Superlågt energivärde i höet, fet häst

Sv: Superlågt energivärde i höet, fet häst

Försöker svara alla så gott jag kan. Det är blött, TS 50%.
Mitt problem, och fråga, är: överskott av protein från hö är ok, men eftersom jag måste tillsätta någon form av kraftfoder också så kommer ju till viss del proteinöverskottet att också orsakas av kraftfodret. Det är det jag undrar över huruvida det blir konsekvenser av.

Jag pratade just med labbet och de bekräftade att det var orimligt lågt. Så pass orimligt att de tar om provet. Och jag fick lov att skicka in ett nytt prov kostnadsfritt! :) Grejt!
Skönt att få en ny analys, men för att ändå kommentera det du skrivit:

Varför måste du ge kraftfoder också?
Men oavsett, så länge det inte är orimligt stora kraftfodergivor, eller ännu värre; proteinkoncentrat, så är det ingen fara. Den springande punkten är att grovfoder processas längre bak i tarmsystemet. Jag ska inte ge mig på detaljerna om det utan länkar till en gammal tråd där jag tycker det förklaras bra. http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=707775
 
Sv: Superlågt energivärde i höet, fet häst

var det inte för att isåfall täcka energibehovet om du höet hade så låga energivärden? :)
 
Sv: Superlågt energivärde i höet, fet häst

var det inte för att isåfall täcka energibehovet om du höet hade så låga energivärden? :)

Men TS skriver att hästen är för tjock och behöver gå ner. Jag undrar om hästen blivit för tjock på detta grovfodret eller vad den blivit det av.
 
Sv: Superlågt energivärde i höet, fet häst

var det inte för att isåfall täcka energibehovet om du höet hade så låga energivärden? :)
Grejen var väl att ts inte vågade ge tillräckligt av grovfodret för att täcka energibehovet, av rädsla för proteinöverskottet.
Men det proteinöverskottet är ju ofarligt, så om bara hästen äter tillräckligt av det kan man ge så mycket som behövs.
 
Sv: Superlågt energivärde i höet, fet häst

"Men problemet är ju att jag MÅSTE lägga till kraftfoder för att komma upp i energi, och då tillkommer ju extra protein från kraftfodret också - det finns ju inget kraftfoder som bara innehåller energi."

"Mitt problem, och fråga, är: överskott av protein från hö är ok, men eftersom jag måste tillsätta någon form av kraftfoder också så kommer ju till viss del proteinöverskottet att också orsakas av kraftfodret. Det är det jag undrar över huruvida det blir konsekvenser av.
"

Har TS skrivit. Oroande att det blir alldelles för lite enegi utan krafft fast den är i överhull. Att strypa energitillförseln kändes inte som det bästa utan lite mindre energi+mer motion. Och med för lite energi kanske hästen skulle tappa orken att arbeta. Och om proteinet i krafftfodret man då lägger till för att få upp energin lite kan få bägaren att rinna över? Uppfattade så iallafall - men jag misstagit med :) hursom spelar det inte så stor roll :). Verkar ha fått bra förslag på lösning hursom :)
 
Sv: Superlågt energivärde i höet, fet häst

Precis, du har förstått rätt. Nu är provet inskickat så nu är det bara att avvakta å se vad det ger. Tack alla som tagit sig tid att svara.
 
Sv: Superlågt energivärde i höet, fet häst

Glöm inte att uppdatera här vad den nya analysen visar! Skulle vara intressant att veta :)!
 
Sv: Superlågt energivärde i höet, fet häst

Då har de nya värdena kommit:
Värdena är per kg foder.
TS: 48%
SmbRp: 48
Omsättningsbar energi: 4,5 MJ
Kvot SmbRp/MJ: 10,6.
 
Sv: Superlågt energivärde i höet, fet häst

Ja, det blir hyffsat lättare att göra en foderstat nu :)
 
Sv: Superlågt energivärde i höet, fet häst

Okej :). Undrar vad som gick snett i första analysen? Om de bara skrev fel, eller om det var något annat som hände.
 
Sv: Superlågt energivärde i höet, fet häst

Det kan vara så att det provet som skickades in från början inte var så representativt (kanske bara fick med strån, inte ax), eller från ett parti som hade just den energihalten. Jag var nu noga med att ta tussar från flera olika ställen i balen, både vid kanten och mer inuti; och få med mig en tuss som verkade se representativ ut för resten av balen dvs både ax och strån i samma utsträckning som en "normal" höpåse innehåller. Så får vi hoppas att det stämmer hyffsat väl med resten av höet! :)
 

Liknande trådar

H
Foder & Strö Fick analysen på hösilaget eller det inplastade höet (pressen gick sönder så pressades 1 1/2 dag för sent) och det är väldigt bra...
Svar
16
· Visningar
1 360
Senast: Ridi
·
A
Foder & Strö Mitt hö har högt MJ- och proteinvärde, och pållen skulle egentligen klara sig på bara hö! Men det är så lågt i Ca och P... Vilka...
Svar
2
· Visningar
1 295
Senast: anja
·
Foder & Strö Ett lyxproblem kanske: Vi har väldigt proteinrikt hö (8,2 MJ & 61 g smb rp/kg foder). Det är ju bra, småhästarna äter i princip bara...
Svar
1
· Visningar
708
Senast: Magdalena
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Dressyrsnack 17
  • Uppdateringstråd

Omröstningar

Tillbaka
Upp