Bukefalos 28 år!

Sugen på att börja på ridskolan,men...

Fibusen

Trådstartare
Det var flera flera år sen jag red på ridskola,det kommer nog dröja ett tag innan jag kommer in i allt igen,jag har ju bara luffsat i skogen dom senaste 11 åren. Samtidigt så vill jag inte börja i nån nybörjargrupp då jag faktist har haft egen häst i 11 år,och anser att jag faktist KAN rida,och alla grejer man gör på lektionerna så som fram/bakdelsvändningar,snett igenom,m.m kommer jag ju att komma på HUR man ska rida efter bara nån gång. Men jag vill ju inte vara den nya tjejen som sinkar och tar massa tid från andra elever.

Kan det vara en ide att ta privatlektioner på ridskolan för att åter igen "plugga in" alla vägar i huvudet,och sen hoppa in i en grupp som ligger på samma nivå där jag slutade? Privatlektionerna ligger på 30 min,ca 300:-,är det värt det? Hinner man gå igenom något på 30 min?

Är inte gjord av pengar,så jag skulle ha råd med kanske 2-3 privatlektioner i månden,samma summa ungefär om jag skulle rida i grupp 4 ggr månaden.

Det som också gör att jag vill rida i grupp är att jag endast bott här i ett år,och inte hunnit träffa så jättemånga nya vänner,vilket så klart skulle kunna vara kul att göra i en ridgrupp där man faktist träffar annat folk än sambon och hans vänner (som så klart är underbara),skulle vara kul att ha en vän av samma kön,så man kan snacka lite tjejsnack, ingen är intresserad av mitt häst,smink,och klädsnack i dagsläget! :D
 
Sv: Sugen på att börja på ridskolan,men...

Tycker du ska börja direkt i grupp, det gjorde jag. Berätta hur du rider/ridit så sätter dom dig i rätt grupp. Vägarn och dyligt kommer du ihåg bara du sätter igång skulle jag tro. Nu rider jag hemma för en tränare tillsammans med tre kompisar, men innan jag skaffade egen häst så red jag på ridskola och det var inga problem att komma igång och komma ihåg hur man gör trots 15 års uppehåll(barn).
 
Sv: Sugen på att börja på ridskolan,men...

Som jag förstår det så har du ridit (om än lufsat i skogen) ubder de här åren. Rimligen bör du då ha både balans och hyfsad koll på hästen. Tror nog att du kan redan från början hänga med i en "mellangrupp" som har ridit i ett par år men kanske inte är jätte-avancerade.

Mitt tips är att ringa till ridskolan och fråga, berätta som det är och fråga om det finns möjlighet att provrida en lektion? Eller ta ett par privatlektioner om möjligt, friska upp minnet på dig själv och ge ridläraren en chans att bedöma vilken grupp du ska tillhöra? Beror ju lite på vad just den ridskolan kan erbjuda också. Ett annat tips om det är just ridvägarna du är orolig för är att kolla upp dem i någon bok (eller på nätet kanske) och öva dem på marken (typ lek häst och gå vägarna inom en rektangel).

Folk har en tendens att överdriva sina kunskaper och hos oss får därför "nya och okända" elever samt de som varit borta från ridningen några år provrida i en grupp där man har ridit i ca 3 år tex, man kan basics och har börjat göra lite svårare saker. De brukar testas på 1 eller 2 hästar där man tydligt ser vad ryttaren kan och hur mycket (på vilken nivå). Hästarna är toksnälla men utbildade och kräver sin ryttare om de ska jobba i form osv. Behövs det kan man "åka häst" på dem också så den metoden är avslöjande. Ridläraren gör en bedömning efter att ha sett personen rida och efter att de pratat lite och sen försöker man hitta en passande grupp. (De som varit borta några år brukar ofta kunna flytta upp till grupp som motsvarar deras kunskaper efter att ha "friskat upp minnet" några gånger i en mindre avancerad grupp.) Beror ju också på hur länge man har varit borta. Är man osäker på rid-vägen, övningen eller rörelsen så frågar man och ber att ridläraren förklarar. Även riktigt duktiga ryttare mår bra av att höra på och friska upp minnet om varför och hur man ska göra något. Det handlar ju oftast om 1-2 minuters "teori" så det brukar inte vara någon fara.
 
Sv: Sugen på att börja på ridskolan,men...

Tycker absolut du ska börja på ridskola. Efter att ha hållit på med hästar de flesta dagar i veckan under många år hade jag ett tio år långt uppehåll och började sedan rida på ridskola. Jag hamnade i en mellannivå grupp och det gick bra. Det värsta rostet putsades bort ganska fort och jag kände mig aldrig som någon belastning. Jag trivs jättebra och precis som du skriver att du vill träffa lite tjejer och prata "tjejsnack" så är det en väldigt trevlig del av ridskoleridandet.
Just nu har jag inte mer tid att lägga ner på hästar och då passar ridskolan bra.
 
Sv: Sugen på att börja på ridskolan,men...

Jag har varvat min ridning mellan egna hästar, medryttarhästar och ridskola. Ridskolor har jag tagit till under hästlösa perioder när suget blivit för stort. Och så nyttigt det varit! Har blivit lika förvånad varje gång över hur dålig jag blivit medans jag harvat runt på egen hand :o

Eftersom jag flyttat några gånger så har min återkomst till ridskola blivit på tre olika orter och skolor och därför har jag blivit "ny" inför ridläraren. Jag har helt enkelt gjort så att jag ringt upp aktuell ridskola när det pockat på och då fått berätta om min ridning och erfarenhet. Sen har ridläraren placerat mig i en grupp h*n trott stämma in på min erfarenhet. Hitills har det blivt jättebra alla gångerna. Om inte så hade ridlärarna nog omplacerat mig bara.

Nu är det över två år sen jag avslutade min sista period på ridskola. Då för att jag kände att jusst denna ridskola inte hade ett hästmatrial som kunde utveckla mig i en tackt som jag tyckte jag borde för de pengar jag betalade. Nu har jag ett väl utbildat sto själv och tänker ta in tränare när paddocken tinat upp för jag känner att det verkligen börjar att bli dax att räta till sitsen och jobba bort lite olater igen ;) Sen tycker jag att det är så vansinnigt kul att ha någon som står och skäller på mig :D Det sporrar mig och efteråt går man ju som på moln om det gått bra och är beredd att försöka kvala till OS.
 
Sv: Sugen på att börja på ridskolan,men...

Ja,jag började på ridskolan när jag var ca 9 år,red systerns stallkompis ponny lite innan,köpte sen egna hästen vid 12 års ålder,fortsatte på ridskolan fram tills jag var ca 14 år,då slutade jag,för jag kände att jag ville ha dom timmarna på min egna häst den dagen istället. Harvade runt på henne i 10 år,ett kallblod som knappt var ridbar när jag köpte henne. Sen vart det en unghäst som jag inte mer än hann sitta in förens jag tog ett hästuppehåll på ca 2 år (hade ingen ork,lust eller nånting,mycket rörigt i mitt liv just då.) Hästarna såldes,och jag var hästlös fram tills förra året,då tog jag ett arabsto på foder som jag hade ca ett år,men jag har inte tid/pengar att ha häst på heltid,så ja,jag hade ingen möjlighet att ha henne kvar...

Den "enda" träning jag fått vid ridningen är väll senast för kanske 4 år sen,när en stallkompis som var ridlärare hjälpte mig på turerna,och var på mig och tjatade lite! :love:

Tanken var att jag skulle börja på ridskolan i min gammla hemstad,så var dit och hörde mig för lite,och bad om en grupp som inte hade ridit så länge,och jag och en ny ridlärare kom överns om att jag skulle provrida i den,men då kommer min gammla lärare och säger att jag är alldelles för bra för den gruppen,att hon tyckte att jag kunde flytta upp på en gång,för jag skulle inte få ut något alls av att rida i den gruppen.. Hur som helst så vart det aldrig att jag började där,för jag flyttade som sagt.

Ska höra med dom och se vad dom säger,jobbar ju så himla dumt,så det är bara torsdagar jag kan rida om jag ska rida i grupp en gång i veckan, ifall inte det går att ordna så får det bli privatlektioner endå,men som sagt,hinner man med nått på 30 min?

Samtidigt tvekar jag lite,usch vad svårt det är! Blir ju en bit att åka,och ja,det kostar ju pengar,ska jag verkligen? Har ju aldrig ridit i den här kommunen,tänk så trivs jag inte alls....Om det vore min gamla skola hade jag stått där redo i morgon!

Sambon tycker att jag ska börja,för han ser att jag saknar ridningen,men är så rädd att jag kommer tycka det blir för mycket att ha en "måste" grej igen..Är så skönt nu när jag slipper åka till stallet varje dag,var långt,kallt,kostade en massa massa pengar,och det vart låååånga dagar innan man var hemma igen,då var det hundar,mat och husrenovering som väntade,vart alldeles för mycket,höll på att bli tokig! Men igentligen så älskar jag dessa djur,och tycker det är skitkul att rida,kanske tycker jag faktist att det blir kanon när det bara är en gång i veckan,att jag behöver bara åka dit och rida och åka hem igen...

SVÅÅÅÅRT!!!!!!!!!!

Övertala mig om att det är jättebra motion eller nått i allafall! :D
 
Sv: Sugen på att börja på ridskolan,men...

Jag har inte ridit på ridskola sedan jag var liten men har haft flera ute som provridit för att bli medryttare som kommit direkt från ridskola och det är skrämmande låg nivå även om det varit flera års ridande på ridskola. Kanske lokalt i mina trakter eller så gjorde jag missenb att skriva i annonsen att hästen var både väluppfostrad, hyfsat välutbildad och trafiksäker.
Om jag var du och seriöst ville lära mig rida bättre så hade jag letat upp en medryttarhäst och en tränare. Kan tänka mig att du lär dig rida bra mycket snabbare på det sättet. Finns medryttarhästar som inte kostar något eller inte så mycket, och kan tänka mig att många av ägarna hade sett det som positivt om du ville rida för akturiserad instruktör med gott rykte.
/U
 
Sv: Sugen på att börja på ridskolan,men...

Medryttare är inget intressant. Jag har inte tiden,jag vill bara åka och rida och åka hem sen. Faktist. Om jag sen inte lär mig så jättemycket nytt,fine,då är det så,jag vill bara komma upp på hästryggen en dag i veckan,och rida en timme,sen åka hem.

Jag har lufsat i skogen i 11 år,så den första tiden på ridskolan kan jag säkert lära mig en himla massa på,om det tar stopp sen,då fortsätter jag antingen endå,eller så slutar jag helt enkelt.

Jag har inte tid att ta hand om en medryttarhäst,då hade jag likat gärna kunnat behålla min foderhäst,och skaffat hjälp till henne några dagar i veckan.

Jag känner mig så låst med egen/foder/medryttarhäst,det går flera flera timmar per dag,timmar som jag inte har!

Vi har två hundar (varav en valp) ett hus som ska renoveras,och heltidsjobb,och självklart varandra,som vi också måste ta hand om.

Jag tröttnade helt på att åka till stallet för det var bara en stress för mig,nu kommer jag aldrig mer skaffa en egen häst igen,utan jag vill bara kunna komma hem efter jobbet och slappna av,utan att veta att jag måste ut och mocka,packa hö,rida m.m. Det räcket att jag haft det tvånget enda sen jag var 12 år,med två föräldrar som inte visste något,och den ena var dessutom livrädd,hästen har bara varit MITT ansvar hela mitt liv,jag har haft in/utsläpp av den själv nästan hela tiden,även om jag hade 40 graders feber så fick jag pallra mig iväg till stallet.

Det är inge kul längre att åka till stallet bara för att jag MÅSTE! Jag saknar däremot ridningen,men det räcker absolut att rida en gång i veckan. Om jag vill rida mer så kan jag låna nån häst i gammla stallet precis när jag vill,vilket jag antagligen kommer göra till sommaren. Jag är inte ute efter att bli nån tävlingsryttare,eller lära mig rida så pass bra att jag kan köpa egen häst,för det vill jag inte,drömmen om egen häst finns inte längre alls överhuvudtaget,även om jag var mångmiljonär och hade eget stall på gården skulle jag inte vilja ha nån,utan jag vill bara röra på fläsket lite,och umgås lite med hästar,men samtidigt så är jag uttråkad av att bara lulla runt i skogen.

Jag saknar även gemenskapen som det blir i en grupp!
 
Sv: Sugen på att börja på ridskolan,men...

Ghaa,nu har impuls-jag varit i farten igen,börjar i kväll kl 20.00.... :crazy:
 
Sv: Sugen på att börja på ridskolan,men...

Lycka till och ha så jättekul. Eftersom du har suget så tror jag att det kommer att vara väldigt lärorikt för dig trots att du redan "kan" rida.

Man ser ofta komentarerna om att många ridskoleelever är så dåliga mm och därför skulle ridskolorna vara usla. Jag tror det handlar om bristande intresse och lathet från de elever detta gäller istället. Jag har ridit på flera ridskolor i olika delar av sverige och tyckt att ridlärarna idag är väldigt kompitenta och pedagogiska. Tyvärr finns det gott om lata elever som söker snabba genvägar och tror att de kan bli skickliga ryttare utan ansträngning. De ger oftast upp efter ett par år när de inte får flytta upp i grupperna (för de har inte utvecklats i rätt takt) och då börjar de på medryttarhästar istället.

Enda nackdelen med att bli lektionsryttare och känna att man plötsligt börjar utvecklas på nytt igen är att det ger mersmak:D

Ride On girl och tala om hur första lektionen var :banana:
 
Sv: Sugen på att börja på ridskolan,men...

Jag hamnade i en grupp med lite "äldre" människor som rider för skojs skull,hon sa att det fanns en grupp i min ålder lite tidigare,så om hon ser att jag klarar denna grupp med bravur,och att jag kan mer så flyttas jag till den tidigare gruppen,där är människorna i min ålder. Tycker att det är skönt att börja i gruppen jag hamnade i, som går lite långsamt frammåt och inte har några högre ambitioner,mer än att ha kul.

Jag hoppas jag inte får nån jätte mastordont,har inte setat på en häst högre än 153 på 12 år,trots att jag själv är ganska lång. Jag kommer seriöst inte komma upp då! :D

Usch,är mega nervös,men känns samtidigt jättekul! Tack för eran pepp! :bow:

Uppdaterar i kväll efter lektionen! (Ooommmmm jag överlever...) :D
 
Sv: Sugen på att börja på ridskolan,men...

Klart att det inte är kul om man känner att dte är ett måste. Jag tycker vi haft bra gemenskap i alla stall jag varit även om man inte alltid tycker samma. Vi är olika, och det är ju det som gör det roligt :)
Lycka till!
/U
 
Sv: Sugen på att börja på ridskolan,men...

Min sista grupp var också en vuxengrupp och vi hade vansinnigt kul ihop. Alla sporrade och hejjade på varandra vid hoppning tex. Jag som är hopprädd och ogillar nästan kavaletti fick ryggdunk, bravo-ramsor och vågen gjord till mig när jag tog mig över ett 40cm hinder :D

Och upp kommer du alltid för det finns alltid pall. Skäms inte för att använda den. Nu för tiden finns det lysande svepsjälet "jag anväder alltid pall för att skona hästens rygg":angel:
 
Sv: Sugen på att börja på ridskolan,men...

Och upp kommer du alltid för det finns alltid pall. Skäms inte för att använda den. Nu för tiden finns det lysande svepsjälet "jag anväder alltid pall för att skona hästens rygg":angel:

Haha var det där en pik? ;)

Jag använder faktiskt alltid pall till min giganstiska islänning på 134...

Okej lite osmidig är jag...men jag tänker inte erkänna det! :angel:
 
Sv: Sugen på att börja på ridskolan,men...

Jag använder också pall. Allt över 145 har jag svåra bekymmer att komma upp på. Har mött lyktstolpar som är smidigare än mig :o

Ryttarens bästa vänn är pallen Bekväm från IKEA! :bow:
 
Sv: Sugen på att börja på ridskolan,men...

Jag använder pall så ofta det finns en att tillgå. Tror helt klart att det är trevligare för hästen (och bör skona sadeln). Mindre smidigt var det utan pall när det var -20 grader och jag hade 3 lager byxor och lika mycket upptill. Hästen är 169, så det är inte höjden som är problemet ;)... Barbacka däremot.. Hur fasiken gjorde man när man var liten :confused:
/U
 
Sv: Sugen på att börja på ridskolan,men...

När man var liten hade man studsbollar i benen så det gick jättelätt att studsa upp barbacka även om hästen var 165 hög...

Numera fungerar det inte längre tyvärr då är sadel och stigbygel ett måste för att komma upp på 165 hög häst men helst vill man ha en pall :)
 
Sv: Sugen på att börja på ridskolan,men...

Det här vågar jag knappt fråga här,men....

Om man tex rider i höger varv,då SKA man ha höger galopp väll? Och höger galopp,är det när hästens höger fram sätts i marken först?¨ Eller är det när hästen yttre ben (mot väggen) sätt i marken först?

Om jag vill ha höger galopp,då är det väll min högerskänkel som ska flyttas fram?

Vi skulle nämligen öva "fel" galopp i dag...

Som sagt,skitnervös,har glömt allt... :crazy:
 
Senast ändrad:
Sv: Sugen på att börja på ridskolan,men...

Haha...guuud vad jag känner igen alla sånna här frågor :rofl:

Ärligt talat så är det som att cykla. Det kommer när du väl sitter där. ;)

Själv kommer jag ihåg när jag skulle börja på en ny klubb och det antogs att man skulle kunna ridhusreglerna. Jag hade aldrig ridit i ridhus :eek:

Men du har rätt om galopperna.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gjorde ett konto här enbart för att få lite svar på saker jag går och klurar på! Jag hoppas att tråden ligger på ett passande forum :)...
Svar
7
· Visningar
1 143
Senast: Zpunk
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 802
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 285
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 781
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp