa - fast du kanske inte har katt heller så det spelar ingen roll? :p
(Om du bara var ironisk så var det ganska konstigt uttryckt).

Hej kan förstå att du tyckte det var konstigt uttryckt och ja jag vet det är en vetenskap med foder till ALLA djur, men de flesta skulle jag tro som har katt köper lite torrfoder och burkmat och så lever katten ett hyffsat kattliv ändå men hos ett djur tex hästen som samtidigt ska prestera ngt även om det bara är på hobbynivå så blir konsekvenserna större än tex hos stallkatten som lever på torrfoder och matrester... åtminstone hos mig och jag kan ju inte tala för ngn annan. Dock är jag noga med att välja foder med lite aska mm tillsattser som kan påverka katten negativt, jag säljer heller inte sådant foder som inte är bra och våra katter blir gamla uppåt 20 år innan de dör så ngt gör vi rätt då. min ena katt är 11 och har hjärtfel men har klarat sig bra utan medicinering och vet är possitiv... JObbar som djurskötare och hos mjölkkor tex så gör en liten liten förändring hjätte stor skillnad så där blir det extra tydligt hur viktigt det är med foder och skötsel samt RUTINER. Amkorna tex är jättekänsliga för brister då får de dödfödda/svaga kalvar...

Jag menar absolut inte att man ska vara fullärd innan man köper ett djur det är omöjligt för ju mer man lär sig ju mer ser man att man behöver lära sig och hur mycket som finns kvar, men jag tycker det är viktigt att man har en stadig grund att stå på, blir så ledsen när folk har hästarna ute året runt utan skydd eller möjlighet att ta in dem med ursäkten att det finns många träd i hagen eller ursäktar ngt annat med att det är mest naturligt för hästen.

Vi använder hästen och sätter den i onaturliga situationer och miljöer då är det vår skyldighet att väga upp en del genom att kompensera med tex skor om hästen sliter hovarna mycket eller täcka för att hästen förlorar sitt naturliga fettskydd i pälsen av mycket svett, rykt och tvätt mm.:laugh:

Jag tror att många tänker att "jag lär mig vartefter" men så går tiden och de sitter på halvdan information som kanske stämde för 20 år sedan och tiden finns inte att grotta ner sig och ta reda på nya fakta.
Alla hästar är ju också olika individer och det som funkar för en häst kanske inte funkar för en annan.....
Gemena man tror nog att hålla häst är okomplicerat och med dagens synsätt bland många, att häst på lösdrift sköter sig själv, går det ganska illa ganska fort.
JAg är också blåbär och stolt över det :) så jag frågar, frågar frågar, vänder och vrider på olika argument, provar och om det funkar kör jag vidare, om det inte funkar börjar man om och hittar nya vägar. För varje dag med häst lär jag mig något nytt. Vi är mänskliga och gör misstag men vi måste också vara ödmjuka och LÄRA oss av misstagen och i vår roll som djurägare är det vår förbannade skyldighet att ombesörja den bästa vården för djuret.

:bow::bow::bow::bump: Precis vad jag menar....Heja oss vetgiriga blåbär:D

Ja en sak har man ju lärt sej efter alla år med hästar... och det är att man blir aldrig fullärd... det är bara att erkänna ! Eller med djur överhuvudtaget förståss, det är bara att läsa på, fråga, uppdatera sej själv, hela tiden.....

Jag håller inte med om skillnaden i behov av ett bra katt eller hästfoder. :) Kan dock säga att för stallkatter som även lever av naturliga byten så får de inte samma konsekvenser om det får ett dåligt foder som ifall innekatter får det och så länge det ges bra burkmat vid sidan av (eller enbart burkmat) så är det ytterligare ett stort plus.
Eftersom detta dock inte är en kattråd så ska jag avstå från att skriva mer om hur och varför men du kan titta/skriva i någon av fodertrådarna på kattforumet om du får lust, finns mycket att läsa där. De har ju precis som hästarna, biologiska behov som inte har ändrats. :)

Och tillbaka till ämnet så håller jag med om att man måste kompensera för det faktum att vi använder hästarna. Det finns ju tyvärr extremer åt båda håll där, den ena ägaren vräker i hästen kraftfoder och bara lite hö för att den tror att hästen ska bli smalare och piggare och den andra ägaren låter hästen äta enbart hö av sämre kvalité trots att den tunnat ur och blivit muskelfattig för att det är "naturligt" osv.
Just foder är ju så extremt viktigt att få till det åtminstone hyfsat rätt; jag läste om en studie en gång där ca 80% av de undersökta hästarna hade mag och tarmstörningar som magsår etc. Nu berodde väl inte allt enbart på fel foder men det är ju en väldigt viktig beståndsdel liksom ordentlig utevistelse.

Jag kände nästan igen mig lite när jag såg vad TS hade skrivit :grin:

Jag skaffade min första egna häst för 3 månader sedan, jag trodde jag hade ganska bra koll på det mesta. Jag visste att jag inte kunde allt men jag trodde jag hade koll.

Ska jag berätta hur mycket jag har lärt mig under 3 månader? ;)

Stundvis känner jag mig urkass och helt hemskt. Men jag får hjälp och har kunniga personer som jag kan fråga, + att jag kan googla :idea::angel:
Men jag lär mig nya saker hela tiden och jag tror nog inte att pollen min tycker att jag är så hemskt :)

Jag kände nästan igen mig lite när jag såg vad TS hade skrivit :grin:

Jag skaffade min första egna häst för 3 månader sedan, jag trodde jag hade ganska bra koll på det mesta. Jag visste att jag inte kunde allt men jag trodde jag hade koll.

Ska jag berätta hur mycket jag har lärt mig under 3 månader? ;)

Stundvis känner jag mig urkass och helt hemskt. Men jag får hjälp och har kunniga personer som jag kan fråga, + att jag kan googla :idea::angel:
Men jag lär mig nya saker hela tiden och jag tror nog inte att pollen min tycker att jag är så hemskt :)

Jag tror deffinitivt inte att pållen tycker att du är så hemsk för urkass och hemsk känner man sig stundtals och det kommer man alltid att göra liksom kommer man att göra mååånga många fel, förutsatt att man är som du då och inser att men inte kan allt och är tillräckligt intresserad för att lära sig :laugh:

Men om jag står i butiken och havrekrossen är slut och kunden säger det gör inget då tar jag en säck kornkross istället så bara förlåt men suck. Och om man försöker förklara skillnaden och varna för kolik risken mm så får man bara en nedlåtande blick och ett surt det har jag gjort förr och det gick bra...
Nu låter jag som värsta besservissen:p men det är sällan jag lägger mig i men även jag har en gräns

Jag gör många fel och är absolut ingen elithäst människa och det måste man få göra, så länge man inser att man gör fel och LÄR sig ngt av dem. Jag kan fortfarande ha dåligt samvete för saker jag gjorde för 15 år sedan bara för att jag NU vet hur galet det var. :angel:

hur och varför men du kan titta/skriva i någon av fodertrådarna på kattforumet om du får lust, finns mycket att läsa där. De har ju precis som hästarna, biologiska behov som inte har ändrats. :)

Har aldrig påstått ngt annat... som jag skrev så gäller det alla djur:)

KL

Off topic men nu blev jag illa berörd...mycket för att jag sitter i en sådan situation du just nämner...
Har en 25 åring som blev oförklarligt halt i somras, går på MYCKET kraftigt bete. Sattes på metacam samt sjukhage i totalt 13 dagar, sjukhagen utan bete. Fick hö flera gånger om dagen samt lite Lucern (vet att proteinet var lågt i höet). Fick ner honom i vikt och började så smått sätta ut honom på betet igen, varvat med innepass i ca 4 tim intervaller. Strö/halm i boxen samt tuss med hö, lucern, b-vitamin, glukosamin till natten.
Nu är inte betet lika fett och han får ca 2 dl Lucern varje dag, han faller ur enormt snabbt och verkar nu hålla hullet bra. När han började halta var han ordentligt överviktig.

Alltså: uppstallad på natten pga betet, lite hö + halm inför natten, lucern ca 2 dl (inte som belöning efter arbete).
TÄNKER JAG HELT FEL HÄR??? :confused::confused:

och det bästa är när dom slutar att be om hjälp. sköter sina hästar sämre och sämre. snålheten tar vid. ingen koll på nått och inte tar till sig råd och hjälp utan bara säger det löser sig eller det blir bäst så. men dom har inte en aning vad som ska göras eller hur man gör och sen står dom med skägget i brevholken. ingen bryr sig om att hjälpa dom längre.

och det bästa är när dom slutar att be om hjälp. sköter sina hästar sämre och sämre. snålheten tar vid. ingen koll på nått och inte tar till sig råd och hjälp utan bara säger det löser sig eller det blir bäst så. men dom har inte en aning vad som ska göras eller hur man gör och sen står dom med skägget i brevholken. ingen bryr sig om att hjälpa dom längre.

Har en kompis som hjälpt svenska hästars värn en del och hon sa att den vanligaste anledningen till att de tar hand om hästar är för att de inte inte fått mat och eller hovvård, magra och skabbiga helt enkelt

Håller med dig. Det finns en STOR bristande kunskap hos många.
-Baskunskaper i vad hästar behöver för foder och hur man räknar foderstater tex.
-Att det kan skilja väldigt mycket på hö och hö.
-Att en häst behöver regelbunden och varierad motion.
-Att hästar inte automatiskt behöver täcke.
-Att de behöver god hovvård.
-Hur flockdjur fungerar.
-Hur utrustningen tillpassas och fungerar osv.....
Den listan kan tyvärr göras lång.
Ibland undrar jag varför de inte vill lära sig.

KL

Off topic men nu blev jag illa berörd...mycket för att jag sitter i en sådan situation du just nämner...
Har en 25 åring som blev oförklarligt halt i somras, går på MYCKET kraftigt bete. Sattes på metacam samt sjukhage i totalt 13 dagar, sjukhagen utan bete. Fick hö flera gånger om dagen samt lite Lucern (vet att proteinet var lågt i höet). Fick ner honom i vikt och började så smått sätta ut honom på betet igen, varvat med innepass i ca 4 tim intervaller. Strö/halm i boxen samt tuss med hö, lucern, b-vitamin, glukosamin till natten.
Nu är inte betet lika fett och han får ca 2 dl Lucern varje dag, han faller ur enormt snabbt och verkar nu hålla hullet bra. När han började halta var han ordentligt överviktig.

Alltså: uppstallad på natten pga betet, lite hö + halm inför natten, lucern ca 2 dl (inte som belöning efter arbete).
TÄNKER JAG HELT FEL HÄR??? :confused::confused:

Nej du tänker inte fel, du tänker rätt. Vad ovanstående menade var när folk ställer in sina hästar utan något alls att äta i många timmar. Då kommer magsåren farande.
Om du vet att proteinet är lågt i hö´t så gör du ju helt rätt som kompletterar med lucern. Det viktiga är ju att hästen får i sig det den behöver, varken mer eller mindre.
Det enda man kan fundera på är b-vitamin, den gör hästen själv i tarmen så det behöver man inte ge extra.
Har hästen problem med tarmen så att man är rädd att den inte kan tillverka det själv så är det en god ide att ge vanlig bakjäst. Det hjälper magen att komma i och hålla sig i en god form så att den kan tillverka b-vitaminet själv och kan tillgodogöra sig fodret optimalt.

Men om jag står i butiken och havrekrossen är slut och kunden säger det gör inget då tar jag en säck kornkross istället så bara förlåt men suck.

Vad ska man göra när fodret är slut?? Det har hänt mig ofta att fodret jag behöver är slut i butiken och inget nytt väntas in närmaste tiden.
Då brukar inte jag byta ut mot nåt annat, utan försöka lösa det på annat sätt, men hur är det tänkt?

Har någon tips på lättöverskådliga fakta om utfodring? Jag har baskoll, men behöver nog utöka lite.

Har du boken "hästens biologi utfodring och avel"? Annars är det en bok att rekomendera :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 567
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 463
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid... 2 3
Svar
52
· Visningar
5 956
Senast: Mabuse
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever... 2 3
Svar
50
· Visningar
7 741

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka